آمار شکایات ایثارگران رو به افزایش است/ پاسخ دستگاه‌ها به تبدیل وضعیت‌ جامعه ایثارگری+ فیلم
کد خبر: 4036138
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
گزارش ایکنا از نشست رسانه‌ای «تشریح فعالیت‌های کمیسیون ماده 16»؛

آمار شکایات ایثارگران رو به افزایش است/ پاسخ دستگاه‌ها به تبدیل وضعیت‌ جامعه ایثارگری+ فیلم

دبیر کمیسیون ماده 16 در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری گفت: ما طبق قوانین برای شکایات تبدیل وضعیت‌های جامعه ایثارگری رأی صادر می‌کنیم که خوشبختانه دستگاه‌ها به این موضوع پاسخ خوبی دادند و در این بحث در حال کار هستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای «تشریح فعالیت‌های کمیسیون ماده 16» با حضور نرگس جلیلی دبیر کمیسیون ماده 16، امروز یکشنبه 24 بهمن ماه  1400 در سالن جلسات بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

جلیلی ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون ماده 16 بیان کرد: کمیسیون ماده 16 مانند دستگاه قضایی است و آرای آن لازم‌الاجراست. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم با سایر مراجع قضایی، مهم‌ترین تفاوت مراجع قضایی با کمیسیون ماده 16 این است که به جای اینکه یک نفر تصمیم بگیرد، اعضای یک کمیسیون تصمیم‌گیری می‌کنند. در واقع قانون‌گذار با این کار خواسته در برخورد با شکایات ایثارگران تصمیم‌گیری یک فرد به عنوان قاضی را خارج کند و مسئله را به اجماع اعضای کمیسیون برساند.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده 16 شامل دو بخش است که یک بخش آن دبیرخانه کمیسیون است که دبیر آن را رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انتخاب می‌کند و بخش دیگر خود کمیسیون ماده 16 و اعضای آن است که اعضای کمیسیون، مستقل از بنیاد هستند.

دبیر کمیسیون ماده 16 در رابطه با منشأ این کمیسیون گفت: منشأ کمیسیون ماده 16 دو قانون است. قانون تسهیلات استخدامی اجتماعی جانبازان است که سال 74 به تصویب رسید و شامل 20 ماده قانونی است که هدف قانون‌گذار رسیدگی به شکایات جامعه ایثارگری بود و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است.

وی ادامه داد: کمیسیون از سال 1377 کار خود را آغاز کرده است و تا کنون بیش از هفتاد هزار پرونده در کمیسیون تشکیل و رسیدگی شده است. در حال حاضر به‌خاطر وجود قوانین متعدد و عدم کارشناسی کافی در زمان تصویب قانون و برداشت‌های متفاوت دستگاه‌های اجرایی از قوانینی که مرتبط با ایثارگران بود و آشنا نبودن صحیح دستگاه‌های مشمول از این قانون و از همه مهمتر مشکلات مالی سبب شده تا حقوق ایثارگران به درستی از سوی دستگاه‌های اجرایی تأمین نشود و متاسفانه آمار شکایات ایثارگران رو به افزایش است.

آمار شکایات ایثارگران رو به افزایش است / دستگاه‌ها در تبدیل وضعیت‌ جامعه ایثارگری پاسخ خوبی دادند + فیلم

جلیلی افزود: برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق ایثارگران مرجع کاملاً تخصصی در این زمینه لازم بود و قانون‌گذار به درستی کمیسیون ماده 16 را با ترکیب شش نفر از اعضاء تشکیل داده است.

دبیر کمیسیون ماده 16 اعضای این کمیسیون را اینطور شرح داد: شش عضو این کمیسیون شامل نماینده سازمان اداری استخدامی کشور برای احقاق حقوق ایثارگران شاغل در دستگاه‌ها، نماینده کار و رفاه اجتماعی برای احقاق حقوق مربوط به ایثارگران غیرشاغل، نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای احقاق حقوق امور مربوط به ایثارگران نظامی و دو نفر نماینده از بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند. یک نماینده هم از دستگاه اجرایی ذی‌ربط است که نماینده دستگاهی است که طرف شکایت واقع شده است.

