لغو آیین سنتی «علم‌گردانی» در میناب
کد خبر: 3990605
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

لغو آیین سنتی «علم‌گردانی» در میناب

فرماندار ویژه میناب گفت: آیین‌های سنتی میناب که با اجتماع عظیم مردم همراه بود از جمله علم‌گردانی، شیر و کُتَل و ... به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در این شهرستان برگزار نمی‌شود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، مجید سلحشور، معاون استاندار هرمزگان و فرماندار ویژه شهرستان میناب، شب گذشته، 22 مردادماه، در نشست ستاد مدیریت و مقابله با کرونا این شهرستان، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا آیین‌های سنتی ماه محرم مانند پنجم محرم و شیر و کتل که اجتماع عظیم عزاداران در آن شرکت می‌کردند، امسال بر اساس دستورالعمل‌های ستاد کرونا در این شهرستان برگزار نمی‌شود.

وی افزود: همچنین آیین‌های سنتی عزاداری از جمله شام غریبان، عزاداری سنتی در بخش سندرک، بخش بندزرک و مرکزی، تعزیه‌خوانی و آیین‌های سنتی بومی مناطق شهرستان از جمله علم‌گردانی نیز برگزار نمی‌شود.

فرماندار ویژه میناب تصریح کرد: برگزاری مراسم‌های عزاداری سید و سالار شهیدان و دهه اول محرم نیز بر اساس دستورالعمل بهداشتی باید در مکان‌های باز، کمتر از ۲ ساعت، با فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و همچنین بدون توزیع هرگونه نذری برگزار شود.

سلحشور بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنترل بیماری با استفاده از تمام ظرفیت‌ها مطلوب بوده است. تدوین ضمانت اجرایی برای رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی مراسم و آیین‌های عزاداری محرم و صفر در شهرستان و بومی‌سازی این مراسم بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی باید در اختیار هیئت‌های عزاداری قرار گیرد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت عزاداران حفظ شود. ملاک و معیار برگزاری مراسم‌های عزاداری در سطح کشور، دستورالعمل ستاد کرونا است و همه هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری باید بر اساس این دستورالعمل عمل کنند. از این رو حرکت دسته‌های عزاداری هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم بر اساس مصوبه ستاد کرونا ممنوع است.

فرماندار ویژه میناب در پایان اضافه کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم در ایام مختلف به خصوص ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) ضروری است. طرح نصب پرچم عزاداری محرم بر سردر خانه‌ها تحت عنوان «هر خانه یک پرچم» در ماه محرم و صفر سال جاری اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد فاضلی پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه آیین‌ها و سنت‌های عزاداری جزء اعتقادات مردم است، اظهار کرد: باید در برگزاری مراسم عزاداری محرم، تمامی دستورالعمل‌های ستاد کرونا و موازین بهداشتی رعایت شود.

وی بیان کرد: دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم از سوی ستاد ملی کرونا ارسال و دستورالعمل‌ها به هیئت‌های مذهبی شهرستان ابلاغ شده است. استفاده همگانی از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌، منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند و همه باید رعایت کنند.

انتهای پیام
captcha