وزیدن «شمیم خدمت» در روستاهای کردستان
کد خبر: 3986480
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

وزیدن «شمیم خدمت» در روستاهای کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از اجرای طرح «شمیم خدمت» در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و حرکت در مسیر جهش تولید، طرح «شمیم خدمت» با رویکرد توانمندسازی و اشتغال خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت امامزادگان و موقوفات استان کردستان اجرا می‌شود.

مادر، واژه زیبا و پرمعنا و مفهومی است که از روز تولد تا پایان زندگی با یادآوری و بر زبان آوردن آن لبخندی شیرین و پر از خاطره برای تک تک ما تداعی می‌شود. چه شیرین است صحبت از مادر و چه شیرین‌تر در مورد مادرانی که تلاش می‌کنند تا پذیرفتن نقش پدری لطمه‌ای به حس مادرانه آن‌ها نزند و در این را زره آهنین بر تن کرده تا مبادا وزش بادی لرزه بر اندام فرزندانشان بی‌اندازد. اما امان از روزی که مادر سرپرست خانوار بیکار شود و نتواند لبخند فرزندش را ببیند. هستند مادرانی که به خاطر پذیرش مسئولیت سختی‌ها و مشکلات زندگی را با جان و دل می‌خرند تا خاری کوچک در پای فرزندانشان نرود.

در این مسیر هیچ کار خیری بالاتر از این نیست که بتوانیم با ایجاد اشتغال برای این مادران لبخند را مهمان دل‌های مهربانشان کنیم. اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، در راستای اجرای نیت واقفان خیراندیش به یاری این مادران شتافته و با آموزش و ایجاد اشتغال آن‌ها را در تحمل این راه پر و پیچ و خم زندگی یاری داده است.

خرید چرخ خیاطی برای زنان کولبر یکی از خبرهای بسیار خوبی بود که در اوایل امسال نور امیدی در دل نا امیدان شد. خرید چرخ و آموزش‌های لازم به این مرزنشینان سخت‌کوش هم اشتغالزایی کرده و هم تحمل رنج کولبری را رهایی بخشیده است. به همین دلیل ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در دستور کار طرح «شمیم خدمت» قرار گرفت.

فاطمه، یکی از زنان سرپرست خانوار روستای سعدآباد که در کلاس‌های آموزش خیاطی فنی و حرفه‌ای شرکت کرده است می‌گوید: سعدآباد یکی از روستاهای مرزی شهرستان مریوان است که با توجه به موقعیت مرزی این روستا انجام کارهای تولیدی می‌تواند فرصتی برای ارتقای موقعیت اقتصادی خانواده‌ها ایجاد کند چراکه دسترسی به بازارهای کشور همسایه و خرید و فروش تولیدات آسان‌تر است.

وی افزود: با وجود این فرصت شغلی، بیکاری در این شهرستان یکی از معضلات جوانان به ویژه زنان سرپرست خانوار است که همین امر موجب شده تا جوانان به کولبری روی آورند.

این بانوی کردستانی عدم داشتن مهارت را یکی دیگر از مشکلان بانوان سرپرست خانوار دانست و بیان کرد: در این راستا اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با همکاری بنیاد مسکن و فنی و حرفه‌ای کلاس‌های آموزش خیاطی را در روستای سعدآباد برگزار کردند و بعد از آموزش چرخ خیاطی به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته است تا بتوانیم در چرخه تولید فعالیت داشته باشیم و تولیدات خود را در بازارهای داخلی و کشور عراق به فروش برسانیم.

وی با قدردانی از ارگان‌های ذی‌ربط یادآور شد: امیدواریم زنان سرپرست خانوار به خاطر مشکلات عدیده‌ای که با آن درگیر هستند، بتوانند با بهره‌گیری از این کلاس‌های آموزشی و حمایت بیشتر مسئولان به خودکفایی لازم برسند و زندگی خود خانواده‌شان از طوفان ناملایمات نجات دهند.

اجرای طرح «شمیم خدمت»

حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از اجرای طرح «شمیم خدمت» در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و حرکت در مسیر جهش تولید، طرح «شمیم خدمت» با رویکرد توانمندسازی و اشتغال خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت امامزادگان و موقوفات استان اجرا می‌شود.

وی هدف مهم اجرای طرح «شمیم خدمت» را ایجاد اشتغال پایدار دانست و افزود: در این طرح سه گام مهم و اساسی مد نظر بوده است. در گام نخست با بهره گیری از تجربیات کارآفرینان موفق و تعامل با سازمان ها، نهادها، موسسات و گروه هایی که در زمینه آموزش حرفه و صنعت عملکرد مناسب و قابل قبولی دارند، به آموزش متقاضیان کار پرداخته می شود. در گام دوم تلاش می شود با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و موقوفات مرتبط و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین، زمینه کار و درآمد برای کارآموزان مهیا شود. در گام سوم نیز تلاش می شود با راه اندازی بازارچه های خیریه و فروشگاه های ویژه، محصولات تولید شده توسط جامعه هدف در معرض فروش قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: در خصوص آموزش، محدودیتی بین بانوان و آقایان و گروه های سنی وجود ندارد و هر کسی که توان یادگیری و استفاده از آموزش‌ها را داشته باشد، می تواند در کلاس‌های آموزشی که توسط اساتید مجرب و کارآفرینان برتر استان برگزار می شود، شرکت کند.

وی ادامه داد: این طرح تا کنون در شهرستان‌های سنندج، قروه و مریوان برای زنان روستایی و مرزنشین استان اجرا شده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام کاروند افزود: با کمک واقفان خیراندیش کردستانی و از محل اجرای نیات واقفان 13 دستگاه چرخ خیاطی هر کدام به ارزش هشت میلیون تومان خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار بانوان روستای مرزی سعدآباد قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شناسایی این بانوان کم بضاعت و سرپرست خانوار معاونت اجتماعی استانداری، فرمانداری‌ها و موسسات خیریه همکاری دارند، افزود: بعد از شناسایی و آموزش این بانوان تجهیزات برای وارد شدن به عرصه تولید در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه در پایان یادآور شد: امیدواریم با افزایش موقوفات با نیت کمک به نیازمندان و خانواده‌های کم بضاعت بتوانیم زمینه حمایت بیشتر از این خانواده‌ها و ایجاد اشتغال برای آنان را فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha