جهاد و مبارزه با ظلم را با تمسک به مکتب اهل بیت(ع) ادامه می‌دهیم
کد خبر: 4063854
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
رئیس هیئت اسلامی فلسطین در لبنان:

جهاد و مبارزه با ظلم را با تمسک به مکتب اهل بیت(ع) ادامه می‌دهیم

شیخ سعید قاسم، رئیس هیئت اسلامی فلسطین در لبنان در وبینار «امام رضا(ع) در اندیشه اهل تصوف» گفت: ما در فلسطین در راستای هدف پیامبر(ص)، با ظلم و استکبار مبارزه می‌کنیم. کسانی که خود را برای تحمل سختی‌ها در راه هدفی که دارند آماده کرده‌اند؛ زندان، تخریب خانه‌ها، فقر و گرسنگی را تحمل می‌کنند و این مکتب مبارزه و جهاد است که اهل بیت(ع) معرفی کرده‌ و آن را ادامه خواهیم داد.

وبینار امام رضا

به گزارش ایکنا، وبینار «بررسی جایگاه امام هشتم شیعیان در اندیشه اهل تصوف» به همت معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی و با حضور رهبر طریقت نقشبندیه در اقلیم کردستان عراق و رئیس هیئت اسلامی فلسطین در لبنان، شامگاه شنبه، 21 خرداد برگزار شد.
در این وبینار شیخ بهاء‌الدین نقشبندی، رهبر طریقت نقشبندیه در اقلیم کردستان عراق در سخنانی پیرامون معرفی این طریقت گفت: طریقت نقشبندیه ملتزم به شريعت اسلام، معتقد به مکتب اهل بيت بوده و از خرافات و بدعت‌ها و کارهای نامشروع به دور است. بزرگان طريقت نقشبنديه بايد عالم، اهل مطالعه و تفسير، پيرو سخنان ائمه اطهار و نيز اهل تحقيق باشند. چرا که در چنين شرايطی است که می‌توانند مفيد واقع شوند.

نقشبندیه و مبارزه علیه استکبار

وی با بیان اینکه اساس طریقت نقشبندیه را خدمت به مردم تشکیل می‌دهد، افزود: اين طريقت در همه زمان‌ها از زمان شاه نقشبند گرفته تاکنون از ظلم و ستم و حکومت‌های استکبار به دور بوده است. چرا که شيوه طريقت نقشبنديه شيوه مجمع الطرائق، حضرت امام جعفر صادق(ع) و نيز شيوه امام رضا(ع) است که هميشه در حال مبارزه عليه مستکبران بوده است.

وبینار امام رضا
شیخ بهاء‌الدین نقشبندی در پاسخ به سؤال مصطفی خرم‌آبادی، مجری این وبینار در رابطه با زیارت امام‌ رضا(ع) و خاطراتی که در این زمینه دارد، گفت: چند سال پيش با چند نفر از دوستان از اقليم کردستان به حرم امام رضا(ع) مشرف شدیم. روز جمعه بود. پس از اقامه نماز جمعه به زيارت حرم مطهر رفتيم. آنجا به حدی شلوغ بود که به دوستان گفتم اگر نتوانستيم ضريح امام را ببوسيم دستمان را به روضه مطهر ايشان می‌زنيم.

بر اثر شلوغی نزدیک بود خفه شويم. اما گفتم نه اينجا هيچ کس برايش مشکلی پيش نمی‌آيد و این به خاطر همت والا و مدد حضرت امام رضا(ع) است. هر کسی که با اخلاص به زيارت اين مقام بيايد و دعا کرده و از اين مقام بزرگوار و معنوی طلب ياری و کمک کند، هرگز دچار ناراحتی و مشکل نخواهد شد.

