مدارای دینی؛ نسخه قرآن در مواجهه با افراطی‌گری
کد خبر: 4006041
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

مدارای دینی؛ نسخه قرآن در مواجهه با افراطی‌گری

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به مبانی وحدت مسلمین از دیدگاه قرآن کریم گفت: مدارای دینی، نسخه قرآن کریم در مواجهه با افراطی‌گری مذهبی است.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: با نگاهی گذرا به قرآن کریم می‌توان مبانی وحدت اسلامی را مورد بررسی و کنکاش قرار داد.

وی با اشاره به اینکه اصل توحید و یکتاپرستی مهم‌ترین مبنای وحدت اسلامی است، افزود: قرآن کریم با مطرح کردن اصل توحید، صحنه‌هایی از اتحاد مسلمین را در چنگ زدن به ریسمان خداوند و تمسک به عروة‌الوثقی و پدید آمدن امت واحده با تکیه بر اصل توحید و پدیدار شدن انس و الفت و همدلی میان قلب‌ها را بیان می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان اطاعت از پیامبر(ص) و پایبندی به اوامر و تعالیم آن حضرت را عامل مؤثر در تحقق بخشیدن به وحدت اسلامی و برچیدن نزاع و اختلاف دانسته و افزود: از سوی دیگر حفظ رابطه عاطفی میان رهبران دینی و مردم، پایبندی به موازین اخلاقی و عفو و گذشت بین یکدیگر و ایستادگی و وحدت برابر دشمنان از دیگر مبانی قرآن در خصوص استراتژی وحدت است.

وی ادامه داد: در برابر خشونت مذهبی و افراطی‌گری باید مبانی و آموزه‌های مداراطلبانه قرآن که همانا حفظ کرامت انسانی و گفتگوی احترام‌‌آمیز بین اقوام و فرق مذهبی و تکیه بر مشترکات دینی و عدم اجبار در گرویدن به یک نگرش خاص را چراغ راه خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام سادات افزود: جهان‌بینی اسلام به شدت ضدخشونت است، تمام تفاوت‌ها، کثرت‌ها، آثار، آیات و علایم در جهان نه تنها متضاد یکدیگر نیستند، بلکه جهان بدون تعدد و تکثر معنی پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: قرآن کریم امت اسلامى از هر ملیت و قومىتی را به اتحاد و یگانگى به جهت دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان دعوت کرده است و در آیه 31 سوره حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت و قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏‌ترديد خداوند داناى آگاه است».

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان اظهار کرد: اختلافات در رنگ، زبان و وطن، همگى از عوامل عرضى است که مربوط به جوهر و حقیقت انسان نمى باشد. قرآن منکر قومیت نیست، بلکه به آن اعتراف کرده و آن را از شئون خلقت می‌داند، ولی آن را تنها برای شناخت و جذب و کمک به یکدیگر قرار داده نه وسیله‌اى براى تفاخر و نزاع؛ لذا خداوند در آخر آیه مى‌فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَیکُمْ؛ یعنی معیار برترى تقوا است». خداوند همچنین در آیه 92 سوره انبیاء می‌فرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنا رَبُّکُمْ فاعْبُدُونِ؛ این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امت واحدى بودند (و پیرو یک هدف) و من پروردگار شما هستم؛ مرا پرستش کنید».

حجت‌الاسلام سادات در پایان با بیان اینکه قرآن درصدد گسترش روحیه برادرى بین عموم مردم به ویژه مسلمانان است، یادآور شد: قرآن تمام مؤمنان را برادر یکدیگر خطاب کرده و مى‌فرماید: «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنان برادر یکدیگرند» و در جهت حفظ منافع مشترک، مسلمانان همچون اعضاى یک خانواده هستند، چرا که خداوند متعال مى‌فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى؛ و (همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم همکاری کنید». از این آیه استفاده می‌شود که بهترین همکاری و همیاری در سایه اتحاد و وحدت شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha