کد خبر: 4054019
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹

مبلغ زکات فطریه سال 1401 در کردستان اعلام شد

در پی استفتای جمع کثیری از شهروندان متدین استان کردستان و مناطق مجاور، میزان و نحوه پرداخت زکات فطریه (سرفطره) و فدیه ترک روزه برای سال 1401 اعلام شد.

زکات فطریه

به گزارش ایکنا از کردستان، بر اساس فتاوای صریح ائمه مذهب امام شافعی(رضی الله عنهم)، میزان فطریه به ازای هر نفر یک صاع از قوت غالب هر شهر، معادل دو و نیم کیلوگرم و میزان فدیه ترک روزه، یک مد از همان قوت برابر با یک چهارم صاع (کمتر از یک کیلوگرم) برای هر روز می‌باشد.

در این خصوص توجه به نکات ذیل خالی از فایده نخواهد بود:

اولا: بر اساس فتاوای جمهور متقدمین(شافعیه، مالکیه، حنابله) مسلمانان بایستی عین قوت غالب را به فقرا و نیازمندان پرداخت نمایند. اما امروزه به دلیل تغییرات بنیادین در زندگی و بروز تحولات اساسی در نحوه تأمین و تدارک غذا و عدم امکان استفاده غذائی از گندم خام، پرداخت قیمت بجای عین قوت، برای مؤدیان آسانتر و به حال نیازمندان سودمندتر و به مقاصد و غایات تشریع(اغنائهم عن المسألة فی هذا الیوم)که همانا اغناء فقرا در روز عید است، نزدیکتر است.

ثانیا: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در استان کردستان، قوت غالب شهروندان این استان همچنان گندم و متوسط قیمت هر صاع آن با لحاظ احتیاط، 30000 تومان و قیمت یک مد آن برای پرداخت نقدی فدیه 8000 تومان است.

میزان فدیه ترک روزه در مذهب امام ابوحنیفه رحمه‌الله نیم صاع گندم معادل 1700 گرم یا یک صاع عراقی از سایر اقوات است. هم اکنون قیمت نیم صاع گندم(حدودا 20 هزار تومان) است بدون شک احوط برای مؤدیان و انفع برای فقرا همین است.

ثالثا: خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب بر سبد غذائی آنان برنج است، بهتر است (هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه) بجای گندم برنج یا قیمت آن را محاسبه و پرداخت کنند.

رابعا: قضای روزه رمضان برسالخوردگان ونیز بیمارانی که امیدی به بهبودی آنان نمی‌رود، واجب نیست. این افراد بایستی به ازای هر روز روزه فوت شده، مقدار یک مد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان گردید به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) پرداخت نمایند. اگر ماه رمضان امسال 29 روزه باشد پرداخت 29 مد یا قیمت آن کفایت می‌کند و اگر ماه کامل باشد پرداخت 30 مد قوت ضروری خواهد بود (پرداخت حد اقل 240 هزارتومان برای هر نفر در سال 1401)

خامسا: پرداخت فدیه افطار بر خانم‌های باردار و یا مرضع (شیر ده) که بدلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود، روزه نگرفته‌اند، واجب نیست، این افراد فقط مکلف به قضای روزه خود خواهند بود. سایر افراد چنانچه در ایام رمضان موفق به روزه نشدند، مکلفند تا پیش از حلول رمضان سال بعد، روزه خود را قضا نمایند، در غیر این صورت علاوه بر قضای روزه‌های فوت شده، بایستی فدیه تأخیر را به تفصیلی که بیان گردید، به نیازمندان پرداخت نمایند.

سادسا: تعجیل در پرداخت فدیه خلاف احتیاط است زیرا فدیه هر روز با طلوع آفتاب همان روز واجب میگردد بهمین جهت بهتر است مؤدیان محترم فدیه یک ماه کامل را در آخرین روز ماه مبارک رمضان پرداخت نمایند.

سابعا: تعجیل در پرداخت فطره گرچه در مذهب فقهی امام شافعی رضی الله عنه جایز است ، اما با توجه به اینکه زکات فطریه فقط عیدانه ای برای نیازمندان است، فلذا بهتر است که مؤدیان پرداخت آن را تا روزهای پایانی رمضان به تأخیر اندازند تا نیازمندان وجوه دریافتی را صرفا برای روز عید خود هزینه نمایند.

در این فتوا به اقل مقدار و مبلغ، اکتفا شده و مصلحت مؤدیان نیز مورد توجه قرار گرفته است، اما بهتر است برادران و خواهران عزیز حسب توان وتمکن خود برای فطریه و فدیه مقادیر یا مبالغی در نظر بگیرند که به احتیاط و تورع نزدیکتر و به حال نیازمندان سودمندتر و از تلفیق و تتبع رخص دورتر باشد. مستحضرید که در سال‌های اخیر از درآمد بسیاری از شهروندان عزیز بدلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم کاسته شده است و نیازمندان جامعه ما در آستانه عید سعید فطر به دستان سخاوتمند برادران و خواهران متمکن خود چشم دوخته‌اند و فی ذالک فلیتنافس المتنافسون .خداوند به همگان توفیق مزید طاعت و عبودیت مرحمت فرماید والسلام

انتهای پیام
captcha