فهم ظاهری، انسان را در خسارت قرار می‌دهد
کد خبر: 3977186
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

فهم ظاهری، انسان را در خسارت قرار می‌دهد

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که کسانی که بیشتر می‌فهمند با افرادی که کمتر می‌فهمند، مساوی نیستند، گفت: فهم و عقل ما در دنیای مادی، بیشتر به ظاهر و چشم است که در نهایت باعث می‌شود انسان در خسارت قرار بگیرد و زیان ببیند.

فهم ظاهری انسان را در خسارت قرار می‌دهدبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف استان،؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ماندگاری، رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا، امروز، 23 خردادماه، در همایش دختران آفتاب در امامزاده سید حمزه تبریز، با بیان این‌که کسانی که بیشتر می‌فهمند با افرادی که کمتر می‌فهمند، مساوی نیستند، گفت: فهم و عقل ما در دنیای مادی، بیشتر به ظاهر و چشم است که در نهایت باعث می‌شود انسان در خسارت قرار بگیرد و زیان ببیند.

وی با اشاره به مصرع شعری «توانا بود هر که دانا بود» افزود: این شعر را می‌توان به گونه‌ای دیگر با عنوان «هرچه فهم ما بیشتر، سهم ما بیشتر و خسارت ما کمتر است" تعبیر کرد که به زندگی کنونی و آخرت ما ربط دارد.

ماندگاری افزود: بر این اساس هرچقدر در این عالم دنیوی، بیشتر بفهمیم، برداشت و استفاده ما از هر چیزی در این عالم نیز بیشتر بوده و خسارت ما کمتر می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: انجام فریضه نماز، برای ما کار بسیار سختی است و کسی هم نمی‌تواند آن را انکار کند، دلیل این سختی هم ظاهر بینی است. اگر به باطن نماز پی ببریم و معلومات خود را در این خصوص ارتقا دهیم، آن موقع نماز خواندن کار آسانی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ما اغلب برای عکس گرفتن با افراد مشهور هیجان زده می‌شویم، گفت: مشهورتر از خدا در دنیا وجود ندارد و باطن نماز هم به نوعی عکس گرفتن با خدا است. کسانی که بدانند باطن نماز چیست و از ماهیت آن باخبر شوند، هیچ گاه از نماز دست نخواهند کشید.

ماندگاری، افزود: در روایات داریم که باطن روزه هم به عنوان لباسی است که انسان را از آتش جهنم حفظ می‌کند، در حالی که ظاهر آن فقط امتناع از خوردن و آشامیدن است. در نتیجه با پی بردن به باطن روزه هست که سختی نخوردن غذا و نیاشامیدن آب، شیرین می‌شود.

انتهای پیام
captcha