تحصیل بیش از ۱۵۰۰ طلبه در حجره‌های سنتی اهل سنت کردستان
کد خبر: 3977863
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

تحصیل بیش از ۱۵۰۰ طلبه در حجره‌های سنتی اهل سنت کردستان

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور از تحصیل یک هزار و ۵۸۲ طلبه سنتی در حجره‌های اهل سنت کردستان خبر داد و گفت: نظام جامع آموزشی متناسب اهل سنت با مرکزیت کردستان تدوین می‌شود.

ارسالی/ تحصیل بیش از 1500 نفر طلبه در حجره‌های سنتی اهل سنت کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام سعید عسکری، مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، امروز، 26 خردادماه در گردهمایی مدرسان مدارس علوم دینی با موضوع بررسی مشکلات و آسیب‌های مدارس علوم دینی و مشارکت در انتخابات که در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار و ۵۸۲ طلبه سنتی در حجره‌های کردستان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از قوانین مانند خدمت سربازی یک بحث کشوری است و صرف اهل تسنن یا تشیع نیست، افزود: بنا داریم نظام جامع آموزشی متناسب در چهار استان ایلام، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان به مرکزیت کردستان تدوین شود.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور با اشاره به اینکه در سقز، مریوان و سنندج مدارس علوم دینی اهل تسنن با آماده بودن زیرساخت‌ها راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: جذب، تربیت و آموزش طلبه بر عهده اساتید و مدرسان مدارس علوم دینی خواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر زیر ساختی و امکانات تلاش داریم تا در بخش آموزش و پژوهش هیچ کم و کاستی در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام عسکری با اشاره به مشکلات مدارس علوم دینی استان کردستان یادآور شد: در راستای دست‌یابی به تربیت عالمان توانمند در سطح کشوری و حتی بین المللی لازم است مشکلات مدارس دینی استان حل شود.

وی در پایان جمهوریت و اسلامیت را از پایه‌های نظام مقدس انقلاب اسلامی ایران دانست و یادآور شد: وعده همه ما انتخابات پیش روی کشور برای تثبیت پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

روحانیون مشارکت حداکثری را بسط دهند

احمدپور، معاون آموزش و پژوهش مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، در این گردهمایی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده حاکمیت جمهوری در دنیا بیشترین طرفدار را دارد.

وی با اشاره به اینکه آنچه که به ساختار نظام جمهوری اسلامی مقبولیت می‌بخشد مشارکت عموم مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت جامعه است، افزود: با مشارکت مردم در انتخابات است که ساختار نظام حفظ می‌شود و این خود مهر تأییدی بر مقبولیت نظام خواهد بود.

معاون آموزش و پژوهش مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور بیان کرد: وجود نواقص در دولت‌های گذشته در کشور ملموس است اما علمای دینی باید به موضوع انتخابات به گونه‌ای دیگر نگاه کنند و نگاه مشارکت حداکثری را بین جامعه بسط دهند.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف بستری مناسب‌تر از نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد، افزود: جریان‌های آینده‌گزین همیشه کنشگر هستند اما عدم مشارکت در انتخابات پیش‌روی کشور می‌تواند واکنشی باشد.

احمدپور با تأکید بر اینکه خدمت حجره‌های سنتی به اسلام، جامعه و تربیت علما بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: همه ما در ضعیف شدن حجره‌ها نقش داریم اما برای تحکیم آموزش حوزه‌های علمی در استان کردستان باید به توسعه بحث آموزشی به عنوان یک ضرورت بیشتر توجه شود.

معاون آموزش و پژوهش مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در پایان با اشاره به حفظ جایگاه حجره‌های سنتی اهل سنت یادآور شد: از همه روحانیون تقاضا داریم تا نسبت به توسعه علمی حجره‌ها اهتمام داشته باشند.

زمینه فراگیری علوم دینی فراهم شود

ماموستا حسینی، مدرس مدارس علوم دینی در کردستان، در این گردهمایی گفت: باید بستر مناسبی برای ایجاد انگیزه در جوانان برای فراگیری علوم دینی ایجاد شود تا در نسل‌های آینده چراغ مساجد خاموش نشود.

وی با بیان اینکه طلبه‌هایی که برای آینده تربیت می‌شوند باید پویا و عالم باشند، افزود: اگر طلبه به درستی پرورش یابند در آینده روحانیون عالمی تحویل جامعه خواهد شد.

ماموستا حسینی افزود: مشکلاتی که در سر راه طلبه‌ها قرار دارد متأسفانه باعث شده است که حجره‌ها رو به خالی شدن برود که باید در رفع این مشکلات تلاش کرد.

وی با اشاره به نقش اساتید حوزه‌های علمیه در جذب جوانان به مدارس علوم دینی اشاره و بیان کرد: استادان نباید ذهنیت و تفکر طلبه‌ها را محدود کنند.

ماموستا حسینی ادامه داد: مرکز بزرگ اسلامی نیز به عنوان مرجع طلبه‌ها باید از طلبه‌ها بیش از پیش حمایت کند تا آنان با فراغ خاطر به تحصیل خود ادامه دهند.

وی در پایان یادآور شد: متأسفانه علوم دینی در جامعه رو به انزوا است و این علمای دینی هستند که از این مهم جلوگیری می‌کنند.

انتهای پیام
captcha