بن‌سلمان تلفن همراه زنان فعال رسانه‌ای مخالف را هک می‌کند
کد خبر: 3988060
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹

بن‌سلمان تلفن همراه زنان فعال رسانه‌ای مخالف را هک می‌کند

قربانیان جاسوسی رژیم آل سعود از جمله زنان فعال رسانه‌ای اعلام کردند که نظام سعودی تلفن همراه آنها را از طریق برنامه جاسوسی «پگاسوس» هک می‌کند تا آنان را مجبور به سکوت در قبال سیاست‌های این رژیم کند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سعودی لیکس، «غاده عویس» خبرنگار شبکه الجزیره، درباره هک گوشی تلفن همراه خود از سوی رژیم عربستان گفت: شبی در ماه ژوئیه 2020 در منزل مشغول صرف شام همراه با همسرم بودم که پیامی از طرف یکی از همکاران مبنی بر مراجعه به توییتر دریافت کردم. با وحشت حساب توییتر خود را باز کرده و با عکس‌های خصوصی خود که در زیر آن به دروغ ادعا شده بود که در منزل رئیسم گرفته شده است، مواجه شدم.
 
وی افزود: طی چند روز پس از این واقعه با هزاران توییت و پیام مواجه شدم که مرا به عنوان یک خبرنگار مورد هجمه قرار داده و به من ناسزا گفته بودند.
 
عویس در ادامه می‌گوید که بسیاری از این پیام‌ها از حساب‌های کاربری با عنوان MBS ارسال شده که به نظر می‌رسد از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی حمایت می‌کنند و برخی حساب‌ها نیز از آنِ مسئولان دولتی است.
 
عویس معتقد است که رژیم سعودی با این کار قصد ساکت کردن انتقادهای او از این رژیم را داشته است. وی می‌گوید:‌ پس از این حادثه فورا متوجه شدم که گوشی تلفن همراه من هک شده است. چرا که من آن عکس‌ها را در هیچ جا منتشر نکرده بودم و فقط در تلفن همراهم وجود داشت.
 
عویس یکی از چندین زن خبرنگار و فعال رسانه‌ای است که از سوی حکومت‌های استبدادی مورد حمله برنامه جاسوسی «پگاسوس» قرار گرفته است.
 
این خبرنگار لبنانی می‌گوید: آنها می‌خواستند چهره مرا تخریب کنند، چرا که من خبرنگاری پرتلاشم و از طرح سوالات دشوار هراسی ندارم. آنها می‌خواستند بگویند که غاده تلاش می‌کند حرفه‌ای و کوشا باشد اما یک زن فاحشه است لذا زین پس نباید او را باور کرد. می‌دانم که آنها می‌خواهند مرا ساکت کنند، اما من هرگز ساکت نخواهم شد.
 
غاده عویس در دسامبر 2020 شکایتی علیه بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی و دو متهم دیگر به اتهام جاسوسی تلفن همراه شخصی‌اش به دادگاه ایالت فلوریدای آمریکا ارائه کرد. بر اساس این شکایت، تلفن همراه عویس از سوی کارشناس پزشکی قانونی بررسی و مشخص شد که از برنامه جاسوسی پگاسوس برای دستیابی به عکس‌ها و اطلاعات استفاده شده است.
 
«علیاء الحویطی» فعال رسانه‌ای و سوارکار سعودی نیز قربانی دیگر این جاسوسی است که اکنون در لندن زندگی می‌کند.
 
در سال 2018، تلفن همراه او به شکل عجیبی هنگ می‌کرد و تماس‌هایی از شماره‌های عجیب با او گرفته می‌شد و برخی اوقات نیز پیام‌هایی روی صفحه موبایل او ظاهر می‌شد که نشان می‌دهد وارد پرونده‌های گوشی شده است.
 
او در همان زمان، تهدیدات و پیام‌های تهدیدآمیزی از طریق اینترنت دریافت می‌کرد که معتقد بود از طرف افراد مرتبط با رژیم سعودی ارسال می‌شود.
 
الحویطی نخستین زن سعودی است که سوارکاری را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و در مسابقات بین‌المللی سال‌های 2004 تا 2011 میلادی نماینده عربستان بوده است.
 
الحویطی می‌گوید که برای بررسی این مشکل، به اسکاتلندیارد رفته و پلیس به او گفته است که گوشی او هک شده است. اما IP هک‌کننده به اماکن عمومی مانند کافی شاپ مک دونالدز مربوط بوده است.
 
پلیس اسکاتلندیارد به او هشدار داد که در خانه‌اش بماند. اما او همیشه احساس خطر می‌کند و به همین دلیل در طول این دو سال، 16 بار منزل خود را تغییر داده است.
 
در سال 2020 تقریباً همزمان با انتشار تصاویر خصوصی عویس در توییتر، عکس‌های الحویطی که فقط در گوشی او ذخیره شده بود نیز در اینترنت پخش شد و او را متهم به مستی و فحشاء‌ کرده بودند.
 
پس از آن، صدها نفر در شبکه‌های اجتماعی او را دشنام داده و حتی تهدید به قتل کردند. اما الحویطی پس از تماس با پزشکی قانونی و بررسی گوشی خود متوجه شد که گوشی او نیز با برنامه جاسوسی پگاسوس هک شده است.
 
گفتنی است، پگاسوس یک نرم‌افزار جاسوسی است که به وسیله یک پیمانکار خصوصی برای استفاده در سازمان‌های دولتی توسعه یافته است. این برنامه تلفن قربانی را آلوده می‌کند و داده‌های مختلف از جمله عکس‌ها، پیام‌ها و فایل‌های صوتی-تصویری را به سرور هکر می‌فرستد. توسعه‌دهنده پگاسوس که یک شرکت اسرائیلی به نام ان اس او گروپ است، گفته است که این نرم‌افزار را نمی‌توان به هیچ وجه ردیابی کرد. این موضوع پگاسوس را به یک جاسوس افزار بسیار مناسب برای عملیات مخفی دولت‌ها تبدیل کرده است.
 
انتهای پیام
captcha