رهبر طریقت نقشبندیه در ادامه سخنان خود و ضمن اشاره به اهمیت توجه نسل جوان به سیره و روش زندگی اهل بیت و امام رضا(ع) برای ساختن آینده گفت: توصيه بنده به خودم و به همه جوانان اقليم کردستان و جوانان جمهوري اسلامی ايران برای داشتن يک زندگی سعادتمند و مصون ماندن از همه بلایا و تبعيت از دين حقيقی و راستين، پيروی از راه و روش امام رضا(ع) است. چرا که اين راه، راه سعادت، سرفرازی و دوری از همه مشکلات است. جوانان ما امروزه با مشکلات بسياری روبه‌رو هستند. جوانان بايد بسيار هوشيار باشند و از اين راه مستقيم که راه سعادت است پيروی کنند تا در دنيا و آخرت عاقبت به خیر شوند.

حکومت اقلیم کردستان عراق حامی نقشبندیه نیست

شيخ بهاء‌الدين نقشبندی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رابطه این طریقه اهل تصوف با دولت اقلیم کردستان و نیز فعالیت‌های گروه‌های سلفی وابسته به عربستان سعودی در این منطقه گفت: تصوف و خصوصاً طريقت نقشبنديه از حمايت حکومت اقليم کردستان برخوردار نیستند. وهابی‌ها در کردستان عراق که خود را سلفی می‌نامند، در حقيقت سلفی نيستند؛ بلکه وهابی، بدعت‌گذار و از خوارج هستند. خوارج دو دسته هستند، يک دسته خوارج زمان حضرت اميرالمومنين(ع) است و دسته ديگر خوارج جهان اسلام در اين عصر و زمان حاضر است که آل سعود از آنها پشتيبانی می‌کند. حکومت اقليم کردستان آن اندازه که به وهابی‌ها و خوارج اين اقليم کمک و از آنها حمايت می‌کند از اهل تصوف حمايت و پشتيبانی نمی‌کند.

سخنران دیگر این وبینار شیخ سعید قاسم، رئیس هیئت اسلامی فلسطین در بیروت بود. وی که از شخصیت‌های فرهیخته فلسطینی و صاحب چندین کتاب در خصوص مسئله فلسطین و معارف اسلامی است، مدتی را هم در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرده است.

وبینار امام رضا

جایگاه امام هشتم(ع) در اندیشه تصوف

رئیس هیئت اسلامی فلسطین در آغاز سخنان خود پیرامون جایگاه امام هشتم شیعیان در اندیشه تصوف گفت: قبل از اینکه بخواهم به ديدگاه و نگرش امام رضا(ع) در خصوص تصوف بپردازيم باید سه نکته را يادآوری کنیم؛ نخست اینکه امام رضا(ع) يکی از اهل بیت و از نسل ائمه اطهار(ع) هستند. ایشان امام و عالم بزرگی است که خلیفه عباسی، مأمون گواهی داد که بهترین این امت و از مأمون به خلافت سزاوارتر است. پیشینه این گفته مأمون هر چه باشد، گواهی بر برتری امام نسبت به ديگران در امر خلافت است.

وی افزود:‌ نکته دوم اینکه آنچه درخصوص امام رضا(ع) قابل توجه است این که صفات این امام از سه اصل نشئت می‌گیرد؛ اولين اصل اساسی و مهم، اصل نبوت و پیامبری است. ایشان در راستای روش و سیره اجداد خود حرکت کردند؛ کسانی که پیام خداوند را منتقل می‌کنند و نماینده یک مذهب، فرقه، گروه و یا شخص نیستند. آنها تکمیل کننده رسالتی هستند که همان رسالت پیامبر(ص) است، کسی که «رحمة للعالمین» است و می‌فرماید: «إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق». این رسالت پیامبر که برای سعادت بشریت است، نیازمند یک ناخدای ماهر است که این کشتی را در مسیرهای سخت و از بین جزایر و صخره‌ها عبور داده و به ساحل آرامش برساند. کشتی که هر لحظه ممکن است با آنها برخورد کند.

