برگزاری نشست تخصصی تبیین تمدن نوین اسلامی در اسپانیا
کد خبر: 3985789
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۷

برگزاری نشست تخصصی تبیین تمدن نوین اسلامی در اسپانیا

به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با همکاری مرکز مطالعات راهبردی روابط بین الملل در مادرید ومین نشست تخصصی تبیین «تمدن نوین اسلامی» با حضور اساتید اسپانیایی و ایرانی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ایرنا،

در این وبینار محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی ایران و ابوالحسن خلج منفرد رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط بین‌الملل سخنانی در ضرورت برگزاری نشست‌هایی از این دست عنوان کردند و الخاندرو پالومو از اسپانیا و محمدرضا بهمنی از ایران به تبیین و تحلیل کلیدواژه‌های اصلی مبحث تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب به ویژه با تمرکز بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداختند.

در ابتدای این جلسه احمدی ضمن تشکر از بهمنی و پالومو برای حضور در وبینار، و همچنین قدردانی از زحمات خلج منفرد برای برگزاری نشست ابراز امیدواری کرد این سلسله نشست‌ها سبب شود تا مبحث «تمدن نوین اسلامی» که از ابتکارات مقام معظم رهبری است به خوبی تبیین شود.

احمدی سپس به بیان تعریفی از مفهوم تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت تمدن نوین اسلامی عبارت است از ظهور و بروز مادی و معنوی پیشرفت های هدفمند، سیستماتیک و نوظهور امت اسلامی با محوریت ایران بر اساس تعالیم اسلامی در تمام عرصه‌های اجتماعی به شکل معنادار و منضبط. واژه نوظهور بودن پیشرفت ها مرز تمدن اسلامی با تمدن نوین است. بر این اساس تمدن نوین به معنی برگشت به گذشته نیست بلکه ریشه در تمدن صدر اسلام دارد اما با شاخ وبرگ های جدید که همان نوظهور بودن پیشرفت هاست. این تمدن نوین اسلامی ماهیتش بر اساس دین شکل گرفته است و عدالت رکن اصلی آن است.

 

رایزن فرهنگی کشورمان ابراز امیدواری کرد با مباحثی که استادان و متخصصان مطرح می کنند این جلسه برای مخاطبین وبینار ثمر بخش و روشنگرانه باشد.

در بخش دوم از مقدمه این نشست خلج منفرد رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی گفت که برایم موجب افتخار و خوشوقتی است که در دومین برنامه گفت و گوی اندیشمندان ایرانی و اسپانیایی در موضوع تمدن نوین اسلامی شرکت می کنم.

خلج سپس در تبیین گفتمان تمدن نوین اسلامی افزود:گفتمان تمدن نوین اسلامی در جمهوری اسلامی ایران نماد نگاه به آینده در ایران و جهان است این گفتمان راهنمای حرکت دولت و ملت ایران در آینده است و همچون مشعلی است که مسیر حرکت ایرانیان را روشنی می‌بخشد .

همچنین الخاندرو پالومو استاد علوم سیاسی دانشگاه گرانادا نیز درباره ویژگی های تمدن نوین اسلامی با عنایت به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایراد سخن کرد .

پالومو یادآورشد: در سال ۲۰۱۹ در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه‌ای پیامی که امروز تفسیر می‌کنیم را تهیه کردند. در این پیام ایشان به عنوان رهبر ملت، برآوردی از پیشرفت‌های انقلاب در این دهه‌هایی که گذشت انجام می‌دهند و رهنمودهایی کلی هم جهت در مسیر قراردادن دولت انقلاب در آینده را مطرح می کنند.

وی افزود: آیت الله خامنه ای دوره تاریخی‌ای که در در سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود را عنوان «دومین مرحله پیشرفت، اجتماعی‌سازی و تمدن» جمهوری اسلامی ایران گذاشته‌اند. این مرحله دوم که تازه شروع شده است جهت تثبیت دست‌آوردهای گذشته و پیشرفت به سمت اهداف جدید بسیار تعییم کننده می باشد.

پالومو ادامه داد :در این پیام آیت الله خامنه ای نگاهی به گذشته می‌کنند و دست آوردها و دشواری‌های که انقلاب از آغاز داشته است را مورد بررسی قرار می دهند. ابقای انقلاب اسلامی در این چهل سال در وسط یک محیط خصومت آمیز مانند جنگ سرد در گذشته و سیاست توسعه طلبانه امروز آمریکا، خود نشانه پابرجایی شالوده های روند انقلاب است .

