تحریفات؛ عاملی جهت ضربه زدن به تشیع
کد خبر: 3991235
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

تحریفات؛ عاملی جهت ضربه زدن به تشیع

بزرگترین آفت عزاداری، غلو است که در طول تاریخ صدمات زیادی به تشیع وارد کرده و سبب تحریفات بی‌اساس و بی‌پایه در بحث عزاداری شده است.

تحریفات؛ عاملی جهت ضربه زدن به تشیع

قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا درس‌های زیادی به جهانیان داده که امروزه الهام‌بخش انسان‌های آزاده و جوانمرد شده است. از درس‌های مهم و ماندگار نهضت عاشورا می‌توان به ایمان، انسانیت، ایثار، عزت، غیرت، آزادگی، عشق به خدا، شجاعت، عمل به تکلیف، بردباری، فداکاری، وفاداری، پایبندی به آموزه‌های دینی و اسلامی، ظلم‌ستیزی، حفظ عفاف و پاسداری از حجاب، ادب و بزرگواری و... اشاره کرد.

متأسفانه امسال نیز مانند سال گذشته و مثل تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، هنری و فرهنگی، هیئت‌های حسینی نیز تحت تأثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته و مدت‌های زیادی را تعطیل شده و گاهی نیز به‌صورت مجازی برگزار شد.

عاشقان حسینی همان‎طور که در برهه‌های حساس تاریخ ثابت کرده بودند، در عصر کرونایی نیز نشان دادند که نه پرچم امام حسین(ع) زمین می‌ماند و نه جان شیعیان امیرالمؤمنین(ع) به خطر می‌افتد و از آغازین روزهای شیوع این ویروس در کشور، بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها در مساجد، هیئت‌های حسینی و اماکن مذهبی انجام شده است و عاشقان حسینی با بالانگه داشتن پرچم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در کنار برپایی مجالس عزای امام حسین(ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در رزمایش کمک مؤمنانه نیز سنگ تمام گذاشته و از کسانی که به هر نحو از سوی ویروس کرونا متضرر شده بودند، دستگیری کردند.

حجت‌الاسلام اصغر همایونی، کارشناس مسلئل مذهبی در خصوص عظمت ماه محرم در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: ماه محرم قبل از اسلام حرمت خاصی داشت و حتی در عصر جاهلیت نیز قوم عرب در این ماه جدال را ترک می‌کردند و این ماه را محرم گویند چراکه اولین ماه سال بوده که جنگ حرام اعلام شده است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال برخی از خصایص‌ را ویژه‌ سیدالشهدا(ع) قرار داده است، گفت: امام حسین(ع)، تنهاترین مولودی است که قبل از به دنیا آمدن برای او گریه کرده‌اند که حتی جبرئیل روضه‌ سیدالشهدا(ع) را برای حضرت آدم خواند و قبل از پیامبر(ص) نیز انبیا برای امام حسین(ع) گریه کرده و مطالب زیادی در این مورد توسط اولیا و اوصیا نقل شده است.

همایونی در رابطه با آداب عزاداری در این ماه نیز یادآور شد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به این موضوع بسیار حساس بودند که حتی واعظین سیدالشهدا(ع) در محضر آنها از عنایت خاصی برخوردار بود؛ در دستگاه سیدالشهدا(ع) به طهارت عزادار تأکید شده است و روایتی در این خصوص وجود دارد که وقتی به روضه‌ امام حسین(ع) می‌روید، غسل کنید.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به آفت‌های عزاداری، بیان کرد: در طول تاریخ آفت‌های بسیاری وجود داشت که دشمن از آنها سوءاستفاده کرده و تعدادی از دوستان اهل بیت(ع) نیز به آن دامن می‌زدند که بزرگترین آفت عزاداری، روضه‌های کذب و دروغ است که منبع تاریخی نداشته و عظمت امام حسین(ع) را زیر سؤال می‌برد و شبکه‌های وهابی نیز از این روضه‌ها نهایت سوءاستفاده را می‌کند چراکه در برخی هیئت‌ها این موارد رواج داشته و گویا هیئت و خانقاه را اشتباه گرفته‌اند.

وی برخی اشعار را غلوآمیز خواند و ادامه داد: در رابطه با تحریفات روز عاشورا، مسائل زیادی مطرح شده و دلیل آن به مقاتل بعد از دوره‌ صفویه مرتبط می‌شود که افراد با رجوع به آن منابع دچار شک و تردید می‌شوند که ماجرای عروسی حضرت قاسم(ع) نمونه‌ای از این تحریفات است.

همایونی با تأکید بر اینکه عزاداری سیدالشهدا(ع) اهمیت زیادی دارد و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در هیچ وضعیتی این عزاداری را ترک نکردند، در خصوص ویژگی‌های عزاداری امام حسین(ع)، بیان کرد: اگر فردی استطاعت مالی و جانی داشته باشد باید به حج برود که در غیر این صورت گناه کبیره مرتکب شده است اما در صورت ناامن بودن راه‌ها، حج واحب نبوده چراکه امکان کشته شدن وجود دارد و این کار به منزله‌ خودکشی است در حالی که زیارت سیدالشهدا(ع) به منزله‌ هفت حج بوده که در صورت ناامن بودن راه‌ها، ۷۰ حج ثواب دارد و کشته شدن در این راه نیز همانند شهادت است.

این کارشناس مسائل مذهبی در خصوص عزاداری در شرایط کرونایی، تأکید کرد: اسلام را پیامبر(ص) آورده اما حافظ آن امام حسین(ع) است، لذا تعطیلی عزاداری‌ها کار درستی نبوده چراکه دشمن از آن هراس دارد، پس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان مراسم را برگزار کرد.

تحریفات؛ عاملی جهت ضربه زدن به تشیع

حجت‌الاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاه، نیز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در خصوص فضیلت ماه محرم، گفت: بزرگان و اهل بیت(ع) تأکید زیادی به ماه محرم کرده‌اند و در روایات مختلف به حزن و اندوه اهل بیت(ع) اشاره شده که این ماه را با اندوه شروع می‌کردند.

وی در رابطه با آفت‌های عزاداری بیان کرد: بزرگترین آفت عزاداری، غلو است که در طول تاریخ صدمات زیادی به تشیع وارد کرده و سبب تحریفات بی‌اساس و بی‌پایه در بحث عزاداری شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در طول تاریخ تحریفات به‌عنوان عاملی جهت ضربه زدن به تشیع مورد سوء‌استفاده دشمنان شیعه قرار گرفته است که از این طریق شیعیان را محکوم می‌کنند که راه رفتن بر روی آتش، میخ و تیغ از جمله این تحریفات غلط و کارهای اشتباه است.

هادی در ارتباط با عزاداری در شرایط کرونایی نیز یادآور شد: نباید به بهانه‌ کرونا عزاداری تعطیل شود چراکه با رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و برگزاری عزاداری در فضای باز می‌توان مراسم را به گونه‌ای برگزار کرد که مردم آسیب نبینند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: شور حسینی باید همراه با شعور باشد تا به نتیجه برسد و هدف از عزاداری رسیدن به اهداف بلند امام حسین(ع) و مطالب دینی است که سیدالشهدا(ع) جان خود را فدای آن کرد که باید به محتوای قیام امام حسین (ع) نیز توجه کرد.

رسالت اصلی یک هیئت ادامه دادن راه سید الشهدا(ع)

مهدی محرمی، مداح جوان تبریزی نیز در خصوص اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع) به ایکنا می‌گوید: اهداف قیام امام حسین(ع) از زبان خود امام، اصلاح امت، امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت پیامبر(ص)، حمایت از حق و مبارزه با باطل عنوان شده و اهمیت عزاداری برای ایشان ادامه دادن این اهداف والا است.

وی ادامه داد: مصداق بارز زنده نگه داشتن آرمان‌های والای انسانی، فرمایش امام خمینی(ره) است که فرموده‌اند «فکر نکنید ما ملت گریه هستیم، ما با همین گریه ها قدرت ۲۵۰۰ ساله را از میان برداشتیم و به خاطر همین اهداف بود که از دل هیئت‌ها رزمندگان هشت سال دفاع مقدس حماسه آفریدند.»

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مورد رسالت اصلی هیئت‌های حسینی، بیان کرد: رسالت اصلی یک هیئت و یک فرد هیئتی ادامه دادن راه سیدالشهدا(ع) و ائمه معصومین(ع) است و نوع رفتار، گفتار و کسب درآمد در جامعه باید به گونه‌ای باشد که نگاه کسانی که دید مثبتی به جریان هیئت ندارند، تغییر کند و این موضوع با خُلق حسنه محقق می‌شود.

وی یادآور شد: امروز نقش یک هیئت بیش از پیش در برخی مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی اهمیت یافته و هیئات امروز با ۱۰ سال قبل تفاوت بسیاری کرده اند.

انتهای پیام
captcha