بانوان کشورهای اسلامی نقش گفت‌و‌گوی تعاملی در تحکیم خانواده را بررسی کردند
کد خبر: 3977260
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶

بانوان کشورهای اسلامی نقش گفت‌و‌گوی تعاملی در تحکیم خانواده را بررسی کردند

نشست بین‌المللی «نقش گفت‌وگوی تعاملی در تحکیم خانواده» با حضور بانوان اندیشمند کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست بین‌المللی «نقش گفت‌وگوی تعاملی در تحکیم خانواده» امروز یک‌شنبه 23 خردادماه با حضور هیئتی از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌های لبنان، سوریه، عراق، یمن، فلسطین، بحرین و الجزایر به میزبانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، همکاری جهاددانشگاهی الزهرا(س)، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با حضور دبیر کل کمیسیون ملی ایسسکو در ایران برگزار شد.

در این نشست، ابتدا لیلا فلاحتی، مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده به معرفی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی خانواده پرداخت و گفت: تغییر سبک زندگی منجر به ایجاد انزوا و تنهایی در همه جوامع شده است. تحقیقات نشان می‌دهد 22 درصد مردم امریکا و 23 درصد مردم در انگلستان عنوان کرده‌اند همیشه یا اغلب اوقات احساس تنهایی می‌کنند. مطالعاتی در سایر کشورها نیز نتایج مشابهی در پی داشته است. 

وی ادامه داد: در ایران هم بررسی میزان تعامل درون خانواده نشان‌دهنده تغییر الگوی تعامل در خانواده بود و بر همین مبنا، معاونت امور زنان خانواده به عنوان نهاد متولی خانواده در ایران با بهره‌گیری از تجارب انجمن جامعه‌شناسی ایران، برای نجات گفت‌وگو به عنوان مایه حیات در کالبد خانواده، به عرصه عمل وارد شد.

وی ادامه داد: موضوع تعاملات و مهارت‌های گفت‌وگو در درون خانواده در قالب «طرح ملی گفت‌وگوی خانواده» از سال 1397 به عنوان راهبرد اساسی برای شناسایی و حل بنیادی مسائل اجتماعی از جمله امور خانواده در ایران و بستر دائمی برای گفت‌وگو در میان گروه‌های اجتماعی گوناگون آغاز شده است. در مرحله اول، این طرح در 31 استان و در مرحله دوم در 50 نقطه کشور بر اساس شرایط، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و ... اجرایی شده است. 

فلاحتی با اشاره به اینکه استقبال گروه‌های مختلف اجتماعی و مشارکت دستگاهی ظرفیت این طرح را از یک ایده ملی به عرصه‌های بین‌المللی سوق داده است، گفت: در سال 1398 به پیشنهاد معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و با حمایت و همکاری کمیسیون ملی ایسسکو و وزارت امور خارجه، توسعه فعالیت‌های این طرح در قالب مرکز بین‌المللی تعالی خانواده دنبال شد و در 24 آذرماه سال 98، این مرکز فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده در خصوص اقدامات این مرکز، گفت: برگزاری نشست‌های دوجانبه وزرای کشورهای آذربایجان، اندونزی و ترکیه به منظور تبادل نظر و جلب همکاری در زمینه الگوهای موفق و برنامه‌های اثربخش گفت‌وگوی خانواده، از جمله اقدامات این مرکز است. 

در ادامه این نشست، سیامک زند رضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر به تشریح فرایند اجرای طرح گفت‌وگوی خانواده پرداخت و گفت: این طرح با همکاری سه دستگاه معاونت امور زنان و خانواده، انجمن جامعه‌شناسی ایران و کانون گفت‌وگوی امام موسی صدر اجرا شده است و در مرحله نخست با انتخاب و آموزش تسهیل‌گران شروع کرد و به تعداد تمامی استان‌ها به آموزش تسهیل‌گری و مهارت‌های لازم پرداخت. هرکدام از آموزش‌دیدگان که عموماً شامل مدیران بودند، به آموزش ۳۰ تا ۴۰ فرد دیگر اعم از اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران حوزه خانواده و ... مشغول شدند. در این راستا گفت‌وگوهایی میان پدران با پدران، مادران با مادران و فرزندان با فرزندان انجام شد و تسهیل‌گران به شنیده شدن صدای افراد کمک می‌کردند.

ارسالی/ بانوان کشورهای اسلامی نقش گفت‌و‌گوی تعاملی در تحکیم خانواده را بررسی کردند

وی ادامه داد: هدف ما از گفت‌وگوی ملی خانواده، ارتقای سطح آگاهی به اصول گفت‌وگو و مفاهیم و ضرورت گفت‌وگو است تا اینگونه صبورانه بشنویم و همدلانه خود را در جای سایر افراد قرار دهیم. در بسیاری اوقات، صدای زنان شنیده نمی‌شود و ما باید این فرصت را برای تمامی گروه‌های ذی‌نفع در خانواده ایجاد کنیم.

زند رضوی اضافه کرد: چهار عرصه ضروری برای گفت‌وگوی موثر، اعم از آشنایی با بینش جامعه‌شناسانه در مواجهه با مسائل است تا به مشکل خود در بستر جامعه و در طول زمان نگاه کنیم. همچنین از دیگر عرصه‌های مهم آشنایی با تسهیل‌گری اجتماعی برای اجازه صحبت کردن به دیگران و گوش دادن به او، آشنایی با مسئله‌یابی مشارکتی با توجه به گفت‌وگو در موضوعات معین و مورد تفاهم و آشنایی با اصول گفت‌وگوی موثر با توجه به عنصر گوش دادن همدلانه به دیگران است.

وی در ادامه به مهم‌ترین موانع شکل‌گیری خانواده مطلوب و پیشنهادها و پیامدهای آن پرداخت و گفت: پدران مشکلات مالی را به عنوان مشکل و عامل عدم شکل‌گیری تعامل مطلوب عنوان کرده‌اند، در حالی که فرزندان عدم اعتماد به فرزندان، عدم توجه به تفاوت بین نسلی و تبعیض جنسیتی را به عنوان مشکل خانواده مطرح کرده‌اند و آموزش والدین را به عنوان راه‌کار برون‌رفت از مشکل بیان کرده‌اند. مادران نیز مشکل بی‌کاری را در این خصوص مطرح کرده‌اند.

جنگ‌ها و خشونت‌ها نشان می‌دهد که مردم با هم گفت‌وگو نمی‌کنند

در ادامه این نشست، میترا تیموری، دبیر کل ایسسکو در ایران با موضوع «همکاری‌ها در زمینه توسعه فعالیت‌های مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی خانواده» به سخنرانی پرداخت و گفت: در خصوص ادبیات طرح ملی گفت‌وگو اساساً در جهان دچار مشکل هستیم. جنگ‌ها و خشونت‌ها نشان می‌دهد که مردم با هم گفت‌وگو نمی‌کنند. در ایران هم با خلأ، نارسایی و کاهش گفت‌وگو مواجه بودیم که بر این اساس، معاونت امور زنان با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران، طرح گفت‌وگوی ملی خانواده را ارائه کردند.

در ادامه نمایندگان کشورهای حاضر در نشست به بیان تجارب و مسائل مترتب کشورشان در حوزه گفت‌وگوی تعاملی در خانواده پرداختند و سوال‌های خود را مطرح و تبادل نظر صورت گرفت.

در پایان نیز بر لزوم انسجام فعالیت‌های کشورهای عضو ایسسکو تأکید شد.

انتهای پیام
captcha