جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به‌کار خود پایان داد
کد خبر: 4009748
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به‌کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور جمعی از مسئولان استانی امروز، ۱۰ آبان‌ماه در پارک شانوی مریوان برگزار شد.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان که امروز، 10 آبان‌ماه در این شهر برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این رویداد فرهنگی علی‌رغم شرایط کرونایی اقدامی قابل تقدیر و مایه خوشحالی است.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد و مجموعه هنری همکاری خوبی در برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان داشتند، افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب کردستان، استان فرهنگی کشور بوده است و براین اساس برگزاری این مراسم و تلاش برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و تأمین زیرساخت‌‌ها در راستای تحقق فرامین رهبری را وظیفه می‌دانیم.

استاندار کردستان بیان کرد: در طول چند سال اخیر چندین کار مهم فرهنگی همچون تسریع در احداث تالار مرکزی فرهنگ سنندج انجام داده که این پروژه با زیربنای 14 هزار متر که در غرب کشور بی‌نظیر بوده در زمان ورود بنده به استان، 15سال نیمه تمام رها و تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 10 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.

وی افزود: اکنون پروژه تالار مرکزی بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در طول سه سال اخیر 60 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته و امیدواریم امسال برای استفاده هنرمندان به بهره‌برداری برسد.

مرادنیا از اجرای پروژه پلاتو در شش شهرستان استان خبر داد و بیان کرد: تا چند روز آینده پلاتو سه شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید و سه شهرستان دیگر همچون مریوان نیز در حال تکمیل بوده که در صورت اتمام به زیرساخت‌‍‌‌های این حوزه کمک می‌کند.

وی از تأمین اعتبار ساخت سریال سنجرخان در استان که در حوزه فرهنگی کار بسیار فاخر و در حال اتمام است، خبر داد و اظهار کرد: دو سریال دیگر امیر نظام گروسی و مستوره اردلان که جزو مفاخر کردستان و کشور بوده، به زودی آغاز خواهد شد.

استاندار کردستان احداث هنرستان هنرهای زیبای سنندج را از دیگر کارهای ارزشمند در این حوزه خواند و بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های کُردی در سقز و دیواندره از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بوده و به هیچ وجه نباید جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تعطیل شود و اعتبار آن را تأمین خواهیم کرد.

وی بر ضرورت همکاری همه مسئولان استانی و شهرستانی برای تأمین زیرساخت‌‌های فرهنگی و جبران کمبودهای این حوزه تأکید کرد و افزود: به دلیل هم مرز بودن مریوان با عراق، می‌توان ضمن ارتقای تبادلات فرهنگی، از ظرفیت هنرمندان و فعالان این عرصه نیز استفاده شود.

مرادنیا تأکید کرد: چندین مکان جدید برای اجرای نمایش‌های تئاتر در اطراف دریاچه زیبای زریبار مریوان ایجاد شود تا بتوانیم با کمترین هزینه در جشنواره‌های بعدی، شور و نشاط برای مردم فراهم کنیم. امیدوارم مهمانان با خاطره خوش به شهرهای خود بازگشته و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشکری کردستان و شهرستان مریوان را به اقوام و هم‌استانی‌‌های خود معرفی کنند.

 هدیه تئاتر خیابانی مریوان به مردم

عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در ادامه این مراسم اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا متأسفانه یکی از آسیب‌های جدی در سطح جامعه ایجاد کرده که شور و نشاط را در سطح جامعه کاهش داده و غم و غصه و تنهایی را درگیر اکثر هنرمندان و خانواده‌ها کرده است.

وی افزود: اگر رسالت هنر را ایجاد شور و نشاط اجتماعی بدانیم به طور قطع هدیه تئاتر خیابانی مریوان به مردم شور و نشاط اجتماعی در این دوران سخت کرونایی بود و این را مدیون تلاش مدیران و هنرمندان سراسر کشور هستیم.

مدیرکل ارشاد کردستان توجه ویژه به زیرساخت‌های توسعه‌ای و فرهنگی را ضروری دانست و بیان کرد: در این شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کرونا تخصیص اعتبار به این حوزه کار بسیار مشکلی است، در حالی که مدیران ارشد استان و شهرستان مریوان با تمام توان و مشکلات موجود فرهنگ و هنر را از یاد نبردند که این نقطه قوتی برای استان کردستان است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این شرایط کرونایی اجازه تعطیلی این جشنواره را ندادیم و باشکوه در مریوان برگزار شد، ادامه داد: تابلو ارزشمند هنر در مریوان را با افتخار بالا بردیم و انعکاس هرگونه فیلم و عکسی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی ثابت کرد، مردم کردستان دوستدار فرهنگ و هنر هستند و بی‌دلیل نیست عنوان و برند استان فرهنگ و هنر به این دیار داده شده است.

رستمی با گرامیداشت یاد و خاطره «علی‌اشرف صدیقی» استاد فقید هنرمند پیشکسوت تئاتر استان کردستان و «پاشاک شادی» جوان خلاق دیگری از حوزه تئاتر ایران اظهار کرد: امیدوارم راه این هنرمندان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه علی‌رغم گذشت و وقفه دوساله جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، استقبال هنرمندان و مردم از این دوره از جشنواره بسیار خوب بود، افزود: 207 اثر متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره مریوان بودند که 40 اثر در بازبینی به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کرد و بخش ویژه نمایشنامه‌نویسی و طرح و ایده را نیز داوری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از برگزاری دو کارگاه آموزشی مجازی توسط استاد برجسته روسی و یک کارگاه زنده خبر داد و یادآور شد: خوشبختانه این کارگاه‌ها هم با استقبال خوبی مواجه بود.

انتهای پیام
captcha