پایش 760 مرکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش
کد خبر: 4012996
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

پایش 760 مرکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: پایش 760 مرکز دارالقرآن الکریم این هفته به ایستگاه پایانی خود می‌رسد.

مرکز دارالقرآن الکریمبه گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، درباره پایش مراکز دارالقرآ‌ن‌های سراسر کشور، گفت: بدون شک دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی است که با پوشش 100 درصدی در سراسر کشور فعالیت می‌کند و مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین واحد آموزشی قرآن با داشتن حدود 760 مرکز دارالقرآن، مأمن و مرکزی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به آموزش قرآن در سطوح مختلف و به صورت تخصصی هستند.

وی افزود: مراکز دارالقرآن با حضور اساتید متخصص از بین فرهنگیان به ارائه آموزش‌های قرآنی در سطوح مختلف می‌پردازند و منابع و محتوای این مراکز نیز از مجموعه کتاب‌هایی است که برای هر سطح به صورت جداگانه و به همت گروهی از مؤلفانی که برخی از آنها از معلمان و مدرسان مراکز دارالقرآن سراسر کشور هستند، تألیف شده است .

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مراکز دارالقرآن الکریم به استناد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از سال 1378 تاسیس شده‌اند لیکن در 10 سال اخیر فعالیت‌ها و عملکرد این مراکز مورد ارزیابی و پایش قرار نگرفته بود. امسال بعد از 10 سال این مراکز را با حضور 32 نفر از همکاران علاقه‌مندمان در این حوزه مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت که به صورت جهادی پای این کار آمدند و این مراکز را بر اساس فرمت و شاخص‌هایی که از قبل تعیین شده بود، ارزیابی کردند.

وی تصریح کرد: شاخص‌های ارزیابی دارالقرآن‌ها، براساس دستورالعمل و اساسنامه، کتاب کار و شرح وظایف مشخص در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز انجام می‌شود و این پایش روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و حداکثر تا آخر هفته کار پایش مراکز دارالقرآن‌ها به اتمام خواهد رسید.

باقری ادامه داد: یکی از اهداف ما برای پایش تحقق پیش‌شرط‌هایی از جمله نیاز منطقه یا استان، فضای مناسب، دارا تجهیزات و امکانات مورد نیاز، داشتن نیروی متخصص و امکان بکارگیری نیروی متخصص در مرکز دارالقرآن است که این چهار شرط برای اختصاص کد دارالقرآن مد نظر است .

وی افزود: البته به دنبال افزایش تعداد مراکز دارالقرآن نیستیم، مگر اینکه بتوانیم کیفیت لازم را برای تأسیس یک مرکز دارالقرآن رعایت کنیم .

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاعات ما در مورد مراکز دارالقرآن قدیمی بود نیاز بود تا اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به‌روز کنیم از جمله در این پایش به دنبال آن هستیم تا ببینیم مکان دارالقرآن متناسب با فعالیت‌ها هست یا خیر و آیا نیاز به تجهیزات یا زیباسازی و تعمیرات دارد یا خیر  و اینکه مراکز دارالقرآن در زیست‌بوم جدید چطور فعالیت کردند و پس از اتمام این کار اطلس جامع مراکز دارالقرآن را با فناوری‌های روز طراحی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف ما شناسایی مراکز فعال و تشویق آنها از لحاظ مادی و معنوی است و به مدیران مراکز دارالقرآنی که از لحاظ فضا، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و جذب قرآن‌آموز ضعف دارند، تذکر می‌دهیم و مهلتی برای آنها تعیین می‌کنیم تا وضعیت خود را بهبود ببخشند و اگر در پایش بعدی متوجه شدیم که در وضعیت آنها تغییری ایجاد نشده است به ادارات کل آموزش و پرورش تذکر خواهیم داد تا وضعیت آنها را ارتقا دهند.

انتهای پیام
captcha