مطالبه برنامه‌های قرآنی از وزیر آینده آموزش و پرورش / نقد عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3997515
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
در جلسه فراکسیون قرآن و عترت مجلس مطرح شد؛

مطالبه برنامه‌های قرآنی از وزیر آینده آموزش و پرورش / نقد عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی که ظهر امروز برگزار شد، بر مطالبه برنامه‌های قرآنی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پیش از رأی اعتماد در صحن مجلس تأکید و همچنین در بخشی از این جلسه از تحقق نیافتن بودجه قرآنی از ابتدای سال تاکنون انتقاد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی صبح امروز، 23 شهریورماه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در محل کمیسیون اصل نود مجلس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن رئیس فراکسیون طی سخنانی گفت: با توجه به شرایط کشور راهی جز تمسک به قرآن و عترت نداریم و هر چه می‌توانیم باید زمینه ارتقای ارتباط مردم با قرآن در نظام هستی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه حاکمیت در زمینه قرآن دچار کم‌کاری شده است و آنگونه که باید و شاید به این موضوع نپرداخته است، افزود: به عنوان مثال در حوزه آموزش و پرورش وظیفه داریم، فضا را برای دانش‌آموزان جهت آشنایی با قرآن کریم مهیا کنیم. با اینکه دانش‌آموزان در طول تحصیلی 720 ساعت تحت آموزش درس قرآن هستند، اما متأسفانه طبق آمار رسمی، 60 درصد از دانش‌آموزان حتی بر روخوانی و روانخوانی مسلط نیستند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجلس نهم و دهم تلاش زیادی شد تا کارهایی را از طریق فراکسیون دنبال کنیم، اما حاکمیت نتوانست به وظایف خود در این بخش به خوبی عمل کند، هدف ما این بود که سرانه تلاوت در کشور بالا رود.

پژمانفر به موضوع رابطان استانی فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: به زودی با رؤسای مجامع استان‌ها نامه‌نگاری خواهد شد تا رابط قرآنی استان خودشان را به فراکسیون معرفی کنند. این افراد، اعضای اصلی فراکسیون قرآن را تشکیل خواهند داد.

وی در ادامه نقدی به عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشت و افزود: ما در سطح عالی شورای توسعه فرهنگ قرآنی داریم که ریاست آن برعهده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، که متأسفانه عملکرد خوبی نداشته است. در سطح استان‌ها به غیر از استان خراسان‌ رضوی که دو بار جلسات شورای توسعه خود را برگزار کرده است، هیچ استان دیگری،‌ اقدام به برگزاری جلسات نکرده است. تلاش خواهد شد تا نماینده هر استان، گزارشی از وضعیت قرآنی استان خود ارائه دهند تا در چه زمینه‌هایی باید حمایت دریافت کنند.

مطالبه برنامه‌های قرآنی از وزیر آموزش و پرورش پیش از معرفی / نقد عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی

نماینده مردم مشهد در مجلس یازدهم به وضعیت موسسات در دوران کرونا اشاره کرد و گفت:‌ موسسات در این دوره آسیب بسیار زیادی دیدند. حمایت‌های خوبی از اصناف خسارت دیده از این ویروس به عمل آمده است، اما در بخش موسسات قرآنی این حمایت را شاهد نبوده‌ایم و هیچ اعتباری برای این کار پیش‌بینی نشده است. در حال حاضر موسساتی هستند که با هزینه‌هایی بسیار ناچیز امورات خود را می‌گذرانند. اگر این حمایت نکردن‌ها ادامه پیدا کند، مطمئناً مؤسسات انگیزه‌های خود را از دست می‌دهند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس همچنین به وضعیت اعتبارات قرآنی اشاره کرد و افزود: در سال 99 از مجموع 100 میلیارد تومان اعتبارات قرآنی تنها 14 میلیارد پرداخت شد و در سال جاری نیز با وجود اینکه بودجه از سوی مجلس انقلابی تصویب شده، اما تا کنون هیچ رقمی از آن تخصیص نیافته است. ضمن اینکه کل عدد این بودجه نیز در برابر هزینه‌های هنگفتی که در سایر بخش‌ها می‌شود، قابل بیان نیست.

پژمانفر به آغاز مراحل تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره و اظهار کرد: در برنامه ششم تلاش زیادی صورت گرفت تا موضوعات قرآنی وارد برنامه شود، اما این امر میسر نشد، لذا از همه نماینده‌ها می‌خواهیم در برنامه هفتم به فعالیت‌های قرآنی و بحث‌هایی همچون معافیت مالیاتی، هزینه آب، برق، حق انشعاب و ... مؤسسات قرآنی توجه شود تا در این برنامه گنجانده شود.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه بخشی از مسائلی که مطرح شد به ضعف مجلس باز می‌گردد، گفت: نام فراکسیونی که در آن قرار داریم، ‌فراکسیون قرآن و عترت است، لذا نباید صرفاً در قرآن متمرکز شویم، چرا که از طریق عترت زودتر می‌توانیم به قرآن برسیم و عترت است که ما را به سمت قرآن هدایت می‌کند.