وی تصریح کرد که رهبر عالی ایران  تاکید بر شاخصه زنده و انعطاف پذیری انقلاب می کنند . در نتیجه این شاخصه به انقلاب این اجازه را می دهد که بتواند از اشتباهاتش بهره گرفته و جهت گیری اش را اصلاح کند  این شاخصه همچنین انقلاب را نزد انتقادهای سازنده حساس می کند، ولی بدون اینکه در رویزیونیسم یا انفعال بیفتد. بنابر این انعطاف این انقلاب مشروط به وفاداری و تعهد بی دریغ به ارزش های  بنیادیش است .

به گفته این اندیشمند اسپانیایی، آیت الله خامنه ای میزان موفقیت انقلاب ایران را با مقایسه آن با پیشرفت های حاصل در دیگر فرایندهای انقلابی تاریخ اندازه‌گیری می‌کند. در مقایسه، انقلاب ایران یکی از موفق‌ترین انقلاب ها در تاریخ بوده است. این انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد . کشور را در مسیر مدرنیزاسیون و پیشرفت قرار داد. همچنین به استبدادی خاتمه داد و یک دولت مردمی و مردم سالاری تاسیس کرد. به جوانان این امکان را داد که سمت های کلیدی برای مدیریت کشور دسترسی پیدا کنند و در برابر تحریم های خارجی، اعتماد به نفس مردم ایران را نسبت به توانایی های خود تقویت کرد.

پالرمو  تصریح کرد :انقلاب، در برابر اقدام های تحمیلی ابرقدرت های جهان، بویژه ایالات متحده، پرچم مقاومت را در سراسر جهان به اهتزاز در می‌آورد. در این راستا، ایران تلاش کرده است به حضور نامشروع آمریکا در منطقه خاورمیانه پایان دهد. این تلاش به عنوان یک عمل عدم تبعیت در برابر رفتار امپریالیستی برخی کشور و نیز بعنوان عمل پشتکارانه جهت حفظ انقلاب تلقی می شود.

همچنین محمدرضا بهمنی مشاور وزیر ارشاد و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در سخنانی تمرکز خود را در بحث بر چیستی و چگونگی تکامل تمدنی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اندیشه آیت الله خامنه ای قرار داد.

وی ابتدا به بیان مقدمه‌ای بر بحث خود پرداخت و توضیح داد که اندیشمندان متعدد جهان اسلام، از مصر، ترکیه، مالزی، عراق، لبنان و تونس در مورد ابعاد تاریخی و اجتماعی تمدن اسلامی سخن گفته و مطلب نوشته‌اند. روشن است که بعد تاریخی این اظهارنظرها به تحلیل چگونگی شکل گیری و فراز و فرود تمدن اسلامی به ویژه در قرن ۳ و ۴ اختصاص دارد. اما بعد اجتماعی نظرات و دیدگاه‌های این اندیشمندان به عناصر شکل دهنده الگوهای زیست اجتماعی مردم در جوامع اسلامی در سطوح حاکمیتی، نهادهای اجتماعی و سبک زندگی مسلمانان معطوف است. در ایران هم در میان محققان و اندیشمندان تمدنی، تنوع رویکرد را شاهد هستیم. اگر بخواهم مبنای خودم را برای تحلیل جریان‌های فکری تمدن پژوهی در ایران معاصر، مطرح کنم، مایلم آن مبنا را در «نسبت سنجی میان دین و زندگی» بنا کنم.

بهمنی همچنین به نکاتی درباره مولف نظریه تمدن نوین اسلامی آیت الله خامنه ای پرداخت و گفت که شکل‌گیری و تطور یک اندیشه و نظریه، متأثر از زمینه‌های فردی و اجتماعی است. برخی ویژگی­های آیت الله خامنه ای که طبعا تاثیر در شکل گیری اندیشه تمدنی ایشان داشته است را فهرست وار اشاره می کنم:

۱. توان فقاهت، اجتهاد و قدرت استنباط شرعیه

۲. رویکردهای فلسفی و حکمی

۳. مناصب حکومتی و اجتماعی و به تبع آن توان شناخت محیطی و میدانی

پس از دو مقدمه فوق، بهمنی به مولفه های اصلی اندیشه تمدنی رهبری پرداخت و سپس خصوصیات و الزامات این تمدن را بیان نمود.

انتهای پیام
captcha