جلیلی در رابطه فرایند رسیدگی به کمیسیون ماده 16 بیان کرد: رسیدگی به این کمیسیون از طریق دو درگاه صورت می‌پذیرد. مقام بالادستی این کمیسیون، دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی است که با توجه به شکوایه‌ها به این کمیسیون موارد فرستاده می‌شود تا به آن رسیدگی شود. ما در سطح کشور در همه استان‌ها یک یا دو نماینده کمیسیون ماده 16 برای رسیدگی به پرونده‌ها داریم. پرونده‌ها بعد از بررسی، ثبت و نوع آن در صف رسیدگی قرار می‌گیرد تا در صحن مورد بررسی واقع شود و پس از تائید، جواب رأی به ایثارگر ارسال می‌شود و تا سه ماه دستگاه اجرایی موظف خواهد بود به آن رسیدگی کند.

دبیر کمیسیون ماده 16 در رابطه با فعالیت‌های این کمیسیون بیان کرد: فعالیت‌هایی که در این کمیسیون انجام شده به این شرح است: بخشی از کارها به صورت روزانه درحال انجام است. آمار ورودی ما روزانه 10 پرونده است  که در طی سال به صورت میانگین سه هزار و پانصد شکایت ثبت می‌شود. هر پرونده برای اینکه رسیدگی شود زمان زیادی طول می‌کشد و سالیانه حدود هزار و دویست پرونده به صورت میانگین مورد بررسی قرار می‌گیرد که با ورودی پرونده‌ها فاصله قابل توجهی داریم. هرساله بیش از دو هزار پرونده معوق می‌ماند.

وی ادامه داد: برای رسیدگی به این پرونده‌های معوق برنامه‌ریزی کردیم تا از حجم آنها بکاهیم. سه برنامه را درنظر گرفتیم که به این شرح است: اول، برنامه کوتاه مدت، که تشکیل کمیته‌‌های تخصصی برای بررسی دقیق پرونده‌های معوق بود و ظرف یک سال بیش هزار و 33 پرونده رسیدگی شد. دوم، بررسی آنلاین و سیستم ثنا قوه قضائیه است که سال‌ها سیستم ما به‌روز نبود اما از سال 1399 این سیستم به‌روز شده است. سوم، به‌روزرسانی برنامه تنظیم لوایح دفاعی در رابطه با پرونده‌های ارجاعی از سوی دیوان عدالت اداری است.

جلیلی اظهار کرد: از برنامه‌های میان‌مدت می‌توان به صدور تصمیمات و آرای کمیسیون ماده 16 از شیوه دست‌نویس به الکترونیکی اشاره کرد که در سال 1400 این کار به صورت آزمایشی شروع به کار کرده است. همچنین کاهش زمان رسیدگی به شکایت‌های رسیده به کمیسیون نیز قابل توجه است که سعی می‌شود تا چهار ماه آرای کمیسیون صادر شود. برنامه‌های بلندمدتی نیز درحال انجام است که می‌توان به اصلاح برخی قوانین مرتبط با جامعه ایثارگری اشاره کرد. همچنین رایزنی با قوه قضائیه برای ضمانت اجرای احکام صادره از سوی کمیسیون ماده 16 است.

آمار شکایات ایثارگران رو به افزایش است / دستگاه‌ها در تبدیل وضعیت‌ جامعه ایثارگری پاسخ خوبی دادند + فیلم

وی در رابطه با تعداد پرونده‌های معوق مانده گفت: در حال حاضر تنها هزار پرونده معوق به علاوه پرونده‌های روزانه داریم که درحال رسیدگی هستیم. امیدواریم که روزی برسد که دیگر پرونده‌ای برای رسیدگی باقی نمانده باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر وضعیت شکایات در تبدیل وضعیت‌های جامعه ایثارگری بیان کرد: ما طبق قوانین برای شکایات تبدیل وضعیت‌های جامعه ایثارگری رأی صادر می‌کنیم که خوشبختانه دستگاه‌ها به این موضوع پاسخ خوبی دادند و در این بحث در حال کار هستند و حتی مجلس نیز در حال کار بر این موضوع است. هم بنیاد و هم دیگر دستگاه‌ها خوب کار می‌کنند. ما نماینده اداری استخدامی در کمیسیون داریم که برای اینکه شناسه فوری صادر شود پیگیر است. کمیسیون رأی را به نفع ایثارگران صادر می‌کند. 

انتهای پیام
captcha