وبینار «دولت سیزدهم و مطالبات دانشگاهیان کردستان» برگزار شد
کد خبر: 3977535
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹

وبینار «دولت سیزدهم و مطالبات دانشگاهیان کردستان» برگزار شد

وبینار «دولت سیزدهم و مطالبات دانشگاهیان استان کردستان» با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران و اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان شامگاه گذشته، 24 خردادماه به همت دانشگاه کردستان برگزار شد.

ارسالی/ وبینار «دولت سیزدهم و مطالبات دانشگاهیان کردستان» برگزار شدبه گزارش ایکنا از کردستان، حامد قادرزاده،  عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در وبینار «دولت سیزدهم و مطالبات دانشگاهیان استان کردستان» شامگاه گذشته، 24 خردادماه در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اگر ما به گذشته شیوه نگاه به توسعه برگردیم، مدل انتشار یکی از مدل‌هایی بود که معتقد بود اگر کشوری از روشی به توسعه دست پیدا کرده، باید آن روش را در جاهای دیگر هم به کار بگیرید.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی توسعه نیازمند شناسایی مدلی خاص در هر منطقه است، افزود: در این راستا نمی‌توانیم برای همه مناطق مدل یکسانی برای توسعه عرضه کنیم و انتظار توسعه را داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با تأکید بر اینکه توسعه باید بر اساس سیستم اقتصادی موجود در جامعه شکل بگیرد، بیان کرد: سنجش فاکتورهای پنجگانه توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در هر مکان از الزامات توسعه است و برای دستیابی به توسعه لازم و ضروری است اما نمی‌توان بدون توجه به مزیت‌های موجود برنامه کاملی را به کشوری دیکته کرد.

وی ادامه داد: کردستان به عنوان یک استان در موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی کشور قرار گرفته و مدل‌هایی که در طول شش برنامه توسعه در کشور تجربه کردیم، با کمال تأسف نشان دهنده این است که شکاف بین مناطق بیشتر شده است و این به نظام دیوان‌سالاری فکری حاکم برمی‌گردد.

قادرزاده اظهار کرد: در برنامه‌ریزی توسعه که در کشور اتفاق افتاده به چند دلیل نتوانستیم موفقیت را چنان که شایسته است ببینیم و یکی از دلایل آن نظام دستوری از بالا به پایین و دستوری است و به این مسئله برمی‌گردد که فاکتورهای پذیرنده مدل ذکر شده در محیط ما نتوانسته جذب مناسب و نتیجه مطلوب را داشته باشد.

وی در ادامه گفت: اگر امروز در کشور می‌خواهیم شاهد تحولی نو باشیم، باید نگاه به این گفتمان تغییر پیدا کند به نحوی که حتی نمی‌توان راهکار مشترکی برای همه شهرهای یک استان تعیین کرد. نگاه دیوان سالارانه نگاهی ناموفق بوده و نگاه جامع توسعه و برنامه دیکته شده به همه استان‌ها و در همه بخش‌هاست و این اقدام درستی نیست.

قادرزاده افزود: اگر می‌خواهیم در دولت سیزدهم توسعه مناسبی در کردستان را شاهد باشیم، لازم است نگاه به توسعه نگاهی آکادمیک و مبتنی بر شرایط موجود باشد.

وی در پایان یادآور شد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در طول شش برنامه گذشته، شانس موفقیت ما به‌ویژه در استان کردستان کمتر از 40 درصد بوده است.

انتهای پیام
captcha