ایران از معتبرترین کشورهای دنیا در حوزه تئاتر است
کد خبر: 4009624
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

ایران از معتبرترین کشورهای دنیا در حوزه تئاتر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد گفت: در نظام‌های سیاسی میزان مدارا و تحمل با سنجش اهمیت تئاتر انجام می‌شود و ایران در این زمینه از بهترین‌های تئاتر در جهان است چراکه در شبانه روز ۱۳۰ اجرا در کشور صورت می‌گیرد و این امر نشان‌دهنده تفکر، خودباوری و خوداتکایی است.

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

به گزارش ایکنا از کردستان، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه یکشنبه، 9 آبان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که به مناسبت اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد، اظهار کرد: طرح چابک‌سازی جشنواره‌ها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است ولی شامل تئاتر خیابانی مریوان نمی‌شود، چرا که از جشنواره‌های قابل اتکای وزارتخانه است و همواره از آن حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه کردستان پیشتاز عرصه فرهنگ و هنر است، افزود: در نظام‌های سیاسی میزان مدارا و تحمل با سنجش اهمیت تئاتر انجام می‌شود و ایران در این زمینه از بهترین‌های تئاتر در جهان است چراکه در شبانه‌روز ۱۳۰ اجرا در کشور صورت می‌گیرد و این نشان‌دهنده تفکر، خودباوری و خوداتکایی است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بیان کرد: تئاتر و حوزه تفکر و اندیشه طرفداران بسیاری دارد و شوق حضور هنرمندان و استقبال مردم در جشنواره‌ها از جمله تئاتر خیابانی مریوان شاهد عینی این امر خواهد بود.

آشنا با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی در دوران شیوع کرونا جور تئاتر صحنه‌ای را کشید، ادامه داد: تئاتر خیابانی مریوان توانست چراغ این هنر را روشن نگه‌ دارد و امیدواریم هر سال رونق یابد، ضمن اینکه امسال بخش بین‌المللی آن تعطیل بود و این امر در جشنواره فجر هم وجود داشت که در تلاش هستیم آن را رفع کنیم.

وی با تأکید بر حمایت از برگزاری جشنواره مریوان در سال آینده، افزود: بودجه امسال تئاتر در کشور ۱۸۰ میلیارد ریال بود که دولت ۳۴۰ میلیارد ریال اختصاص داد و همه آن جذب شد.

آشنا اعتبار اختصاص یافته به استان‌های کشور را ۸۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: امسال ۱۶ بودجه حمایتی از تئاتر مصوب شد که نیمی به حمایت از استان‌ها اختصاص یافت، ضمن اینکه تریبون تئاتر ایران در دوران کرونا راه‌اندازی و مستند تئاتر ایران به ویژه در غرب ایران مصوب شد.

وی با بیان اینکه با توجه به واکسیناسیون و پروتکل‌ها امیدواریم با کمرنگ شدن کرونا هم اکنون برای جشنواره بین‌المللی آماده شویم، افزود: باید مختص شهر مریوان برای اجرای تئاتر خیابانی در طول سال برنامه داشته باشیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ‌ و‌ ارشاد اسلامی کردستان در ادامه اظهار کرد: در طول برگزاری و قبل از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اهالی رسانه پای کار بوده و گزارش‌های تصویری و مکتوب و تلویزیونی بسیار عالی تهیه کردند و این اطلاع‌رسانی بال پروازی برای تئاتر خیابانی مریوان بود.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره در سال آینده تأکید کرد و افزود: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها به تناسب استقبال مردم از هنر، جانمایی‌های درستی در داخل شهر مریوان ایجاد شد اما محوطه دریاچه زریوار مدیریت واحد ندارد با اینکه به دنبال ایجاد جانمایی در چند مکان هستیم.

گفتنی است؛ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم آبان شروع و تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha