دستگاه‌های اجرایی بزرگترین مانع آبادی حاشیه شهر هستند
کد خبر: 4000330
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

دستگاه‌های اجرایی بزرگترین مانع آبادی حاشیه شهر هستند

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و عضو کمیسیون ویژه سازماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد، گفت: بزرگترین مانع آبادی حاشیه شهر دستگاه‌های اجرایی هستند، بنابراین باید این‌ها دور هم جمع شوند و دست به دست هم مشکلات این قسمت را حل کنند، چرا که با کار جزیره‌ای و فردی مشکلات حاشیه شهر برطرف نخواهد شد.

دستگاه‌های اجرایی بزرگترین مانع آبادی حاشیه شهر هستندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و عضو کمیسیون ویژه سازماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد، شامگاه سوم مهرماه، در سلسله نشست‌های تخصصی آینده پیش‌روی مشهد مقدس که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به‌صورت مجازی برگزار شد در خصوص چشم‌انداز چهار ساله پیش رو گفت:  اگر در یک جمله بگویم هدف ایجاد عدالت اجتماعی است، چرا که آنچه حاشیه شهر را به وجود آورد نابرابری در توزیع منابع بوده و در یک منطقه از شهر امکانات بیشتر توزیع می‌شد و در منطقه دیگر این امکانات وجود نداشت که البته مدیریت توجیه و منطق خود را هم داشتند که مناطق بالای شهر درآمد بیشتر دارند و در همان منطقه نیز درآمد حاصل از منطقه صرف می‌شود.

منصوریان اضافه کرد: این خطرناک‌ترین ایده در شورای شهر و شهرداری بود که در شورای چهارم شکسته شد و ناعدالتی‌ها از بین رفت و عدالت محوری در توازن خدمات شهری به وجود آمد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و عضو کمیسیون ویژه سازماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد بیان کرد: چشم‌انداز ما تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد این است که شیب خدمت و خدمات اجتماعی افزایش یابد.

وی افزود: چالش‌هایی که در مسیر است شامل دو مشکل بزرگ است. مسائل مربوط به حاشیه شهر مربوط به یک گره دستگاهی و نه مردمی است، برای نمونه بحث اصلی اینکه حاشیه شهر آباد نمی‌شود موضوع مالکیت است.

منصوریان ادامه داد: مردم در حاشیه شهر مالکیت ندارند. برای نمونه متولی زمین‌های موقوفه و آستان قدس نسبت به آن قسمت ادعا دارند که کاربری کشاورزی آن به مسکونی تبدیل شده، بنابراین در ارزش افزوده باید شریک شوند و اینجا است که در گیرو دار مدعیان و صاحبان زمین نیز سند مالکیت زدن امکان‌پذیر نیست و ساخت‌وسازها نیز غیر مهندسی بوده و سایر پروسه‌های قانونی طی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و عضو کمیسیون ویژه سازماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد گفت: بزرگترین مانع آبادی حاشیه شهر دستگاه‌های اجرایی هستند و باید این‌ها دور هم جمع شوند و دست به دست هم مشکلات این قسمت را حل کنند، چرا که با کار جزیره‌ای و فردی مشکلات حاشیه شهر برطرف نخواهد شد.

وی در خصوص چالش‌های اجتماعی از جمله بزهکاری، اعتیاد و فقر فرهنگی در حاشیه‌ شهر تصریح کرد: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و اصل اولیه بنای شهرداری‌ها بر اساس نیازهای اجتماعی شهر است و نیازهای اجتماعی یعنی همان صفای زندگی نداشتن معضلات است، اگر شهرداری‌ها از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته و مشغول کار دیگری شوند باعث می‌شود ناهنجاری‌های این شهر افزایش یابد.

خارج شدن شهرداری از نهاد اجتماعی و ایجاد معضلات

منصوریان ابراز کرد: ناهنجاری‌ها از جمله اعتیاد، طلاق، کودک کار، بانوی سرپرست خانوار، بدسرپرست، بی‌سرپرست و غیره مسائل اصلی شهرداری‌ها است که باید به آن پرداخته شود و اگر این معضلات رفع شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه شهرداری‌ها را از نهاد اجتماعی بودن خارج کردند و شهر با وجود همه ساخت و سازهای مورد نیاز از جمله پارک و پل روگذر و زیر گذر و غیره پر از معضلات شده که مردم نمی‌توانند با وجود بزهکاری‌ها و سایر معضلات اجتماعی حتی از این امکانات بهره ببرند و لذا در این شهر حال مردم خوب نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و عضو کمیسیون ویژه سازماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد بیان کرد: متأسفانه شهر مشهد با داشتن رتبه اول و دوم کشوری در برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی متغیر است. شهری که از ۵۱ هزار ازدواج، ۲۰ هزار موردش به طلاق منجر شده است که حدود ۴۰ درصد می‌شود و در نتیجه این شهر خانواده پایداری ندارد.

منصوریان اظهار کرد: اگر متوسط زندگی متاهلی را در شهر مشهد حساب کنیم حدود ۱۰ سال است که این امر یک فاجعه است و باید همه دست به دست هم دهند تا این معضلات حل شود، هر چند ستادهای مختلفی در این راستا تشکیل شد، اما از آنجا که این ستادها تابع بخش‌نامه و غیره هستند کار عملیاتی پیش نمی‌رود و موضوعات حل نمی‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و عضو کمیسیون ویژه سازماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد تصریح کرد: مشکلات و معضلات اجتماعی بدون همراهی مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد حل نمی‌شود، چرا که حل این معضلات سیستمی قابل حل نیست.

وی بیان کرد: ما شهر امام رضا(ع) را در سال ۱۴۰۰ با ۴۰ درصد طلاق تحویل گرفته‌ایم، اما باید تلاش کنیم تا از این بیشتر نشود و حداقل با همین درصد از طلاق هم تحویل دهیم.

منصوریان در خصوص درست و ناصحیح بودن این جمله که آیا فقر اقتصادی فقر فرهنگی را به دنبال دارد ابراز کرد: کلیت این جمله صحیح است، اما افرادی هم هستند که در رفاه اقتصادی دچار فقر فرهنگی هستند و نمی‌توان گفت این صددرصد درست است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و عضو کمیسیون ویژه سازماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد تصریح کرد: اگر بافت شهر از معضلات خالی شود آن گاه بستر مناسب برای کارهای آموزشی و فرهنگی فراهم است.

انتهای پیام
captcha