حفظ قومیت‌ها با همه فرهنگ‌ها؛ سیاست مقابله با فرایند جهانی شدن استکبار جهانی
کد خبر: 4017899
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد:

حفظ قومیت‌ها با همه فرهنگ‌ها؛ سیاست مقابله با فرایند جهانی شدن استکبار جهانی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: گسترش نفوذ نظام اسلامی باعث شده تا استکبار با ساماندهی داعش به نفع خود یارگیری کند و در این راستا سیاست اول ما برای مقابله با فرایند جهانی شدن حفظ قومیت‌ها با همه فرهنگ‌ها و نوع پوشش و خوراک و خط زبان آن‌هاست.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کردستان که شامگاه گذشته، 10 آذرماه در سالن جلسات مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد، اظهار کرد: استکبار جهانی قصد دارد تا جهان واحد را در خدمت ارزش‌های لیبرالی خود قرار دهد.

وی خط و زبان را از عناصر فرهنگی هر کشور، قوم و ملتی دانست و افزود: استکبار جهانی در ۲۰ سال اخیر با بهره‌گیری از پروژه جهانی‌سازی زبان خود را در سطح فراگیر مطرح و در حال تغییر و مصادره کردن فرهنگ‌ها به نفع ارزش‌های لیبرالی خود است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به اینکه در یک قرن اخیر واقعیت‌های میدانی به کمک فرآیند جهانی‌سازی در حوزه خط و زبان آمده است، بیان کرد: خط و زبان‌های محلی در کشور در نیم قرن اخیر با ظهور رسانه‌های جمعی به نفع زبان ملی عقب‌نشینی کرده است و این مسئله زبان و خط محلی را به حاشیه رانده است.

عقب‌نشینی زبان‌های ملی به نفع زبان انگلیسی

وی ادامه داد: همین روند بعد از سرعت گرفتن روند مبادلات بین‌المللی و انباشت محتوای زبان‌های غیرملی، در دنیا این اتفاق افتاد و کم کم بسیاری از زبان‌های ملی به نفع زبان انگلیسی عقب‌نشینی و در بیشتر کشورها به زبان علمی تبدیل شد که از جمله در هند جای زبان علمی فارسی را گرفت.

حجت‌‌الاسلام شهریاری بیان کرد: در مقابل جهانی‌سازی با پدیده جهانی شدن هم مواجه هستیم، که در این فرایند مردم جهان دارند باهم همسو شده و با زبان مشترک باهم حرف می‌زنند و آداب و رسوم و حتی نوع لباس پوشیدن آن‌ها مثل هم می‌شود.

وی تأکید کرد: ما با جهانی شدن مخالف نیستیم بلکه با جهانی‌سازی که به زور می‌خواهد فرهنگ‌های ملی را از بین ببرد مخالفیم و شورای فرهنگ عمومی باید در این زمینه ورود فعالانه داشته باشد.

مقاومت جهانی در برابر انگلیسی‌سازی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به اینکه مقاومت جهانی در برابر انگلیسی‌سازی در چند کشور جهان در حال اجراست و اتحاد و وحدت فرهنگی در سطح جهانی در حال شکل‌گیری است، گفت: در نظام اسلامی اقوام باید هویت فرهنگی خود را حفظ کنند و این امر نشان‌دهنده فرهنگ و روحیه همزیستی بالای موجود در کشور ماست.

وی با اشاره به امت واحده اسلامی از دیدگاه قرآن کریم، تأکید کرد: براساس آیات قرآن کریم این امت واحده ارزش محسوب می‌شود و معیار وحدت هم وجود خدای تبارک و تعالی و قرآن کریم است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه امروز در عمل وحدت شیعه و سنی را به‌ویژه در کردستان ثابت کرده‌ایم و حرف زدن از آن معنایی ندارد، تأکید کرد: گسترش نفوذ نظام اسلامی باعث شده تا استکبار با ساماندهی داعش به نفع خود یارگیری کند و در این راستا سیاست اول ما برای مقابله با فرایند جهانی شدن حفظ قومیت‌ها با همه فرهنگ‌ها و نوع پوشش و خوراک و خط زبان آن‌هاست.

تنوع قومی و مذهبی  ارزش است

وی تنوع قومی و مذهبی را ارزش دانست و افزود: در حفظ هویت محلی نباید قومیت‌گرایی ارزش محسوب شود، چراکه این امر مورد تأیید اسلام نیز نیست و زبان‎های محلی و هویت قومی در قالب‎های هنری مختلفی همانند شعر و موسیقی و تئاتر و نمایش باید حفظ شود.

حجت‌الاسلام شهریاری با تأکید بر اینکه از طرف دیگر ملی‌گرایی هم خلاف اسلام است و جایی در نظام اسلامی ندارد، گفت: ترویج انحصارگرایی مانند پان تُرک و پان کُرد و دیگر انحصارها، برگرفته از تفکر اروپایی است که خود را برتر از دیگران می‌دانست و فاجعه‌بارترین جنایت در این کشورها اتفاق افتاد و امروز آمریکا و انگلیس آن راه را ادامه می‌دهند و هنر شورای فرهنگ عمومی باید مقابله با آن باشد و تدبیری اندیشیده شود تا جوانان فرهنگ قومی و ملی خود را در کنار علمی که می‌آموزند، ارزش بدانند.

وی با اشاره به اینکه امروز فرهنگ انقلابی با داعیه تمدن‌سازی و چین با تولیدات خود در برابر تفکر سلطه‌گرایانه غرب قد علم کرده‌اند، یادآور شد: وحدت به معنای حذف هیچ زبانی نیست چراکه تکثر خط و زبان ارزش است و امت واحده با عقلانیت یک سری ارزش‌های فراسرزمینی را به عنوان ارزش قبول می‌کند.

انتهای پیام
captcha