128 بقعه متبرکه فارس؛ میزبان «بصیرت عاشورایی» / آزادسازی زندانیان نیازمند
کد خبر: 3989585
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶

128 بقعه متبرکه فارس؛ میزبان «بصیرت عاشورایی» / آزادسازی زندانیان نیازمند

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس از اجرای سوگواره «بصیرت عاشورایی» در 128 بقعه متبرکه استان در ماه محرم و صفر خبر داد و گفت: طی این دوماه برنامه‌هایی متعددی از محل اجرای نیات موقوفات نظیر آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، کمک به بیمارستان‌های خط مقدم کرونا، توزیع بسته‌های معیشتی و غیره را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام رحیم صفری گرائی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 18 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به در پیش رو بودن ماه محرم به تشریح برنامه‌های این اداره‌کل برای ایام سوگ و عزای خاندان آل‌الله پرداخت و گفت: هر ساله سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه محرم و صفر سوگواره «بصیرت عاشورایی» را در بقاع متبرکه اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال تمهیدات لازم را مانند سال‌های گذشته برای سوگواری حسینی در بقاع متبرکه مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی از ستاد ملی کرونا اندیشیده‌ایم، گفت: این مراسم‌ها در فضای باز بقاع متبرکه و اماکن مذهبی برگزار خواهد شد که امسال 128 بقعه متبرکه استان فارس میزبان هیئات مذهبی خواهند بود و بیش از 100 بقعه هم به صورت ویژه از امشب برنامه‌های عزاداری را شروع می‌کنند.

صفری گرائی با ذکر این نکته که آماده‌سازی امامزادگان و بقاع متبرکه از هفته گذشته آغاز شده است، ضدعفونی کردن لوازم، چینش وسایل عزاداری‌ها در محوطه باز و شبستان‌هایی که سقف آن حداقل 6 متر باشد، تعویض پرچم گنبد امامزادگان را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: امروز مراسم تعویض پرچم‌های عزا در بقاع متبرکه انجام می‌شود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس از فعالیت بیش از 6 هزار نفر برای برپایی مراسم‌های سوگواری اعم از خادمان، هیئت امنای بقاع متبرکه، متولیان موقوفات و مبلغان و غیره خبر داد و گفت: 50 هیئت مذهبی به دلیل اینکه فضای مناسبی برای برپایی مراسم سوگواری خود نداشتند، از فضای امامزادگان استان استفاده خواهند کرد.

وی همچنین از اعزام 150 مبلغ از قم که همگی بومی‌های استان فارس هستند و 150 مبلغ بومی به نقاط مختلف استان خبر داد و گفت: این مبلغان موظف هستند که در ایام ماه محرم و صفر علاوه بر برپایی مراسم‌های سوگواری که برای برگزاری آنان دعوت شده‌اند، حتما روزانه حداقل دو روضه خانگی را در محلات و مناطق مستقر خود برپا کنند و بدین ترتیب به دنبال احیای سنت روضه‌های خانگی در تمام نقاط استان هستیم.

صفری گرائی با بیان اینکه مراسم‌های سوگواری از امشب به مدت 11 شب در استان آغاز می‌شوند، گفت: در محرم و صفر امسال 20 بقعه متبرکه فارس خیمه‌های شمیم حسینی را برپا می‌کنند.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار کرد: در سطح کشور در سال جاری سازمان اوقاف و امور خیریه از محل اجرای نیات واقفان از 25 هزار هیئت مذهبی حمایت می‌کند که در فارس این رقم 2 هزار و 500 هیئت مذهبی است و سهم شیراز هم یک هزار و 300 هیئت است و از امروز نیز توزیع اقلام مورد نیاز نذورات هیئات مذهبی را در دو شیفت در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) در شیراز خواهیم داشت.

وی گفت: همچنین امسال 68 کانال را برای بقاع متبرکه به منظور ارائه مطالب مرتبط با ماه محرم در فضای مجازی و شبکه‌های ایجاد کردیم که این‌ها بقاع متبرکه‌ای هستند که به دلیل شیوع کرونا امکان برپایی مراسم‌های حضوری را ندارند.

صفری گرائی توزیع 15 هزار بسته معیشتی در ایام محرم و صفر از محل اجرای نیات موقوفات را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 113 هزار بسته معیشتی از محل موقوفات در سطح استان فارس توزیع شده است.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های ما از محل موقوفات آزادسازی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد است که در سال گذشته 27 زندانی را آزاد کردیم و امسال بنا داریم 34 زندانی را در ماه محرم و صفر امسال آزاد کنیم.

کمک به بیمارستان‌های خط مقدم مبارزه با کرونا از دیگر مواردی بود که صفری گرائی از آن‌ها یاد کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون تومان از محل موقوفات به بیمارستان‌های خط مقدم کرونا کمک کردیم و امسال این رقم به 4 میلیارد تومان خواهد رسید که این کمک‌های در قالب اهدای کپسول‌های اکسیژن و اطعام در بیمارستان‌ها خواهد بود.

وی در پایان در خصوص مراسم اربعین نیز گفت: در اربعین سال 98 اوقاف فارس در مرز خسروی موکب برپا می‌کرد و امسال هم آمادگی برپایی موکب داریم و طبق برنامه‌ریزی‌ها بناست که اوقاف فارس در اربعین امسال در نجف اشرف موکب برپا کند اما باز هم هنوز قطعی نیست و همه چیز بستگی به تصمیم‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و توافق‌های دو کشور ایران و عراق دارد.

انتهای پیام
captcha