واکاوی پیشگیری از جرائم اقتصادی در فصلنامه «مطالعات فقه اقتصادی»
کد خبر: 3984625
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

واکاوی پیشگیری از جرائم اقتصادی در فصلنامه «مطالعات فقه اقتصادی»

چهارمین شماره فصلنامه تخصصی «مطالعات فقه اقتصادی» به صاحب‌امتیازی انجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش ایکنا، چهارمین شماره فصلنامه تخصصی «مطالعات فقه اقتصادی» به صاحب‌امتیازی انجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایران منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «واکاوی پیشگیری از جرائم اقتصادی در سیاست جنایی اسلام»، «حقوق و تکالیف قانونی در روابط مالی زوجین با رویکرد فقهی و حقوقی»، «بررسی اعتبارات اسنادی تجاری و تضمینی و وجوه اشتراک و افتراق آن‌ها»، «خسارت تاخیر تادیه در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران»، «بررسی تحلیلی معاملات بر پایه ارز دیجیتالی از منظر فقه امامیه و نقش زنجیره بلوکی در صنایع مختلف»، «واکاوی مفهوم و قلمرو جرایم علیه عفت اقتصادی در رویکرد فقهی».

در چکیده مقاله «واکاوی پیشگیری از جرائم اقتصادی در سیاست جنایی اسلام» می‌خوانیم: «عوامل مؤثر در شکل‏‌گیری و گسترش جرائم اقتصادی در شکل‌های گوناگون بوده و بسیار پیچیده و گسترده هستند. ازاین‌رو نمونه‌هایی از راهبردهای پیشگیری در منابع و متون اسلامی وجود دارد. اهمیت و ضرورت این موضوع بدان جهت است که علاوه بر شناخت دیدگاه اسلام در رابطه با جرائم اقتصادی، ابتکارات موجود در آن منابع نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ تا از طریق تدوین شیوه‌های عملی، به راهکارهای مؤثر و قابل اجرا در جامعه اسلامی با ویژگی‌ها و شرایط منحصر به فرد دست پیدا کنیم.»

در طلیعه مقاله «حقوق و تکالیف قانونی در روابط مالی زوجین با رویکرد فقهی و حقوقی» آمده است: «‌زنی که قبل از تشکیل زندگی مشترک مهریه و نفقه خود را مطالبه می‌کند هر چند که از حق خود استفاده می‌کند ولی با این اقدام در صورت عدم تمایل زوج به تأدیه آن، موجب تزلزل ارکان زندگی مشترک می‌شود و بدیهی است که با توجه به مشکلات اجتماعی ناشی از این امر، مراجع قانونی نیز باید تمهیداتی در نظر گیرند لکن به نظر می‌رسد تئوری سوء استفاده از حق در چنین مواردی قابل استناد باشد. از این رو، منع از سوء استفاده که با توجه به شأن نزول آن ریشه در قاعده فقهی لاضرر دارد نیز مورد توجه است.»

انتهای پیام
captcha