جریان‌شناسی مدعیان دروغین در فصلنامه «پژوهش‌های مهدوی»
کد خبر: 4023702
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

جریان‌شناسی مدعیان دروغین در فصلنامه «پژوهش‌های مهدوی»

سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی ترویجی «پژوهش‌های مهدوی» به صاحب‌امتیازی موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی ترویجی «پژوهش‌های مهدوی» به صاحب‌ امتیازی موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «جریان‌شناسی مدعیان دروغین بر اساس قصص قرآن کریم»، «واکاوی حدیث «اسمه اسمی و اسم ابیه اسم أبی»»، «تکامل تدریجی عقاید شیعه از دیدگاه کلبرگ»، «مقایسه تطبیقی ایده بی‌‌طرفی حکومت در لیبرالیسم و اسلام (با تمرکز بر آموزه‌های مهدویت و با رهیافت قرآنی و روایی)»، «بررسی و نقد دیدگاه‌های امیرمعزی پیرامون مهدویت»، «بررسی نظریه‌های موجود درباره پیدایش بهائیت با تأکید بر نظریه فتنه مذهبی- سیاسی».

در چکیده مقاله «جریان‌شناسی مدعیان دروغین بر اساس قصص قرآن کریم» می‌خوانیم: «از دیرباز تا به امروز جوامع مختلف شاهد ظهور مدعیانی است که با سوء استفاده از عقاید و احساسات پاک متدینان درصدد بهره‌جویی و تسلط بر آنان هستند و هرچه آن باور ژرفای بیشتری داشته و به حقیقت نزدیک‌تر باشد، افراد سوداگر و سودنگر بیشتر در پی بهره‌های ناپاک از آن بر خواهند آمد. لذا لازم است که رویکرد قرآن نیز در این‌باره مورد بررسی قرار گیرد و این مهم با بررسی قصص قرآن کریم که بخش عظیمی از آیات و معارف آن را به خود اختصاص داده است میسور می‌شود. ضرورت پرداختن به این بحث نیز هنگامی‌ روشن خواهد شد که بدانیم این مدعیان با سوءاستفاده از اعتقادات، موجب گمراهی و انحراف افراد بسیاری از جامعه شده‌اند و همچنین در مواردی علاوه بر آسیب‌های اجتماعی فراوان، تهدید امنیتی نیز به شمار می‌روند. در این مقاله به روش تحلیلی _ توصیفی به استناد منابع کتابخانه‌ای، با الهام‌گیری از آیات قرآن کریم در پی جریان‌شناسی مدعیان دروغین با تأکید بر ویژگی‌ها و شگردهای آنان در جذب افراد برآمده‌ایم و در پنج گام، راه‌هایی برای مقابله با این جریانات از منظر قرآن کریم بیان کرده‌ایم.»

در طلیعه مقاله «بررسی و نقد دیدگاه‌های امیرمعزی پیرامون مهدویت» آمده است: «شیعه‌شناسی در غرب از سال­های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رونق بیشتری گرفت و آثار زیادی در این‌باره نوشته شد. این جریان بیشتر در آثار پرفسور هانری کربن و شاگردان او از جمله دکتر محمدعلی امیرمعزی مشهود است. آثار دکتر معزی از معدود آثاری است که جنبه‌­های خاص و کمتر شناخته شده از تشیع را با تکیه بر متون اولیه شیعه (از قرن 4 هجری به بعد) بازسازی کرد که مورد استقبال جامعه غرب واقع شد. دیدگاه­های خاص ایشان در باب امامت عامه(جنبه‌های عرفانی و امامت باطنی) و امامت خاص با موضوع مهدویت (انتظار، غیبت، رجعت و علائم ظهور) محور بحث در این نوشتار است که در برخی موارد نیاز به بررسی، تحلیل و دقت نظر دارد که به آن پرداخته شده است.»

در چکیده مقاله «بررسی نظریه‌های موجود درباره پیدایش بهائیت با تأکید بر نظریه فتنه مذهبی- سیاسی» می‌خوانیم: «تاکنون از سوی صاحب‌نظران سیاسی و مذهبی نظریات مختلفی برای تحلیل و بررسی شکل‌گیری و عملکرد فرقه بهائیت ارائه شده است. این نظریات از جنبش کمونیستی تا اقلیت دینی و جنبش اجتماعی را شامل می‌شود(پیشینه). به نظر می‌رسد این نظریات، جامعیت لازم برای تحلیل فرقه بهائیت را ندارند(مسئله). بنابراین سؤال تحقیق این است که کدام نظریه برای تحلیل این فرقه مناسب می‌باشد(سؤال). فرضیه تحقیق این است که با توجه به مبانی فکری بهائیت و عملکرد این فرقه تاکنون، نظریه فتنه سیاسی- مذهبی، مناسب‌ترین نظریه برای تحلیل آن است(فرضیه). در این نوشتار ضمن بازخوانی نظریات ارائه شده و نقد و بررسی آنها، با بهره‌گیری از نظریه فتنه سیاسی- مذهبی به تحلیل عملکرد این فرقه می‌پردازیم. البته برخی از نظریات مستقیماً به بهائیت نپرداخته و نقطه عزیمت تحلیل خود را فرقه بابیه در نظر گرفته‌اند که با توجه همپوشانی این دو فرقه، آنها را نیز بیان می‌کنیم. در این نوشتار با در نظر گرفتن فرضیه فتنه سیاسی- مذهبی، از روش تحلیل انتقادی بهره‌گیری می‌شود(روش). یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که فرقه بهائیت را، به عنوان یک فرقه استعماری از نحوه شکل­گیری تا عملکرد، با ویژگی‌هایی مانند ارتباط با بیگانگان، پیروی از عقاید انحرافی و بدعت‌آمیز در آموزه‌های شیعی، عملکرد مخرب و آشوب‌طلبی در جامعه، می‌توان یک فتنه مذهبی- سیاسی نامید که در ایران معاصر به وجود آمده و برای ایجاد تفرقه در جامعه شیعی ایران و تسهیل حاکمیت استعمار، به فعالیت خود در جهت اهداف بیگانگان ادامه می‌دهد(یافته).»

انتهای پیام
captcha