وجود بیش از ۲۳۰۰ موقوفه در استان کردستان
کد خبر: 3986666
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

وجود بیش از ۲۳۰۰ موقوفه در استان کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان از وجود دو هزار و ۳۵۵ موقوفه در استان کردستان خبر داد و گفت: از این تعداد هزار و ۵۵۲ مورد مسجد و ۶۸۰ مورد موقوفات دیگر بوده است.

حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: مردم استان کردستان همواره در امور خیر پیشگام بوده و وجود موقوفات از سالیان گذشته گواه عینی بر این مدعاست.

وی از وجود دو هزار و ۳۵۵ موقوفه در استان کردستان خبر داد و افزود: از این تعداد هزار و ۵۵۲ مورد مسجد و ۶۸۰ مورد موقوفات دیگر بوده است و در کنار این موقوفات ۱۵ مورد تکیه، ۷۰ آرامستان، ۳ زینبیه، یک مورد حسینیه و یک دارالقران نیز در استان کردستان وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان کرد: ۱۶ هزار و ۲۶۳ رقبه موقوفات متصرفی و دو هزار و ۹۵۴ رقبه غیرمتصرفی نیز در مالکیت متولیان قرار دارد.

وی از ثبت ۵ موقوفه جدید در سال‌جاری خبر داد و افزود: از این تعداد ۲ وقف در شهرستان بیجار، ۲ مورد در سقز و یک وقف دیگر مربوط به شهرستان مریوان است.

حجت‌الاسلام کاروند ادامه داد: در سال ۹۹ تعداد ۴۰ وقف جدید در کردستان ثبت شد که با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و اپیدمی کرونا این تعداد وقف نشان‌دهنده وجود خیرین ارزشمندی است که در این دیار زندگی می‌کنند و در راستای رفع نیاز‌های جامعه از هر اقدام خیری فروگذار نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد وقف‌های ثبت شده در استان کردستان به نیت ساخت مسجد صورت می‌گیرد، افزود: در تلاشیم تا با همکاری واقفان خیراندیش و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی خیران کردستان نیت موقوفات را به سمت نیازهای روز جامعه سوق دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با تأکید براینکه کار اخذ سند مالکیت برای این موقوفات از چند سال پیش در کردستان آغاز شده است، گفت: اخذ سند مالکیت در راستای حفظ موقوفات و رقبات، حفاظت و صیانت از حقوق واقفان و کمک به اجرای امینانه نیات آنان است که به عنوان یکی از اولویت‌های مهم فعالیت‌های اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نیات وقف‌های جدید این استان امورخیریه، نیات مذهبی و مساجد بوده است، یادآور شد: در حال حاضر در استان نیاز ضروری به ثبت وقف‌هایی با نیات درمانی، امور خیریه، علمی و کمک هزینه ازدواج جوانان و اشتغال احساس می‌شود.

انتهای پیام
captcha