شخصیت زن مسلمان پس از انقلاب بازآفرینی شد
کد خبر: 3987744
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
با واکاوی جایگاه حضرت خدیجه(س) بیان شد:

شخصیت زن مسلمان پس از انقلاب بازآفرینی شد

شرکت کنندگان در وبینار واکاوی جایگاه حضرت خدیجه(س) در جهان اسلام تأکید کردند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تأسی از منظومه فکری رهبران انقلاب، بانوان ایران اسلامی در عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حضوری فعال و تأثیرگذار داشته و به بازآفرینی شخصیت زن مسلمان آزاداندیش و آزادی خواه پرداخته اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نشستی تخصصی با عنوان بررسی جایگاه حضرت خدیجه (س) در جهان اسلام با معرفی کتاب بانوی اول به زبان های فارسی و عربی به صورت ویدئو کنفرانسی در تاریخ ۹ مرداد ماه  ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این نشست، رزان برکات استاد فقه و اصول و عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی و امیره برغل پژوهشگر حوزه علوم اسلامی از لبنان و  محمد تقی موحدی استاد دانشگاه، محقق و نویسنده کتاب بانوی اول (روایت تاریخی-داستانی از زندگانی ام المومنین حضرت خدیجه (س)،  لیلا فلاحتی مدیرکل دفتر امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سعیده باقری‌فرد رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بین المللی زنان سخنرانی کردند همچنین زهرا سلامی ستاد حوزه و دانشگاه، دبیری علمی این نشست تخصصی را برعهده داشت.

همچنین در ابتدای این برنامه، فیلم رونمایی از کتاب بانوی اول (روایت تاریخی-داستانی از زندگانی ام المومنین حضرت خدیجه (س)، توسط رئیس جمهوری و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد.

حضرت خدیجه(س) از زنان پیشرو در زمان خود بودند

لیلا فلاحتی در این نشست با تشکر از اهتمام موحد ابطحی در تألیف کتاب بانوی اول گفت: یکی از وظایفی که بر عهده ما قرار دارد معرفی الگوهای واقعی و محقق شده جهان اسلام نه تنها در کشورهای اسلامی، بلکه در همه جهان است و این اقدام گام مهمی در رفع کلیشه‌ها و پیش‌داوری‌هایی است که در خصوص وضعیت زنان و نوع نگاه به زنان در جهان اسلام وجود دارد. 

فلاحتی از همه فعالان عرصه زنان در جهان اسلام درخواست کرد جهت معرفی حضرت خدیجه (س) که از زنان پیشرو در زمان خود بودند، به عنوان الگو در سراسر جهان تلاش کنند

پس از انقلاب شخصیت زن مسلمان آزاداندیش و آزادی‌خواه بازآفرینی شد

سعیده باقری‌فرد نیز گفت: تبیین و معرفی الگوها در نظام های معرفتی دارای ارزش و جایگاه مهمی است که بر آن اساس، سبک زندگی دین دارانه متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی ترسیم می شود،اصول اخلاقی و ارزش‌های انسانی مبتنی بر فطرت انسانی و در همه ادوار تاریخی ثابت هستند و بر این اساس، قرآن کریم پیامبر (ص) را برای تمامی مردان و زنان موحد، اسوه حسنه معرفی کرده و می فرمایند «و لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیراً».

باقری فرد افزود: صرف نظر از مراتب معرفتی، سایر شخصیت های صدر اسلام که نقش مهمی در ترویج معارف دینی و رشد و گسترش اسلام داشته اند، می توانند به عنوان الگوهای مهمی ذیل الگوی اصلی که همان نفس رسول الله (ص) است، در جامعه اسلامی مطرح و مورد مطالعه قرار گیرند.

رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان ادامه داد: جامعه زنان مسلمان در جهان امروز که همواره با یک دوگانگی هویتی میان اندیشه های سنتی متحجرانه و تفکرات فمنیستی مدرن مواجه هستند، قطعا نیازمند بهره گیری از مدلی از سبک زندگی خواهند بود که ضمن توجه به اصول و ارزش های دینی، چشم انداز مناسبی از تعاملات و حضور و فعالیت اجتماعی زن مسلمان مدرن را به شیوه ای مطلوب ترسیم کند به گونه ای که ضمن توجه به وظایف و مسئولیت های زنان در خانواده که البته در پایه گذاری بنیاد اجتماع بسیار مهم و حیاتی می باشد، به مسئولیت دینی و تمدنی زن به عنوان وجودی مؤثر و تعالی بخش نیز توجه کنند.

 او افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تأسی از منظومه فکری رهبران انقلاب؛ حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظلله العالی، بانوان ایران اسلامی، با حفظ ارزش های دینی و فارغ از هر نگاه جنسیتی در تمامی عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حضوری فعال و تأثیرگذار داشته و به بازآفرینی شخصیت زن مسلمان آزاداندیش و آزادی خواه پرداخته اند.

رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان خاطرنشان کرد: برای استمرار این مهم و اعتلای تمدن اسلامی، قطعا و بی تردید نیازمند معرفی الگوهای بی بدیل از زنان تاریخ صدر اسلام که رفتار و گفتار ایشان مورد تأیید پیامبر (ص) بوده، هستیم که برگزاری این نشست جهت معرفی شخصیت و جایگاه بانوی اول اسلام در همین راستا می باشد.

باقری فرد همچنین به مأموریت و رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امر دیپلماسی فرهنگی اشاره داشته و اظهار داشت؛ یکی از سیاست های حاکم بر حوزه زنان و خانواده سازمان، برگزاری نشست های گفت و گو محور میان بانوان فرهیخته ملل اسلامی و فرهنگ سازی و گفتمان سازی در ارائه الگو و سبک زندگی اسلامی می باشد.

سیره حضرت خدیجه (س)؛ زنی مبلغ همسری اسوه و مادری الگو

رزان برکات عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از لبنان در این نشست در سخنانی با تشریح بخشی از زندگی حضرت خدیجه (س) و سختی‌ها و مشکلات ایشان در حمایت از رسول الله (ص) و دین اسلام گفت: در جامعه کنونی ما و در دنیای عرب و جهان اسلام و دنیای تضادها و مصائب و مشکلات پی در پی و دشواری که بر ملت های عربی و اسلامی حادث می شود، نیاز ما به زنان الگو بیش از پیش خود را نمایان می سازد.

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به حضور و نقش آفرینی فعال حضرت خدیجه (س) در کنار اقدامات پیامبر اسلام (ص) در برهه های خطیر زندگی ایشان (تجارت، ازدواج، پیامبری و مخاطرات پس از آن چون جنگ ها و محاصره در شعب ابی طالب) افزود: از سیره حضرت خدیجه (س) می توانیم دریابیم چگونه می توان زنی مبلغ و همسری اسوه و مادری الگو بود. زیرا وی ذوب در اسلام و رسالتش بود و دغدغه پیامبر و دعوتش را داشت و در جهت تأمین آسایش ایشان در خانه‌ای پر از مهر و عاطفه تلاش می کرد و همه خستگی ها و رنج ها را در جریان رسالت پیامبر (ص) از چهره ایشان می زدود.

این محقق و پژوهشگر پس از معرفی ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار، این سوال را مطرح کرد که اینک باید از خود بپرسیم دختران و زنان مسلمان در کجای زندگی و فداکاری و نقش ام‌المومنین خدیجه (س) قرار دارند؟ در حالی که در این زمانه، خانه‌های مسلمانان و زندگی‌هایشان به خاطر بی‌ارزش‌ترین دلایل و در هنگام مواجهه با اولین مشکل مادی یا اجتماعی، متلاشی می‌شود.

برکات در پایان تصریح کرد: با وجود چنین الگوهایی در جهان اسلام، نه تنها حضور فعال زنان در عرصه دعوت و تبلیغ مورد انتظار است، بلکه ساخت جامعه محکم و استوار اسلامی مخصوصا در رویارویی با چالش‌های استعمار و غربی سازی فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز، ضرورت می یابد.

خدیجه (س) الگوی انسان معنوی، اخلاقی و عقلایی برای زنان و مردان جهان

محمدتقی موحد ابطحی پژوهشگر اسلامی و نویسنده کتاب بانوی اول در ادامه نشست به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: شخصیت حضرت خدیجه (س) نزد بسیاری از ما عمدتاً تحت الشعاع شخصیت پیامبر (ص) قرار گرفته است. در حالی که قبل از ازدواج نیز ایشان شخصیت ممتازی داشته و به سرور زنان مطهره و مادر فقرا و یتیمان معروف بوده‌اند.

موحد ابطحی ادامه داد: ایشان معتقد به دین حنیف و در جست و جوی پیامبر آخرالزمان بودند و با ادیان دیگر آشنایی داشتند. حضرت خدیجه (س) در زمانه و جامعه‌ای که زن در آن جایگاهی نداشت، با اصول جاهلی به مبارزه پرداختند و با روش‌های عقلایی و اخلاقی جایگاه ممتازی را نه تنها در مکه، بلکه در شبه جزیره عربستان به خود اختصاص دادند.

نویسنده کتاب بانوی اول با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند «شرف همسری پیامبر ارزش مضاعف برای خدیجه (س) بوده است،» گفت: ایشان پس از ازدواج با حضرت محمد (ص) مشکلات زیادی از سوی مشرکان تحمل کرد به خصوص پس از دعوت علنی مردم به اسلام، به دنیا آمدن حضرت فاطمه (س) و محاصره در شعب ابی‌طالب که در نهایت به وفات شهادت گونه ایشان منجر شد.