وی به لزوم شناسایی راه‌های حمایتی از فعالیت‌های قرآنی از جمله در بودجه و برنامه توسعه اشاره کرد و گفت: باید به دنبال راه‌هایی باشیم که از طریق آنها بتوانیم در طرح‌ها و لوایح به فعالیت‌های قرآنی نیز توجه کنیم تا بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.

تقوی بیان کرد: قبل از اینکه وزیر آموزش و پرورش برای رأی اعتماد به مجلس معرفی شود، باید به فراکسیون دعوت شود و بدون تعارف از ایشان تضمین بخواهیم که برای موضوع قرآن در این وزارتخانه و آشنایی دانش‌آموزان با معارف قرآنی چه برنامه خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم حمایت از بخش‌های مردمی تأکید و اظهار کرد: اخیراً اختتامیه مسابقات مردمی ـ قرآنی با عنوان مشکات در پارک ارم برگزار شد. در برپایی این مراسم تنها برای اجاره مکان و سایر تجهیزات، 250 میلیون تومان هزینه پرداخت شده بود. این نشان می‌دهد بخش مردمی تمایل به هزینه کردن برای قرآن دارد، منتها باید این افراد شناسایی شوند.

در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی باقری، نماینده زنجان با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: از طرف مجلس ظرفیت‌هایی برای کمک به فعالیت‌های قرآنی دیده شده است که باید مورد استفاده قرار گیرد و طبق قانون وزارت راه و شهرسازی موظف است زمین رایگان در اختیار موسسات قرار دهد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی، بی‌توجهی به قرآن کریم را گناهی نابخشودنی بیان کرد و گفت: وظیفه تفسیر و تبیین قرآن همواره بر دوش علما و طلاب بوده که متاسفانه این قشر در دوران کرونایی مظلوم واقع شدند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد.

در ادامه فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با تشریح بخشی از سابقه خود در عرصه فعالیت‌های قرآنی، گفت: باید به هر نحوی برای فعالیت‌های قرآنی و موسسات حمایت جذب کنیم. به عنوان نمونه خود من در بازدید از حوزه‌های انتخابی، بخشی از بودجه‌ در اختیارم را به دارالقرآن‌ها و موسسات، برای تهیه زیرساخت‌ها تقدیم می‌کنم. پیشنهاد می‌دهم نامه‌ای به نمایندگان نوشته شود و در آن از همه نمایندگان خواسته شود، چنین کاری انجام داده و در انتها گزارشی به مجلس ارائه دهند.

وی به مباحث دیگری همچون ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها، ایجاد ردیف بودجه مستقل ذیل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی برای احداث مهدها و دارالقرآن‌ها، توجه به مضامین و المان‌های قرآنی در شهرسازی، حمایت از برنامه‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و حمایت از پلتفرم‌های فعال در حوزه قرآنی اشاره کرد.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین میرزایی، نماینده اصفهان با اشاره به آیه 195 سوره مبارکه بقره گفت: اگر ما برای دین و قرآن تلاش و هزینه نکنیم، هلاکت ایمانی می‌شویم.

وی افزود: در بند اول سیاست‌های قانونگذاری که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند، تاکید ایشان بر تدوین قوانین براساس موازین اسلامی است که این امر فراتر از آن چیزی است که شورای نگهبان در حال حاضر انجام می‌دهند.

میرزایی اظهار کرد: ما در کشور پایگاه‌ برای امور قرآنی کم نداریم؛ 70 تا 80 هزار مسجد، حسینیه و بقاع متبرکه در اختیار است، لذا اگر اعتبارات را به جای ساخت و ساز، صرف حمایت از انسان‌های قرآنی کنیم، بهره‌برداری بیشتری خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه سیدمرتضی خاتمی، نماینده ابهر گفت: اگر به دنبال گسترش مضامین قرآنی در جامعه هستیم، باید تلاش کنیم معاونت قرآنی در وزارت ارشاد کم‌اثر نباشد و در این دوره حتماً اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

در پایان این جلسه حجت‌الاسلام پژمانفر، بار دیگر به بحث رابطان استانی فراکسیون قرآن و عترت تأکید کرد و گفت: در راستای معرفی این رابطان با استاندار و مدیران وزارت ارشاد هر استان، مکاتبه خواهیم کرد تا این رابطان به آنها معرفی شود تا یک شبکه ارتباطی قرآنی بین مجلس و مردم شکل گیرد.

پژمانفر افزود: وزیر کشور در دولت قبل به تمام استاندارها نامه زده بود که در شوراهای برنامه‌ریزی استانی باید رابطان قرآنی فراکسیون حضور داشته باشند تا بتوانند از برنامه‌های قرآنی نهادها و دستگاه‌های مختلف مطالبه‌گری داشته باشند.

وی همچنین به آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش در بحث آموزش می‌تواند به برون‌سپاری نیز فکر کند، حتی زمانی پیشنهاد این کار به آنها داده شد. در حال حاضر مؤسسات معتبری فعالیت دارد که طی 10 جلسه، آموزش روخوانی و روانخوانی را کامل می‌کند.

انتهای پیام
captcha