الهلباوی؛ چهره ماندگار عرصه قرآن و نغمات آیینی + فیلم
کد خبر: 4064155
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
به‌مناسبت سالروز وفات قاری شهیر مصری منتشر می‌شود؛

الهلباوی؛ چهره ماندگار عرصه قرآن و نغمات آیینی + فیلم

شيخ محمد عبدالهادی محمد الهلباوی با کوله‌باری از تجربیات در عرصه آموزش قرائت و ابتهالات دینی، شاگردانی را تربیت کرد که بعدها هر یک قاريانی ممتاز و برجسته شدند، او موفق شد اثر بزرگی از خود در تاريخ ابتهال و قرائت مصر بر جای گذارد و با روش مخصوص خود مكتبی در ابتهال را به نام خود رقم بزند.

الهلباوی؛ چهره ماندگار عرصه قرآن و نغمات آیینی

به گزارش ایکنا، محمد عبدالهادی محمد الهلباوی نهم فوريه سال ۱۹۴۶ ميلادی در منطقه «باب الشعرية» قاهره متولد شد، وی حفظ قرآن كريم را از سنين كودكی آغاز كرد و توانست قرآن كريم را به‌طور كامل با مربی‌گری پدربزرگش محمد الهلباوی حفظ كند.

او قرائت قرآن را از شیخ محمد رفعت و علی محمود تقلید می‌کرد و در ابتهال و اناشید دینی نیز از زكريا أحمد و طه الفشنی بهره می‌گرفت تا این که خود صاحب سبک صوتی مستقلی شد و با سفر به کشورهای مختلف جهان تجربیات خود را به علاقه‌مندان عرضه کرد.

الهلباوی و راه‌یابی به رادیو قرآن مصر

استاد الهلباوی پس از سال‌ها تلاش و ممارست در راه خوش‌خوانی قرآن کریم و نغمات آیینی، موفق به کسب جوایز از دانشگاه الازهر مصر شد و موسیقی عرب را نیز به خوبی نزد اساتید ممتاز  این عرصه فرا گرفت. وی از محضر قاریان عصر طلایی مصر در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی بهره‌مند شد و در سال ۱۹۲۹ جواز اجرای ابتهال و انشاد در رادیو قرآن مصر را کسب کرد.

در ویدئوی زیر نگاهی داریم به کارنامه فعالیت‌های قرآنی شیخ محمد عبدالهادی محمد الهلباوی.

این استاد پیشکسوت مصری دو بار در سال‌های ۸۲ و ۸۸ شمسی به دعوت شورای عالی قرآن و برای تدریس فنون تخصصی قرائت، ابتهال و تواشیح و یک بار نیز در سال ۹۱ برای تلاوت قرآن همراه با گروهی از قاریان مصری به ایران سفر کرد.

اجرای ابتهال دینی الهلباوی

حضور الهلباوی در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان ایران

شيخ محمد عبدالهادی محمد الهلباوی در سال 91 همچنین حضور در كميته داوری چهارمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان در تبريز را در كارنامه فعاليت‌های قرآنی خود دارد.

او در ميانه تلاوت‏‌های قاريان شركت‏‌كننده در اين دوره رقابت‏ها در تبریز به ابتهال‏‌خوانی پرداخت.
ابتهال خوانی استاد هلباوی در روز دوم مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان حاضران در سالن مسابقات را به وجد آورد. او ابتهال خود را در ستايش خداوند و سپس مدح رسول اكرم (ص) به زبان عربی اجرا كرد و اغلب حاضران در سالن را مجذوب نوای دلنشين خود كرد.

شیخ الهلباوی در حال قرائت قرآن در یکی از مساجد مصر

وی در حاشيه اين رقابت‌ها گفت‌‌و‌گويی اختصاصی با ايكنا داشت و گفت: مسابقات قرآن كريم قبل از هر چيز مردم را با قرآن پيوند داده و آموزه‌های وحيانی را به آنان متذكر می‌شود، در اين مسابقات فعالان قرآنی در يك جا جمع شده و رقابتی معنوی را با محوريت قرآن آغاز می‌كنند.

استاد شيخ محمد عبدالهادی محمد الهلباوی كه مدت‌ها از بيماری قند خون رنج می‌برد، سرانجام شامگاه چنین روزی، 15 ژوئن 2013 برابر با ۲۵ خردادماه 93 در سن ۶۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

گزیده‌ای از فایل‌های صوتی تلاوت‌های این قاری شهیر مصری را می‌توانید در تارنمای اختصاصی محمد الهلباوی در سایت اسلام وب بشنوید و دریافت کنید.

انتهای پیام
captcha