افزایش تعداد اعدام‌ها و گسترش سرکوب فعالان در عربستان سعودی
کد خبر: 3988311
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

افزایش تعداد اعدام‌ها و گسترش سرکوب فعالان در عربستان سعودی

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود با بیان این خبر، تصریح کرد گمانه‌زنی‌ها درباره اصلاحات در این کشور ناشی از تبلیغات سازمان‌یافته بوده است.

افزایش تعداد اعدام‌ها و گسترش سرکوب فعالان در عربستان سعودی

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه ولی عربی، عربستان سعودی بلافاصله پس از پایان ریاست این کشور بر گروه جی 20، سرعت اعدام‌ها را افزایش داده و برخورد با مخالفان را به شکلی گسترده از سرگرفته است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، مقامات عربستان بلافاصله پس از پایان تبلیغات این کشور در دوره ریاست بر گروه جی 20، تعقیب مخالفان و منتقدان را به سرعت از سر گرفته‌اند. لین معلوف، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این سازمان می‌افزاید در طول سال 2020، اعدام‌های ثبت شده در عربستان 85 درصد کاهش یافته است، اما پس از پایان ریاست ریاض بر گروه جی 20، اعدام‌ها با اعدام 9 نفر در دسامبر 2020 از سر گرفته شد و حداقل 40 نفر در فاصله ژانویه تا جولای 2021 اعدام شده‌اند که بیشتر از 27 نفر در سال 2020 اعدام شده است. این سازمان تأکید کرده است که اعدام‌ها پس از محاکماتی ناعادلانه انجام شده و شامل اعترافاتی بوده است که تحت شکنجه اخذ شده بودند.

عربستان سعودی سال گذشته ریاست اجلاس گروه بیست را بر عهده داشت و اجلاس رهبران را در ماه نوامبر در دوره شیوع کرونا برگزار کرد.

افزایش پیگرد فعالان

در کنار افزایش تعداد اعدام‌ها، عربستان سعودی تعقیب فعالان و مدافعان حقوق بشر را نیز تشدید کرده است. در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که در نیمه اول سال، افرادی تنها به دلیل انتشار مطالب طنزآمیز در اینترنت به سال‌ها زندان محکوم شده‌اند. در یک مورد، دادگاه جنایی یک کارمند در حوزه منابع انسانی را به دلیل توئیتی ساده که در آن از سیاست‌های اقتصادی پادشاهی انتقاد کرده بود، به 20 سال زندان محکوم کرد.

گزارش این سازمان می‌افزاید که عربستان سعودی از زمان تحویل ریاست این گروه، حداقل 13 نفر را محاکمه کرده یا پس از محاکمات «ناعادلانه» در دادگاه جنایی تخصصی که در سال 2008 برای رسیدگی به پرونده‌های مبارزه با تروریسم تشکیل شده است، حداقل 13 نفر را با احکام مختلف روانه زندان کرده است. علاوه بر این، حداقل در سه مورد، افرادی که قبلاً به دلیل فعالیت مسالمت‌آمیز خود در زندان به سر برده بودند، مجدداً بازداشت شده، در موارد جدید مجدداً مجازات شده و یا مجازات آن‌ها افزایش یافته است.

اسراء الغمغام که در فوریه گذشته به هشت سال زندان محکوم و همین مدت نیز ممنوع السفر و محمد الربیعه فعال مدنی که در آوریل 2021 به شش سال زندان محکوم شد، از جمله فعالانی بوده‌اند که در گزارش سازمان عفو بین‌الملل به آن‌ها اشاره شده است.

این سازمان تأیید کرد که فعالان آزاد شده با ممنوعیت سفر قانونی، ممنوعیت استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ممنوعیت صحبت در جمع روبرو هستند. عفو بین‌الملل این ممنوعیت‌ها را «نقض حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز» می‌داند. وی همچنین گفت که آزادی فعالان «لجین الهذلول»، «سمر بدوی» و «نسیمه الساده» در سال جاری تحت «شرایط دشوار» انجام شده است و با خطر بازداشت مجدد روبرو هستند، زیرا اتهامات آن‌ها همچنان باقی است.

اصلاحات یا کارزاری تبلیغاتی

شاهزاده محمد بن سلمان پس از رسیدن به مقام ولیعهدی در سال 2017، با هدف اصلاح چهره عربستان در سطح جهان، اقدام به انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی متعددی کرد، از جمله این اصلاحات می‌توان به قانونی کردن رانندگی زنان و اجازه مسافرت آن‌ها به خارج از کشور بدون سرپرست مرد و بازگشایی سینماها اشاره کرد.

افزایش تعداد اعدام‌ها و گسترش سرکوب فعالان در عربستان سعودی
 بااین‌حال، معاون خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، اعتبار این اصلاحات را زیر سؤال برده و آن را توهم اصلاحات و کارزاری تبلیغاتی نامیده است، چراکه بلافاصله پس از پایان ریاست عربستان بر گروه جی 20، اعدام‌ها در این کشور از سرگرفته شد و برخورد با فعالان اجتماعی شدت گرفت.

وی افزود: «اگر مقامات سعودی می‌خواهند جدیت خود را در احترام به حقوق بشر نشان دهند، اولین گام در آزادی فوری و بدون قید و شرط همه مدافعان حقوق بشر است که تنها به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز حقوق بشر خود در بازداشت به سر می‌برند». تعداد این افراد به 39 نفر بالغ می‌شود.

انتهای پیام
captcha