نشانه اخلاص در محبت به اهل بیت(ع) بذل است
کد خبر: 3994627
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

نشانه اخلاص در محبت به اهل بیت(ع) بذل است

استاد حوزه علمیه گفت: اخلاص در محبت مهم‌ترین ادبی است که ما در محبت به اهل‌بیت(ع) باید رعایت کنیم، نشانه اخلاص در محبت بذل است که انسان هرچه دارد برای اهل‌بیت(ع) بدهد و اگر چیزی نداشته باشد جان خود را فدای اهل بیت(ع) کند.

اخلاص در محبت به اهل بیت(ع) مهم‌ترین ادب استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر حسینی اراکی استاد حوزه علمیه در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» اظهار کرد: یکی از توفیقاتی که خدا به ما شیعیان داده ارتباط با اولیای خدا است و در این رابطه ما برای موفقیت و بهره‌مندی حداکثری باید آدابی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به آیه ۱۱۹ سوره توبه خداوند دو عامل تقوا و همراهی با صادقین را برای موفقیت ما معرفی می‌کند، افزود: امام صادق(ع) فرمودند:« به خدا قسم ما همان صادقین هستیم و بزرگترین آرزویی که شیعه در زندگی خود دارد این است که در دنیا و آخرت با امام خود باشد و در زیارت عاشورا هم به این نکته تأکید می‌کنیم.».

استاد حوزه علمیه در پاسخ به اینکه چه چیزی این پیوند و اتصال را ایجاد می‌کند، گفت: ایجادکننده این پیوند و رابطه محبت است و نقش محبت در ایجاد این پیوند نقش ملاتی است که بنا در دیوار چینی بین آجرهای خشک می‌ریزد و آن ملات از نظر معنوی همان محبت است.

وی با بیان اینکه ما در هر رابطه و پیوندی به محبت نیاز داریم، افزود: صرف داشتن محبت برای یک پیوند مستحکم کافی نیست بلکه باید در محبتمان به اولیای خدا ادب را هم رعایت کنیم و این ادب است که پیوند ما را ابدی می‌کند.

حسینی اراکی یادآور شد: اخلاص در محبت مهمترین ادبی است که ما در محبت به اهل بیت(ع) باید رعایت کنیم و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند سعادتمندترین انسان‌ها افرادی هستند که معرفت به فضائل ما اهل بیت(ع) داشته باشند، به وسیله ما به خدا تقرب بجویند و محبت ما را خالص کنند.

وی ادامه داد: اصحاب امام حسین(ع) اخلاص در محبت داشتند که این قدر وفاداری، گذشت و صبر داشتند وگرنه بسیاری از افراد امام حسین(ع) را دوست داشتند و این دوستی را ابراز می‌کردند ولی تا صحبت از شهادت شد همه جا زدند و برگشتند زیرا دوست داشتنشان آلوده و ناخالص بود و در کنار آن محبت به دنیا، زن، فرزند، جاه‌طلبی و طمع هم بود.

استاد حوزه علمیه گفت: علامه طباطبایی می‌گوید اخلاص در محبت اکسیر اعظم خدا در زمین است که به هر چیزی بخورد طلا می‌شود و در روایت است که وقتی جبرئیل خدمت پیامبر(ص) آمد ایشان سؤال کردند که اخلاص چیست؟ جبرئیل گفت خدا می‌گوید اخلاص سرّی از اسرار من است که در دل بنده‌هایی که دوست دارم آن را ایجاد می‌کنم.

وی با بیان اینکه اخلاص در محبت و عمل نیز به تمرین نیاز دارد و شهدای ما همواره آن را تمرین می‌کردند، گفت: امام صادق(ع) فرمودند محبان ما بر سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول در آشکار ما را دوست دارند ولی در نهان محب ما نیستند، دسته دوم افرادی هستند که در نهان و قلب خود ما را دوست دارند ولی این محبت را آشکار نمی‌کنند و از شیطان و نفس پیروی می‌کنند و دسته سوم افرادی هستند در آشکار و نهان ما را دوست دارند و هم با زبان، قلب و عملشان این را اثبات می‌کنند.

حسینی اراکی گفت: نشانه اخلاص در محبت بذل است که انسان هرچه دارد برای اهل‌بیت(ع) بدهد و اگر چیزی نداشته باشد جان خود را فدای اهل بیت(ع) کند.

انتهای پیام
captcha