احیای علوم و الهیات اسلامی در انستیتو شرق‌شناسی روسیه
کد خبر: 4011988
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

احیای علوم و الهیات اسلامی در انستیتو شرق‌شناسی روسیه

رایزن فرهنگی ایران در مسکو در دیدار با رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه اظهار کرد: بخش اسلامیکا در این آکادمی از بدو تأسیس، احیای علوم و الهیات اسلامی و مقابله با اسلام‌هراسی را در دستور کار قرار داده است.

رایزن فرهنگی ایران در مسکو در انستیتو شرق‌شناسی روسیهبه گزارش ایکنا، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران در روسیه در دیدار با علی اکبراف، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: این آکادمی با نهادها و پژوهشگران ایرانی همکاری‌های علمی داشته است و این همکاری‌ها باید گسترش یابد.

وی افزود: ارتباط میان رایزنی فرهنگی و بخش ایرانشناسی این انستیتو و برگزاری برنامه‌های مشترک با این بخش از جمله برپایی نشست‌هایی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همواره استمرار داشته است.

احمدوند تأسیس مرکز پژوهشی و مطالعاتی اسلامیکا در سال ۱۳۹۶ با حمایت رایزنی فرهنگی در انستیتو شرق‌شناسی را یکی دیگر از جلوه‌های همکاری طرفین برشمرد و گفت: این بخش براساس تفاهم‌نامه همکاری با هدف احیای مکتب علوم و الهیات اسلامی و حمایت از طرح‌های توسعه آموزش اسلامی، مقابله با تعابیر رادیکال از اسلام و اسلام‌هراسی ایجاد شد.

وی افزود: رایزنی فرهنگی برای توسعه فعالیت‌های این مرکز مانند تربیت کادر متخصص در حوزه اسلام و الهیات اسلامی، تهیه مطالب و منابع آموزشی ـ تحصیلی درباره اسلام برای مراکز آموزشی اسلامی و غیر اسلامی و توسعه همکاری با مؤسسات علمی و آموزشی برتر جهان اسلام آمادگی دارد.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در این دیدار با اشاره به رویکردهای پژوهشی و طرح‌های مطالعاتی این انستیتو، حمایت رایزنی فرهنگی برای توسعه تعامل میان محققان روسی با مراکز علمی ایران را خواستار شد و بر اجرای برخی پروژه‌های مشترک در زمینه موضوعات مورد توافق، تأکید کرد.

وی بیان کرد: ايران‎شناسی از بدو تأسيس انستيتو شرق‎شناسی در سال ۱۸۱۸ تاكنون جايگاه بسيار مهمی در آن داشته و محققان بزرگی در زمینه انتشار آثار مرتبط با ایران در این انستیتو فعالیت کرده‌اند.

علی اکبر‌اف تصریح کرد: امروز نیز بخش ایران یکی از بخش‌های فعال انستیتو است که علاوه بر فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، نشست‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و ادبی و فرهنگی برگزار می‌کند.

انتهای پیام
captcha