رئیس هیئت اسلامی فلسطین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیامبر(ص) زمانی که قصد داشتند برای غزوه تبوک بروند به امام علی(ع) فرمودند تو برای من همچون هارون برای موسی هستی. اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که خداوند سبحان درباره موسی می‌فرماید: «اخلفنی فی قومی واصلح ولا تتبع سبیل المفسدین». این یکی از معانی این جمله پیامبر است که به علی می‌فرماید تو برای من همچون هارون برای موسی هستی. تو پس از من در رساندن پیام نقش خواهی داشت و پس از من آن را حفظ کرده و به سرانجام خواهی رساند و سیاست اصلاح را در پیش خواهی گرفت و از مسیر مفسدان و ظالمان دوری خواهی کرد.

وبینار امام رضا

شیخ سعید قاسم افزود: نکته مهم درباره امام رضا(ع) است که صفات و ویژگی‌هایش را از مادرش و پیامبر به ارث برده است. خداوند هم در این خصوص می‌فرماید: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا». امام رضا(ع) هم از کسانی است که خداوند خواسته است تا آلودگی‌ها از او دور باشد و او را بر مردمان زمان خودش برتری دهد. چیزی که مأمون خلیفه عباسی هم به آن اعتراف کرده است.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون شخصیت امام رضا(ع) و مبارزه آن حضرت با فتنه‌ها و گرایش‌های انحرافی در دین گفت: در مورد شخصیت امام رضا(ع) لازم به ذکر است که ایشان در دوره‌ای زندگی می‌کردند که ظلم و فتنه وجود داشته و علمایی که مخالف ایده معتزله در خصوص مخلوق بودن قرآن بودند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند. در این وضعیت اسفناک و با وجود فتنه خلق قرآن که امت اسلام در این دوران گرفتار آن شده بود، این امام علی ابن موسی الرضا بود که با این فتنه‌ها و این وضعیت مقابله کرد و البته تنها علمای بزرگ و بزرگان دین هستند که می‌توانند با چنین فتنه‌هایی مقابله کنند.

رئیس هیئت اسلامی فلسطین در لبنان بیان کرد: بین مقابله و مبارزه با ظالمان و مفسدان در گذشته با دشمنان دین خداوند، اهل بیت(ع) و علما در حال حاضر این ارتباط جود دارد که این صفات در حال حاضر در یهودیان صهیونیست دیده می‌شود که سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند.

مبارزان فلسطینی مکتب جهاد و مقاومت را از اهل بیت(ع) الهام گرفتند

وی درباره فعالیت‌های مبارزاتی امام رضا(ع) علیه ظالمان و مفسدان گفت: صفت مقابله و مبارزه با ظلم، استکبار، استبداد، جنایت و کشتار، بخشی از شخصیت امام رضا(ع) بوده است. کسانی که می‌خواهند با ظلم، استکبار و فتنه‌ها مبارزه کنند، باید خود را از متاع دنیا و لذت‌های آن جدا کنند و به دنبال رساندن رسالت الهی، یاری رساندن به حق و مبارزه با فتنه و فساد در زمین باشند. این بخشی از شخصیت امام رضا(ع) است که از متاع دنیا فاصله گرفته بود.

شیخ سعید قاسم گفت: ما فلسطینیان می‌دانیم که مبارزه با ظالمان، متجاوزان و غاصبان، متجاوزان به دین، موهنان به شخصیت پیامبر چه هزینه‌ای دارد. همین دو هفته قبل و در جریان راهپیمایی پرچم بود که صهیونیست‌ها فریاد می‌زدند "محمد مات" و "الموت للعرب". ما در جریان مقابله با چنین افرادی است که متوجه می‌شویم باید از زینت زندگی دنیوی فاصله بگیریم تا اینکه بتوانیم خود را برای مقابله و مبارزه آماده کرده و جان خود را برای این دین فدا کنیم.

رئیس هیئت اسلامی فلسطین وجه دیگر شخصیت امام رضا(ع) را در استقبال از برخورد حاکمان ظالم دانسته و گفت: نکته دیگر درباره شخصیت امام رضا(ع) این است که ایشان به زندان افتادند و گرفتار حبس خلیفه عباسی، مأمون، شدند و پس از آن هم مسموم شده و به شهادت رسیدند. این نشان می‌دهد که انسان می‌داند که مقابله با ظالمان و جنگ با آنها و اصلاح دین و امت اسلامی هزینه دارد. درست است که در مقابل ظالمان دست به سلاح برده نشده است، اما بیان سخن حق در مقابل آنها نیز هزینه خودش را دارد که زندانی شدن یکی از آنها است.

وی توضیح داد: زندانی شدن به معنای عام یعنی اینکه از زرق و برق چشم‌پوشی جدا کند و نتواند نزدیکان و خانواده خود را ببیند و گرفتار در یک چهار دیواری شود که نتیجه آن حرکت انسان به سمت مراحل عالی‌تر است. انسان برای اینکه به مرحله فدارکاری و جانفشانی برسد باید نسبت به این زندگی دنیایی زهد داشته باشد و نگاهش فراتر از این دنیا باشد. این همان حقیقت تصوف است و کسانی که وارد عرصه تصوف می‌شوند امام علی(ع) را الگوی خود قرار می‌دهند و می‌گویند اصل تصوف و زهد، شخص امام علی(ع) است.

شیخ سعید قاسم افزود: با نگاهی به شخصیت امام علی(ع) و قبل از آن پیامبر(ص) متوجه می‌شویم که چه زندگی ساده‌ای داشته‌اند و برخلاف پادشاهان آن زمان زندگی آخرت را برتر می‌دانستند. امام علی(ع) که دروازه دنیا به رویش باز شده بود گفت «یا دنیا غرّی غیری: ای دنیا دیگری را فریب بده». امام علی به واسطه شدت تعلقی که به آخرت داشت و در این دنیا زهد می‌ورزید "ابوتراب" نامید می‌شد. فرزندان وی نیز اینگونه بودند و همین روش را در زهد ورزیدن نسبت به دنیا درپیش گرفتند. برای آنها دنیا هیچ ارزشی نداشت. آنها خاکی زندگی می‌کردند، درحالی که باب دنیا به روی آنها باز بود. ائمه(ع) پس از پیامبر مستحق خمس غنائم بودند اما آن را برای خود بر نمی‌داشتند و بین فقرا توزیع می‌کردند.

رئیس هیئت اسلامی فلسطین در لبنان در بخش پایانی سخنان خود درخصوص الهام‌گیری فلسطینیان از پیامبر و ائمه برای مبارزه با صیهونیست‌ها گفت: ما در فلسطین در راستای هدف پیامبر(ص) با ظلم و استکبار مقابله و مبارزه می‌کنیم. ما سختی‌ها و مشکلات این مقابله و رویارویی را تحمل می‌کنیم. ما ثابت‌قدم در مسیر خود هستیم تا اینکه آنها را از آن چه که در سرزمین فلسطین دنبالش هستند ناامید کنیم. آنها از این سرزمین بیرون خواهند رفت و حق به صاحبان آن خواهد رسید؛ کسانی که خود را برای تحمل سختی‌ها در راه هدفی که دارند آماده کرده‌اند؛ زندان، تخریب خانه‌ها، قتل و کشتار، اسارت، فقر و گرسنگی را تحمل می‌کنند. این مکتب مبارزه و جهاد است که اهل بیت علیهم السلام آن را معرفی کرده‌اند و آن را ادامه خواهیم داد تا اینکه در نهایت امامت حضرت مهدی(عج) که به دنبال آن هستیم در قدس آغاز شود.

در پایان این وبینار مصطفی خرم‌آبادی، مجری و کارشناس برنامه با ارائه یک جمع‌بندی از مطالب مطرح شده در این نشست از سخنرانان و شرکت‌کنندگان قدردانی کرد.

انتهای پیام
captcha