جلسه شورای علمی معین گفت‌وگوی ادیان برگزار شد
کد خبر: 3985261
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
به میزبانی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی؛

جلسه شورای علمی معین گفت‌وگوی ادیان برگزار شد

جلسه شورای علمی معین گفت‌وگوی ادیان با هدف طرح تجربه‌نگاری گفت‌وگوی ادیان، ارتقای کمی و کیفی گفت‌وگوی ادیان در جامعةالمصطفی و بررسی چشم‌انداز گفت‌وگوی ادیان در جامعةالمصطفی، امروز به میزبانی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام محسن قنبری، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی العالمیه طی سخنانی با تأکید بر لزوم بررسی مفهوم «گفت‌وگو» در ابعاد گوناگون، گفت: برخی گفت‌وگو را صرفاً هدف می‌دانند و از سوی دیگر، گروهی گفت‌وگو را راهی برای دستیابی به زیست مسالمت‌آمیز یا دستیابی به صلح مطرح می‌کنند.

وی افزود: برخی گفت‌وگو را ابزاری برای دفاع از حقوق بشر واقعی، حفاظت از محیط زیست، ترویج مفاهیم دینی و باور‌های اعتقادی و آخرالزمانی مانند موعود، منجی و امیدبخشی به انسان معاصر، نجات انسان از بلایای طبیعی فراگیر می‌دانند.

قنبری شیوه گفت‌وگو را مهم دانست و تصریح کرد: افزون بر این، انتخاب موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد؛ برای نمونه، برگزیدن پروژه‌های مشترک و کاربردی بین‌المللی با موضوعات اسلامی انسانی، از دغدغه‌های مهم امروز به شمار می‌رود.

در ادامه حجت‌الاسلام حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و کمیته تخصصی گفت‌وگوی ادیان در سخنانی هدف از تشکیل این جلسه را سامان‌دهی و شناسایی ظرفیت‌های المصطفی عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های ارزشمندی در المصطفی در این زمینه انجام می‌شود، تعاملات خوب جامعةالمصطفی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حضور مستمر جامعةالمصطفی در جلسات شورای سیاست‌گذاری گفت‌وگوی ادیان تأثیرگذار و مفید است. در عین حال، نیاز به مجمع علمی که علاوه بر فعالیت‌های علمی، برنامه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی را نیز در دستور کار خود قرار دهد، احساس می‌شود.

سپس حجت‌الاسلام سعید ارجمندفر، رئیس دانشگاه مجازی اظهارکرد: در گفت‌وگوی ادیان، توجه به مسائل فراتر از مباحث الهیاتی، بسیار مهم، کاربردی و راه گشاست.

همچنین حجت‌الاسلام محسن معارفی، رئیس پژوهشکده علوم انسانی، بر بهره‌برداری از داشته‌های ایران اسلامی و حوزه‌های علمیه در زمینه گفت‌وگوی ادیان تأکید کرد و گفت: لازم است مباحث مربوط به کلام و گفت‌وگوی ادیان و فقه گفت‌وگوی ادیان بیش از پیش مورد مداقه قرار گیرد و متولی این گونه مباحث مشخص شود.

در پایان این نشست مقرر گردید، جامعةالمصطفی حضور پررنگ‌تری در موضوعات گفت‌وگوی ادیانی داشته باشد، زیرا از این رهگذر، چهره آکادمیک و علمی آن بهتر معرفی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha