اولین گروه زائران ایرانی حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند
کد خبر: 4063562
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

اولین گروه زائران ایرانی حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند

اولین گروه از زائران ایرانی حج تمتع سال جاری، بامداد امروز یکشنبه 22 خردادماه با بدرقه رسمی مسئولان حج و زیارت راهی عربستان شدند.

ارسال نشود/ زائران ایرانی حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند

به گزارش خبرنگار ایکنا، پس از دو سال تعطیلی حج به دلیل کرونا برای زائرانی که خارج از کشور عربستان زندگی می‌کنند، بامداد امروز یکشنبه 22 خردادماه اولین گروه از زائران ایرانی سرزمین وحی با بدرقه رسمی مسئولان حج و زیارت از فرودگاه امام خمینی(ره) راهی سرزمین وحی شدند.

با انجام این پرواز به صورت رسمی عملیات اعزام زائران ایرانی به حج 1401 آغاز شد و قرار است ۳۹ هزار و ۶۳۵ زائر ایرانی از 17 ایستگاه پروازی راهی سرزمین وحی شوند.

آئین بدرقه زائران حج تمتع در حالی در ترمینال اختصاصی حجاج به نام ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد که ساخت این ترمینال پس از مدت ها به اتمام رسیده و برای اولین بار میزبان زائران حج تمتع است.

اولین گروه زائران ایرانی حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند

در این مراسم زائران با بدرقه قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی و جمعی دیگر از مسئولان راهی سرزمین وحی شدند.

در ابتدای این مراسم، سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی طی سخنانی با تشکر از وزیر راه برای راه‌اندازی سالن سلام، گفت: در جلسه‌ای که مدیران حج با وزیر راه داشتیم، وی تاکید کردند در خصوص حج از هیچ هزینه و اقدامی دریغ نشود. ما نیز تمام تلاشمان را بکار گرفتیم. ترمینال سلام نواقصی داشت و از عدم راه‌اندازی برای اعزام زائران حج سخن به میان می‌آمد اما با تلاش‌های مداوم این ترمینال آماده شد.


بیشتر ببینید: 

بدرقه اولین کاروان حجاج ایرانی(۱)

بدرقه اولین کاروان حجاج ایرانی(۲)


چلندری اعلام کرد: فرودگاه امام میزبان 11 هزار و 280 نفر با 48 پرواز است که اولین پرواز امروز انجام می‌شود و در ادامه روزانه یک تا پنج پرواز در 22 روز کاری انجام خواهد شد.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی سخنانی گفت: انجام عملیات حج با همه محدودیت‌ها شروع شد. بیش از دو ماه است که دستگاه‌ها فعالیت کردند تا حجی تمام ایرانی را اجرا کنیم. محدودیت‌هایی که از سوی عربستان اعمال شد موجب شد تنها هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انتقال زائران را بر عهده داشته باشد.

وی اضافه کرد: 17 فرودگاه به همراه فرودگاه امام داوطلب اعزام زائران شدند و انجام عملیات جداسازی ترمینال‌ها در 17 فرودگاه و پیش بینی اقدامات لازم انجام شد.

اولین گروه زائران ایرانی حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند

محمدی‌بخش با اشاره به اینکه امروز و دیروز شاهد عدم صدور به موقع ویزاها از سوی عربستان بودیم، گفت: امروز با تاکید وزیر راه با حداکثر نکات ایمنی در حال کار هستیم و تلاش داریم هم در حوزه کاهش زمان انتقال و هم حوزه کاهش هزینه‌ها فعالیت‌هایی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در جمع زائران حج تمتع، گفت: خوشحالیم که پس از دو سال انتظار نوای لبیک زائران را می شنویم.

اولین گروه زائران ایرانی حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند

وی افزود: امسال کمتر از 40 هزار زائر و خادم به حج می‌روند. اگر جمعیت کشور را حساب کنیم بیش از دو هزار نفر انسان منتظر هستند که هر یک از شما برایشان دعا کنید.

نواب به زائران توصیه کرد با روحانی کاروان ارتباط داشته باشند و افزود: تعاون در این سفر مهم است. ما باید به یکدیگر در این سفر کمک کنیم. مسئله مهم دوم حلم است. انسان باید بردبار باشد. برخی مناطق گرم یا پرازدحام است که باید بردبار باشید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه زائران ایرانی در ارتباط با زائران سایر کشورها به عنوان پیرو اهل بیت(ع) شناخته می‌شوند، گفت: آبروی اهل بیت باشیم و با رفتارمان دیگر زائران را متوجه جایگاه اهل بیت(ع) کنیم.

وی زائران حج را به تفکر دعوت کرد و گفت: تفکر از نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. در این سفر برای قرائت دعای مکارم الاخلاق فرصت بگذارید.

قاسمی، وزیر راه نیز ضمن آرزوی داشتن حجی مقبول برای زائران گفت: به دلیل محدودیت‌های اعمالی از سوی عربستان ما فقط مجاز بودیم از یک ایرلاین استفاده کنیم به همین دلیل همه بسیج شدند که این ماموریت را انجام دهند. ما خودمان را خادم زائران می‌دانیم و امیدواریم این خادمی را به خوبی انجام دهیم.

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به دیدار کارگزاران حج با مقام معظم رهبری گفت: ایشان توصیه کردند از بازارگردی پرهیز کرده و از این فرصت استفاده کنیم. مسئله دوم کاهش هزینه‌ها بود که شب گذشته با عربستان باز هم مکاتبه کردیم که امیدواریم این مهم محقق شود.

اولین گروه زائران ایرانی حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند

وی کاهش مدت حضور در حج و امنیت را از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: دغدغه امنیتی وجود ندارد و کارگزارانی که به عربستان رفته‌اند عنوان می‌کنند که جوی آرام در عربستان وجود دارد. از سوی دیگر امسال تمامی زائران حج حدود یک میلیون نفر هستند یعنی حدود یک سوم سال‌های گذشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت از زائران خواست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و افزود: از 90 کشور زائر در حج شرکت می‌کنند. در برخی کشورها ویروس کرونا از بین نرفته پس خواهش ما این است که مسائل بهداشتی را رعایت کنید.

وی همچنین توصیه کرد: خانم‌ها سعی کنند به صورت جمعی به مسجدالحرام و مسجدالنبی مشرف شوند. امسال حج در گرم‌ترین هوا برگزار می‌شود و زائران باید ماسک هم بزنند و احتمال گرما زدگی هست پس زائران تلاش کنند در ساعات گرم تردد نکنند و در هتل‌ها بمانند و شب‌ها به مسجدالحرام و مسجدالنبی بروند.

وی افزود: زائران پنج شب و شش روز در مدینه و مابقی در مکه هستند. پروازهای رفت تا 24 خرداد به مدینه است و بعد به جده هم پرواز صورت می‌گیرد.

به گزارش ایکنا، در پایان مراسم نیز زائران توسط خادمان آستان قدس رضوی که پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) را همراه داشتند و مسئولان کشوری و لشکری بدرقه شدند.

یادآوری می شود، امروز پنج پرواز از ایران (دو پرواز از تهران، دو پرواز از آذربایجان شرقی و یک پرواز از کرمان) به مدینه انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha