ثبت جهانی هورامان؛ زمینه‌ساز رونق گردشگری
کد خبر: 3986922
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

ثبت جهانی هورامان؛ زمینه‌ساز رونق گردشگری

استاندار کردستان گفت: ثبت جهانی هورامان بە عنوان میراث فرهنگی در یونسکو می‌تواند این منطقە، کردستان و پتانسیل‌های آن را بە دنیا معرفی کند و زمینه‌ساز رونق گردشگری در استان خواهد شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی کردستان، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان شامگاه گذشته، پنجم مردادماه در مراسم جشن ثبت جهانی اورامان که در کاخ موزه خسروآباد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در یونسکو تأثیر شگرفی در رونق و توسعە گردشگری کردستان خواهد داشت.

وی افزود: امروز یکی از بخش‌های مهم درآمدی کشورها از بخش توریسم و گردشگری حاصل می‌شود و بی‌گمان ثبت جهانی هورامان می‌تواند در افزایش درآمد مردم منطقە نقش مؤثری دارد.

استاندار کردستان بیان کرد: ثبت جهانی هورامان بە عنوان میراث فرهنگی در یونسکو می‌تواند این منطقە و کردستان و پتانسیل‌های آن را بە دنیا معرفی کند.

مرادنیا با بیان اینکە هورامان میان ۲ استان کردستان و کرمانشاە واقع و بخشی از آن نیز در خاک اقلیم کردستان عراق است، ادامه داد: آمادگی داریم تا تجربیات خود را در زمینە ثبت جهانی هورامان در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار دهیم تا این اتفاق نیز در آن منطقە روی دهد.

هورامان؛ ذخیرگاه بزرگ فرهنگی

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان هم از ثبت جهانی هورامان به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی و تاریخی در استان یاد کرد که در فرهنگ و تاریخ این منطقه ماندگار شد.

وی به اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت جهانی هورامان اشاره و اظهار کرد: تهیه اطلس معماری، اطلس باستان‌شناسی، انجام مطالعات بافت ۲۵ روستا، ثبت ملی ۲۱ روستا و ۲۰ اثر طبیعی منطقه هورامان از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

وی با اشاره به اینکه هورامان ذخیرگاه بزرگ فرهنگی است، افزود: فرهنگ و آیین، زبان و ادبیات و عرفان چندین هزار ساله منطقه و هورامان را باید به دنیا بشناسانیم که با ثبت جهانی این کار امکان‌پذیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: تعامل بین مردم و طبیعت در بخش‌های مختلف، روش معیشت، کشاورزی و باغداری، صنایع دستی، معماری، فرهنگ و مراسم‌های چندین هزار ساله هورامان باید حفظ شود که در این راستا نقش مردم و مسئولان بسیار پررنگ‌تر از گذشته باید باشد.

وی یادآور شد: سازمان جهانی گردشگری از این پس تبلیغات خود را از این منطقه به عمل خواهد آورد که باعث جذب گردشگران خارجی به این منطقه، ارز آوری، اشتغال و توسعه و رونق هورامان می‌شود.

انتهای پیام
captcha