این پژوهشگر دانشگاه اضافه کرد: همه زنانی که دوست دارند علاوه بر پاکدامنی در عرصه اجتماعی حضور داشته باشند، می‌توانند از حضرت خدیجه(س) الگو بگیرند. نه تنها زنان، بلکه ایشان می‌توانند الگوی انسان معنوی، اخلاقی و عقلایی برای مردان هم باشند. همچنان که خداوند در آیه ۱۱ سوره تحریم، آسیه را نه تنها الگویی برای زنان بلکه برای مردان هم معرفی می‌کند و در آیه ششم سوره احزاب نیز زنان پیامبر را ام‌المومنین معرفی کرده است.

نویسنده کتاب بانوی اول با انتقاد از اینکه در فیلم‌هایی که در خصوص حضرت محمد (ص) ساخته شده است، کمترین اشاره به وجود حضرت خدیجه(س) صورت گرفته است و با اشاره به این که کتاب مناسبی به زبان ساده برای معرفی آن حضرت به عموم مردم وجود نداشت، به معرفی کتاب خود پرداخته و گفت: کتاب بانوی اول در قالب پانزده فصل تدوین شده و هر فصل از زبان یکی از نزدیکان حضرت خدیجه (س)، مقطع و ابعادی از زندگی و شخصیت آن حضرت را در قالب داستانی کوتاه روایت می‌کند.

خدیجه (س) میراث دار حکمت، شجاعت، نجابت و شرافت پدرشان بودند

امیره برغل مدیر مرکز تعلیم و تربیت و مشاوره خانواده و پژوهشگر اسلامی از لبنان نیز به بیان بخش‌هایی از اقدامات حضرت خدیجه (س) در طول زندگی پر برکتشان پرداخت و گفت: جای این سوالات مطرح است که چقدر لازم است زنان ما در جهان عرب و جهان اسلام، از چشمه کمالات خدیجه (س) کسب فیض کنند؛ چقدر نیاز است زنان ما در جهان عرب و جهان اسلام، تفاوت میان آنچه خداوند از وجودشان می خواهد و آنچه نظریه های دنیایی و مادی شرق و غرب از ایشان مطالبه می کند، درک کنند؛ چقدر نیاز است زنان ما در جهان عرب وجهان اسلام دستاوردهای عظیم خدیجه (س) و امت خدیجه (س) را بشناسند؟ زیرا آنها دستاوردهایی است که ام المومنین، سالک مسیرش بود.

این محقق لبنانی با اشاره به صفات حضرت خدیجه (س) و پاسخ به این سوال که این بانوی با عظمت کیست؟ گفت: بانویی که میان زنان عصر خود، به واسطه ویژگی ها و صفاتش، خاص و منحصر به فرد گردیده و احترامش را بر زنان و مردان زمانه اش حتی بر اشراف و برجستگان قوم واجب کرده است.

وی با اشاره به نسب ایشان افزود: خدیجه(س)، دختر خویلد همان شهسوار ثروتمند و شجاعی است که در عام الفیل رودرروی تُبّع پادشاه یمن ایستاد و مانع شد که حجرالاسود را به غارت ببرد.

خدیجه (س) میراث دار حکمت پدر است؛ میراث دار شجاعت، نجابت و شرافت او و در میان ناپاکی ها و آلودگی های جاهلیت، خدیجه (س)  با همه فرق داشت، ملقب به طاهره شد و در آن روزگار غربت دانایی، در بین زنان و مردان سفیه و جاهل، عاقل، دانا و خردمند بود.

زنان جهان باید از چشمه کمالات خدیجه‌ (س) بهره‌مند شوند

امیره برغل گفت: لازم است زنان ما در جهان امروز از چشمه کمالات خدیجه‌ (س) بهره‌مند شوند تا تفاوت آنچه خداوند از آنها می‌خواهد را با آنچه تفکرات غرب از آنها می‌خواهد، درک کنند.

این مدرس دانشگاه افزود: حضرت خدیجه‌ (س) و فرزندشان حضرت فاطمه (س) و نوه ایشان حضرت زینب (س) نمونه یک زن را ترسیم کرده‌اند که از نوع مذکر چیزی کم ندارد و پله‌های کمالات انسانی را طی کرده و نمونه هایی پرتلاش از کمک به مردم و مبارزه با ستمکاران هستند. ایشان نمونه خلیفه اللهی را در روی زمین ترسیم کرده‌اند و من به زنان در جوامع عربی و اسلامی می‌گویم؛ اگر خواهان مساوات حقیقی با مردان هستید، به سمت خدیجه (س) و دخترانش (حضرت فاطمه (س) و دخترشان حضرت زینب(س) روکنید.

انتهای پیام
captcha