قربانی‌های آنلاین و مشارکت مسیحیان؛ شاخصه عید قربان در اندونزی
کد خبر: 3985649
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
در گفت‌وگو با ایکنا اعلام شد؛

قربانی‌های آنلاین و مشارکت مسیحیان؛ شاخصه عید قربان در اندونزی

استاد اندونزیایی مطالعات اسلامی با اشاره به این که در دو سال اخیر پس از شیوع کرونا کیفیت جشن‌ها در عید قربان تغییر کرده و بخشی از خدمات قربانی احشام به صورت آنلاین انجام می‌شود، تصریح کرد: مسیحیان اندونزیایی در سال‌های اخیر برای اعلام همبستگی با مسلمانان به اهدای احشام برای قربانی اقدام می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ اندونزی با بیش از 270 میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین کشور اسلامی از نظر جمعیت به شمار می‌رود. جشن‌های عید قربان در این کشور همچون دیگر کشورهای اسلامی هر ساله با شور و شوق بسیار برگزار می‌شود. 

در دوسال اخیر و پس از شیوع کرونا، جشن‌های خاص این عید و دیگر مراسم آن از جمله قربانی کردن و برگزاری نماز عید دچار تغییرات زیادی شده است. مسئولان این کشور در مناطق قرمز هرگونه نماز جماعت و قربانی در مساجد و منازل را ممنوع اعلام و در مناطق زرد و سبز با رعایت پروتکل‌ها اجازه برگزاری محدود نماز و قربانی را داده‌اند.

طبق اطلاعات سال ۲۰۱۹ وزارت کشاورزی اندونزی، در ۲۶ استان از ۳۴ استان این  کشور بیش از ۳۰ هزار مکان برای انجام عمل قربانی در روز عید قربان وجود دارد و به طور متوسط ۵۶ نفر در هر یک از این مکان‌ها فعالیت دارند. براساس اعلام این وزارتخانه در سال گذشته ۱,۸۷ میلیون رأس گاو، گوسفند و بز در سطح این کشور در روز عید قربان ذبح شده است.

خبرگزاری ایکنا با هدف تبیین فلسفه عید قربان و مراسم خاص این روز در اندونزی با «اتونگ سلیمان»، پژوهشگر و استاد مطالعات اسلامی گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید: 

ایکنا ـ فلسفه عید قربان در اسلام چیست؟

برای درک فلسفه عید قربان یا عیدالاضحی باید به اصل کلمه یعنی عید به معنای جشن و اضحی که به معنای ذبح حیوانات قربانی است، نگاه کنیم. ذبح حیوانات حلال مشخصه این جشن‌ها است و به همین دلیل نام دیگر عید قربانی است. ذبح حیوانات قربانی فلسفه‌های مختلفی دارد. اول، با قربانی کردن، ما یاد می‌گیریم چیزی را فدا کنیم تا چیز قابل توجه‌تری بدست آوریم. روحیه قربان همیشه در هر مرحله از زندگی بشر وجود دارد. انسان‌های موفق در زندگی خود همیشه مراحلی را دارند که در هنگام مبارزه، چیزهای زیادی را فدا کرده‌اند. به عنوان مثال، گاهی اوقات ما لذت بازی را برای داشتن وقت برای مطالعه فدا می‌کنیم.

درس دوم عید قربان، جنبه معنوی یا عرفانی آن است. هر انسانی توانایی حرکت در مسیر خیر و شر را دارد. در متون عرفانی، از خصوصیات بد اغلب به عنوان صفات حیوانی یاد می‌شود. بنابراین، ذبح حیوان قربانی به معنای ذبح خصوصیات حیوانی است که مانع انسان برای رشد و نمو ویژگی‌های عالی او است. ذبح حیوانات همچنین به مسلمانان می‌آموزد که نسبت به وضعیت فقرا حساس باشند. طبق قوانین شرع، شخصی که حیوان قربانی را ذبح می‌کند می‌تواند حداکثر یک سوم گوشت را مصرف کند و مابقی آن باید در میان دیگران توزیع شود. عید سعید قربان همیشه برای افراد فقیری که قادر به خرید و مصرف گوشت در زندگی روزمره خود نیستند، شادی ایجاد می‌کند.

مورد سوم مربوط به تلاش برای الگوبرداری از شیوه زندگی افراد خوب است. در تاریخ، قربانی کردن که یک آیین اسلامی در عید قربان است، تلاشی است برای الگوگرفتن از آنچه توسط حضرت ابراهیم(ع) انجام شد که از جانب خداوند به او دستور داده شد فرزند خود، حضرت اسماعیل(ع) را قربانی کند. سنت قربانی کردن، نشانه‌ای از پیروی از حضرت ابراهیم به عنوان پیامبری است که در برابر بی عدالتی و نفاق بدون ترس جنگید.

مراسم قربانی کردن تلاشی برای تکرار آنچه توسط حضرت ابراهیم انجام شده بود، هنگامی که به دستور الله سبحانه و تعالی برای قربان کردن فرزندش، اسماعیل آماده شد و از دستور دات حق تعالی پیروی کرد، اما ناگهان، خداوند قوچ را به جای اسماعیل فرستاد. بدینگونه خداوند ابراهیم (ع) را امتحان کرد و او از این آزمون الهی سربلند برآمد. خداوند به طور مداوم ما را با چیزهای مختلف در طول زندگی ما آزمایش می‌کند، از ثروت، بیماری یا مشکلات. اما ما باید ابراهیم (ع) را الگوی خود قرار دهیم؛ یعنی هر اتفاقی بیفتد، همیشه از دستورات خدا پیروی کنیم.

ایکنا ـ با توجه به همه‌گیری کرونا در جهان، عید قربان امسال چه تفاوت‌هایی با سالیان گذشته دارد؟

همه‌گیری کرونا، کیفیت برگزاری بسیاری از آیین‌های دینی را در سراسر جهان تغییر داده است. در اندونزی هم جشن‌های عید قربان از سال 2020 به دلیل همه‌گیری متفاوت بوده است. دولت اندونزی قوانین خاصی را در مورد اجرای نماز عید فطر و آیین ذبح حیوانات قربانی اجرا می‌کند. ما آن را «قانون منطقه‌بندی» می‌نامیم. در منطقه قرمز، که موارد مرگ ناشی از ویروس کرونا هنوز زیاد است، نماز عید فقط در خانه‌ها برگزار می‌شود، نه در مساجد یا فضاهای باز.

عید قربان در اندونزی

در این مناطق، ذبح حیوانات تنها در کشتارگاه انجام می‌شود. در همین حال، مناطقی که موارد شیوع و مرگ ناشی از ویروس کرونا زیاد نیست یا در حد صفر هستند  و ما آن را منطقه زرد و منطقه سبز می‌نامیم، مجاز هستند که با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، مراسم عید قربان را به طور معمول انجام دهند. در حقیقت، ما عید قربان را هر چند با شیوه‌های متفاوت از گذشته، جشن می‌گیریم.

ایکنا ـ عید قربان در اندونزی معمولاً چگونه است و عمده فعالیت‌های این کشور در سال جاری چیست؟

اندونزی بزرگترین کشور مسلمان در جهان است. در این کشور، مسلمانان آیین‌های مختلف پرستش را بخشی از فرهنگ زندگی روزمره قرار داده‌اند. از صدها سال پیش، مسلمانان اندونزی همیشه عید سعید قربان را با تمام ویژگی‌های خود، یعنی اقامه نماز عید قربان و ذبح حیوانات، جشن گرفته‌اند. از رئیس‌جمهور گرفته تا دیگر مقامات همیشه در جشن عید قربان شرکت می‌کنند. آنها حیوانات حلال را به تعداد زیاد قربانی می‌کنند و سپس گوشت را بین مردم توزیع می‌کنند. حتی گاهی اوقات مقامات غیرمسلمان نیز در مراسم قربانی مشارکت می‌کنند.

برخی کشیشان مسیحی در کشور از سال ۲۰۱۵ میلادی برای اعلام همبستگی با مسلمانان، به مناسبت این عید به مساجد، احشام هدیه می‌دهند. مثلا سال گذشته پدر «آنتونیو سویادی» کشیش کلیسای سنت جیمز در جاکارتا اعلام کرد که این کلیسا ۳۰ بز را به مساجد اطراف هدیه می‌کند.

وزارت کشاورزی اندونزی و آژانس ملی زکات که تحت حمایت دولت این کشور است، از مسلمانان خواسته‌اند که امسال مراسم قربانی را از طریق آنلاین انجام دهند.

عید قربان در اندونزی

بیشتر مؤسسات سازماندهی زکات و همچنین بازیگران اصلی بخش تجارت الکترونیکی مانند توکوپدیا (Tokopedia) و بوکالاپاک (Bukalapak) براساس توصیه رسمی مقامات کشور، خدمات آنلاین قربانی را برای مسلمانان اندونزی ارائه می‌دهند. این خدمات شامل جمع‌آوری پول برای خرید قربانی است.

سال گذشته، رئیس‌جمهور جوکو ویدودو 35 رأس گاو را که به استان‌های مختلف اندونزی فرستاده شده بودند، قربانی کرد. این سنت نشان می‌دهد که مردم اندونزی عید قربان را با شور و شعف فراوان جشن می‌گیرند و این جشن‌ها از حمایت دولت برخوردار است.

گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha