صد و هشتاد و نهمین شماره دو ماهنامه «آینه پژوهش» منتشر شد
کد خبر: 4012814
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹

صد و هشتاد و نهمین شماره دو ماهنامه «آینه پژوهش» منتشر شد

صد و هشتاد و نهمین شماره دو ماهنامه «آینه پژوهش» از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، از جمله مقالات این شماره شامل «نظریه همروی در حوزه اندیشه سیاسی اسلام» نوشته سیدصادق حقیقت، «ورود تنباکو از غرب به شبه قاره ایران و بالاگرفتن بحث‌های طبی درباره آن» به قلم رسول جعفریان، «کلام شیعه دوازده امامی» اثر زابینه اشمیتکه و رضا پورجوادی با ترجمه ابوالفضل غریبی، «بود و هست و خواهد بود» نوشته سیداحمدرضا قائم مقامی، «نسخه خوانی(۲۶)» اثر رسول جعفریان، «نسخه شناسی مصاحف قرآنی(۱۴) به قلم مرتضی کریمی‌نیا؛ «نه (بر پای بست) و نه (بر نای بست) نوشته جویا جهانبخش، «محمدصالح یا میرزا (ابو) صالح» به قلم فرزاد ضیایی حبیب‌آبادی؛ «مصطفی عالی افندی و حکیم عمر خیام» اثر سیدعلی میرافضلی از جمله مقالات این شماره است.
 
همچنین «رگ رگ است این آب شیرین و آب شور» نوشته طاها عبداللهی؛ «بیراهه موفقیت دانشگاهی» به قلم سیدمحسن اسلامی؛ «معرفی کتاب «شعرالامام الحسن بن علی(ع)» اثر حبیب راثی تهرانی؛ «نقدنگاشت ترجمه های قرآنی(۶) نوشته سیدمحمدرضا صفوی؛ «تاملاتی درباره دین در فلسفه قاره ای، به بهانه انتشار کتاب فلسفه قاره ای و فلسفه دین» نوشته فاطمه توفیقی؛ «اگرچه قصه ای بس دلنواز است» به قلم فرزاد ضیائی حبیب‌آبادی و «انتحال از خویشتن، با اقتباس از دیگران» اثر حمید عطائی نظری» از دیگر مطالبی است که در بخش در بخش نقد و بررسی کتاب این شماره منتشر شده است.
 
در قسمت نکته‌ها، حاشیه‌ها و یاداشت ها مطالبی از: «نکاتی از آثار استاد علامه جلال الدین همایی(۶)» «رساله جدول معرفت تواریخ در سنه ۹۶۱ نوشته شد»؛ «چشمه خورشید» اثر روح الله شهیدی، رسول جعفریان و احمدرضا قائم مقامی آمده است و در قسمت درگذشتگان این شماره به زندگی‌نامه ناصرالدین انصاری اشاره شده است.
 
در چکیده مقاله «بیراهه موفقیت دانشگاهی» می‌خوانیم: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در سال 1395 کتابی با عنوان «جامعه پذیری دانشگاهی: مهارت ها و راهبردهایی برای بهبود کیفیت زندگی و موفقیت دانشگاهی» منتشر کرده است. این کتاب پیرامون بعضی ابعاد کیفیت اوضاع دانشگاهی به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در نوشتار حاضر، با مقایسه محتوای کتاب مذکور با کتاب Your Guide to College Success: Strategies to Achieving your Goals اثر Santrock و Holonen، کتاب جامعه پذیری دانشگاهی را در بوته نقد و بررسی قرار داده است.
 
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: مخاطب کتاب کیست؟ کتاب‌ها متناسب بـا مخاطب دانشجو و دانشگاهی انواع مختلفی دارند. برای مثال کسی که قصد ورود به دانشگاه را دارد، باید درک اولیه‌ای از رشته‌های مختلف و ویژگی‌های هر یک از آنها داشته باشد. همچنین غالب دانشجوها می‌خواهند بدانند چطور مفیدتر درس بخوانند و عملکرد بهتری در امر تحصیل و مراحل بعد از آن داشته باشـند. بسیاری از آنها هم در کنار درس، زندگی اجتماعی در دوران دانشجویی را دارند. به همین ترتیب، بعدتر این سؤال پیش می‌آید دغدغه تحصیل تا چه مقطعی الزم است و چگونه بدانیم چه دانشگاه‌هایی برای مقاطع بالاتر بهترند.
 
در نهایت هم شاید کسانی به فکر شغل دانشگاهی بیفتند و بخواهند بدانند که ویژگی‌های این شغل چیست؟ مزیت و عیبش کدام است؟ راه به دست آوردنش چیست و چگونه می‌توان در آن پیش رفت. چند نمونه از این کتاب‌ها را در نظر بگیرید. کتاب مختصر دانشـجوی موفـق: راهکارها و توصیه‌های خوبی برای مقاطـع اولیـه تحصیل است. فن مطالعه نمونه عملی برای موفقیت درسی دانشجویان مخاطب عمومی‌تری دارد، اما با تفصیل و جزئیات بیشتری هم به این موضوع می‌پردازد و برای مخاطب کمی پخته‌تر است. گاهی هم کتاب‌ها برای مخاطب محدودتری هستند. برای مثال فوتوفن فلسفه: برای دانشجویان کارشناسی فلسفه یا کسانی است که ممکن راهنمای عملی موفقیت در رشته فلسفه است در دانشگاه درس فلسفه پیش روی داشته باشند. گاهی هم کتاب‌های این حوزه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی و بعد از آن هستند. کار خوبی است جز آنکه نیست: مسیر موفقیت در دانشگاه تحصیل در مقاطع دکتری و شغل دانشگاهی است. از جمله درباره بیشتر درباره تصمیم به ادامه درآمد اعضای هیئت علمی و نسبت مناسب آموزش/ پژوهش و مانند آنها هم توضیح داده است. 
 
برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha