روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران
کد خبر: 4045416
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

روستای سلین از توابع بخش هورامان تخت شهرستان سرو آباد محسوب می‌شود. این روستا در هفت ‌کیلومتری جنوب‌ شرق روستای هورامان تخت و 70‌ کیلومتری جنوب‌ غرب مرکز روستا قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید یک مسیر پر‌پیچ‌وخم را پشت‌سر بگذارید. از نظر زیبایی، این جاده را می‌توان مشابه جاده چالوس دانست.

روستای سلین کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، کردستان از نظر مناظر طبیعی یکی از زیباترین مناطق ایران به حساب می‌آید. در هر گوشه از کردستان، می‌توانید شاهد یک چشم‌انداز طبیعی و زیبا باشید. اکثر مناطق کردستان، کوهستانی هستند. مناظر کوهستانی در ترکیب با مراتع سرسبز و رودهای خروشان، تجسمی از بهشت را برای ما به ذهن می‌آورند. با وجود تمام این زیبایی‌ها، اکثر مناطق کردستان کمتر‌ شناخته‌ شده هستند. به همین خاطر بیشتر جاذبه‌های طبیعی کردستان بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. امروز قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین روستاهای کردستان، یعنی روستای سلین آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا این روستای سرسبز و تماشایی را بهتر بشناسید.

روستای سلین کجاست؟

روستای سلین از توابع بخش هورامان تخت شهرستان سرو آباد محسوب می‌شود. این روستا در 7‌ کیلومتری جنوب‌ شرق روستای هورامان تخت و  70‌ کیلومتری جنوب‌ غرب مرکز روستا قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید یک مسیر پر‌ پیچ‌وخم را پشت‌ سر بگذارید. از نظر زیبایی، این جاده را می‌توان مشابه جاده چالوس دانست.

بافت روستا گرچه در برخی کوچه ها دارای شیب کمتری است اما روستای سلین نیز مانند سایر مناطق هورامان دارای بافتی پلکانی و خشکه چین است که در دامنه کوه کوسالان به زیبایی خودنمایی کرده و به همراه طبیعت زیبای آن که ترکیبی از کوه، جنگل و دریاچه می‌باشد موجب جذب گردشگر به روستا شده است.

روستای سلین یکی از جاهای دیدنی کردستان محسوب می‌شود. این روستا در غرب ایران قرار دارد. روستای سلین کردستان در مناطق کوهستانی واقع شده است؛ به همین خاطر خانه‌های مردم روستایی به شکل پلکانی طراحی شده‌اند. این یعنی سقف یک خانه، حیاط خانه دیگری است. از نظر معماری، خانه‌های روستای مردم سلین شباهت بسیاری به خانه‌های ماسوله دارند. در این روستا خبری از هرج‌ومرج یا شلوغی نیست. مردم این روستا با آرامش کامل کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اکثر مردم روستا به مشاغل سنتی خود یعنی باغداری، کشاورزی، دامداری یا زنبورداری مشغول هستند.

این روستا از توابع هورامان تخت محسوب می‌شود. به همین خاطر بسیاری از طبیعت‌گردانی که جاده مریوان به هورامان را انتخاب می‌کنند، در مسیر خود از این روستا نیز بازدید می‌کنند. جالب است بدانید تمام بخش‌های روستای سلین، در منطقه حفاظت شده کوسالان قرار دارد. از‌ این‌رو در این روستا شاهد پوشش گیاهی و جانوری خاص و منحصر‌به‌فردی خواهید بود.

ارتفاعات شاهو

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

برای دسترسی به ارتفاعات شاهو، باید در امتداد روستای سلین حرکت کنید. ارتفاعات شاهو در بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. برای دسترسی به این ارتفاعات، باید مسیر طولانی را پشت‌سر بگذارید. برای پیمودن این مسیر، باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید. شیب این مسیر بسیار تند است. با وجود این زمانی که از دل جنگل عبور می‌کنید، انگار بر بال ابرها سوار هستید. آسمان آبی به رویتان لبخند می‌زند و شما را مشتاق می‌کند تا انتهای مسیر پیش بروید. در طول راه، پرندگان کوچک زیر گوش شما آواز می‌خوانند. انگار که شما را برای رسیدن به خط پایان تشویق می‌کنند. زمانی که به ارتفاعات شاهو برسید، به خودتان دست‌مریزاد خواهید گفت. هرچه فراتر بروید، طبیعت مناظری زیباتر را به شما هدیه می‌دهد. در نهایت به مکانی خواهید رسید که همانند یک عقاب می‌توانید تا دورترین نقاط را شاهد باشید.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای سلین کردستان محسوب می‌شود. این رودخانه مسیری بسیار پرپیچ‌وخم را از میان کوه‌های زاگرس طی می‌کند. در حقیقت روح اصلی این منطقه، همین رودخانه سیروان است. بسیاری از کارشناسان، رودخانه سیروان را عامل حیات و سرسبزی منطقه می‌دانند. زمانی که در نقشه به این منطقه نگاه کنید، فقط رنگ سبز به چشمتان می‌خورد. تمامی این سرسبزی را مدیون رودخانه سیروان هستیم. این رودخانه پرخروش، جریان قدرتمندی دارد. به همین خاطر سد داریان را روی این رودخانه احداث کرده‌اند تا از آب آن بهره‌مند شوند. این سد در روستای هجیج قرار دارد.

دریاچه سد داریان

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

دریاچه سد داریان در حاشیه روستای سلین قرار دارد. با وجود این می‌توان آن را جزء جاهای دیدنی سلین دانست. احداث این سد و به‌وجود‌آمدن دریاچه مصنوعی، باعث جذب گردشگران مختلف شده است. مردم روستایی نیز این موقعیت را مغتنم شمردند و تفریحاتی آبی در این منطقه احداث کرده‌اند. اگر در طول تابستان عازم سلین شدید، بهتر است حتماً سری به دریاچه سد داریان بزنید. این سد فضایی بسیار زیبا را برای تفریحات خانوادگی و آبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

پل سیروان

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

بر روی رودخانه سیروان یک پل بسیار زیبا وجود دارد. این پل دارای عرض بسیار کمی است. در حقیقت فقط یک خودرو می‌تواند از روی پل عبور کند. زمانی که تا نیمه پل پیش بروید، شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای خواهید بود. حضور روی یکی از بزرگ‌ترین رودها در استان کردستان، می‌تواند تجربه جالبی در سفر شما باشد.

قلعه سلین

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

طی چند سال گذشته، حفاری‌های مختلفی در منطقه سلین انجام شده است. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این روستا به حدود 900 سال می‌رسد. به همین خاطر بسیاری از باستان‌شناسان به‌دنبال کشف آثار تاریخی ارزشمند در این منطقه هستند. در بخش اورامان تخت، دهستان شالیار و 1.5‌کیلومتری جنوب سلین، به‌تازگی قلعه‌ای تاریخی یافت شده است. متأسفانه تاریخ دقیقی از احداث این قلعه در دست نیست. همچنین بقایای به‌جای‌مانده از این قلعه بسیار ناچیز است. با این حال باستان‌شناسان قدمت آن را به دوران پس از اسلام نسبت می‌دهند. برخی دیگر باور دارند که این قلعه بیش از هزار سال قدمت دارد.

گورستان مسلمانان

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

در کنار قلعه تاریخی سلین، گورستانی تاریخی نیز کشف شده است. بر اساس آزمایش‌های انجام شده روی استخوان‌های یافت‌شده، قدمت این قبرستان نیز به دوران پس از اسلام می‌رسد. بسیاری بر این باور هستند مردم ساکن قلعه، این مکان را به‌عنوان گورستان انتخاب کرده بودند. یعنی گورستان مسلمانان سلین هم‌دوره با قلعه تاریخی آن است.

بهترین زمان سفر به روستای سلین

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

همان طور که انتظار دارید، این روستا در محیطی کوهستانی قرار دارد. به همین خاطر سلین زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. پس اگر قصد دارید تا در بهترین زمان ممکن این روستا را تجربه کنید، باید شش ماه اول سال را انتخاب کنید. در شش ماه اول سال آب‌وهوای روستای سلین بسیار مطلوب است. مخصوصاً در فصل بهار تمامی مراتع اطراف سلین سرسبز و زیبا می‌شود. در این فصل چشمه‌های متعدد از دل خاک می‌جوشند. لاله‌های واژگون سر از خاک بیرون می‌آورند و پرندگان به محل زندگی خود باز می‌گردند. بهار عطری بی‌بدیل به طبیعت می‌بخشد.

علاوه‌بر بهار، تابستان نیز زمان مناسبی برای سفر به سلین محسوب می‌شود. تابستان‌های سلین با تابستان‌های پایتخت یا شهرهای دیگر بسیار تفاوت دارد. تابستان‌ها در سلین خبری از گرما و تابش مستقیم آفتاب نیست. آب‌وهوای سلین در تابستان نیز نسبتاً خنک و مطبوع است. در این فصل درختان گیلاس، بادام و گردو به بار می‌نشینند. پس می‌توانید از مردم روستایی محصولات ارگانیک خریداری کنید.

اقامت در روستای سلین

روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

روستای سلین یک روستای بسیار کوچک است. با وجود این به‌خاطر حضور گسترده گردشگران، یک هتل کوچک در این روستا تأسیس شده است. این هتل مجوز‌های کامل را برای فعالیت اخذ کرده است. فضای داخلی اتاق‌ها بیشتر بر اساس سبک زندگی مردم بومی منطقه طراحی شده است. خوشبختانه حداقل امکانات رفاهی همانند سرویس‌بهداشتی و حمام شخصی در هر اتاق، در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. علاوه‌بر هتل سلین، امکان اجاره سوئیت و ویلاهای دربست نیز در این منطقه وجود دارد. در ضمن بسیاری از طبیعت‌گردان و افرادی که اهل ماجراجویی هستند، کمپ‌زدن در طبیعت سلین را ترجیح می‌دهند.

سوغات سلین

کلاش، جاجیم‌بافی، ارغوان بافی، نساجی، خشکبار، عسل، روغن محلی، کشک محلی، گردو و انجیر از سوغاتی‌های خوشمزه روستای سلین بوده است.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای سلین

ارسالی/ روستای سلین کردستان؛ نگینی سبز بر نقشه ایران

مسیر دسترسی به روستای سلین کردستان بسیار دشوار است. البته به‌لطف این مسیر دشوار، طبیعت منطقه هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است؛ پس باید به‌نوعی قدردان این مسیر نیز باشیم. برای دسترسی به روستای سلین باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. در حقیقت هیچ اتوبوس، مینی‌بوس یا وسیله‌ نقلیه عمومی منتهی به این روستا نیست. برای رسیدن به روستای سلین باید از مسیر سنندج به سروآباد که کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به این طبیعت زیبا بوده است می‌توان استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha