صدا و سیما با تهیه برنامه‌های مستند پروژه هورامان را معرفی کند
کد خبر: 3997944
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
استاندار کردستان:

صدا و سیما با تهیه برنامه‌های مستند پروژه هورامان را معرفی کند

استاندار کردستان با اشاره به اینکه شاید برخی افراد اهمیت ثبت جهانی هورامان را درک نکنند اما اهمیت این موضوع در آینده بیشتر معلوم می‌شود، از صدا و سیما خواست با تهیه برنامه‌های مستند در شناساندن پروژه هورامان تلاش کند.

ثبت جهانی هورامان، کاری ارزشمند و ماندگاربه گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری استان کردستان، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان امروز، 25 شهریورماه در مراسم تجلیل از تلاشگران و دست‌اندکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو، بر ضرورت حفاظت از این دستاورد ارزشمند تأکید کرد و آموزش را در این راه بسیار مهم دانست.

وی ضمن تقدیر از زحمات تمامی کسانی که در به سرانجام رسیدن این مهم تلاش کردند، افزود: علاوه بر متولیان دولتی، دلسوزان غیر دولتی نیز صرفاً بر اساس عِرق زبانی، ملی و منطقه ای، در این زمینه تلاش کردند و نقش پررنگ تر و اثرگذاری بیشتری داشتند.

استاندار کردستان بیان کرد: در راستای حفاظت از ثبت جهانی هورامان، افراد تأثیرگذار و صاحبان فکر و اندیشه، با تشکیل مجمعی، مانع از رها شدن و فراموشی این دستاورد شوند.

وی با اشاره به اینکه شاید برخی افراد اهمیت ثبت جهانی هورامان را درک نکنند اما اهمیت این موضوع در آینده بیشتر معلوم می‌شود، از صدا و سیما خواست با تهیه برنامه‌های مستند در شناساندن پروژه هورامان تلاش کند.

مرادنیا در پایان یادآور شد: چنین رخداد مهمی شایسته برگزاری جشن ملی بود که متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی میسر نشد اما ان‌شاءالله شرایط فراهم و در سالگرد ثبت جهانی هورامان، جشن بزرگی برپا شود.

کردستان؛ ذخیره‌گاه فرهنگی ایران

محمدابراهیم زارعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این مراسم اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در دولت آقای روحانی در کردستان رخ داد، علاوه بر بر پروژه‌های بزرگی مانند راه آهن، جاده مریوان، پیاده راه فردوسی و … ثبت جهانی هورامان بود چرا که منظر فرهنگی هورامان، ثروت بزرگی هم برای منطقه و هم برای کشور است.

وی به اهمیت و جایگاه هورامان در توسعه فرهنگی استان کردستان اشاره و تأکید کرد: کردستان ذخیره گاه فرهنگی ایران و هورامان ذخیره گاه فرهنگی کردستان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به اینکه هورامان به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نمونه‌ای ارزشمند است، بیان کرد: با نگاه به باغ‌های هورامان متوجه می‌شویم، در هیج جای دنیا تا این حد مهربانانه با طبیعت برخورد نشده که نه تنها طبیعت کم نشده بلکه به آن اضافه هم شده است.

وی افزود: برای حفظ دستاورد مهم ثبت جهانی هورامان با ید ۲ کار اساسی انجام شود، یکی آموزش مداوم مردم و دوم فراهم کردن امکانات رفاهی برای ساکنین تا علاوه بر حفاظت از منطقه، مردم در آسایش زندگی کنند.

زارعی با اشاره به اینکه ثبت جهانی موجب شناساندن هورامان به جهان می‌شود، اظهار کرد: شناساندن هورامان به اقصی نقاط ایران، وظیفه همه ماست.

وی ضمن قدردانی از فرماندار، بخشداران و مدیران ذیربط، رسانه‌های محلی و فعالان مدنی که در تحقق آرزوی دیرینه ثبت جهانی هورامان تلاش کرده‌اند و همچنین از حمایت‌های استاندار تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha