اعیاد مذهبی متناسب با زیست بوم یزد مورد توجه قرار می‌گیرد
کد خبر: 4064673
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

اعیاد مذهبی متناسب با زیست بوم یزد مورد توجه قرار می‌گیرد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: با توجه به سبقه استان در برگزاری مراسم‌های عزاداری، تا حدودی اعیاد اهل بیت مورد غفلت قرار گرفته است لذا تلاش می‌شود موالید و اعیاد مذهبی متناسب با زیست بوم استان مورد توجه قرار گیرد.

اعیاد مذهبی متناسب با زیست بوم یزد مورد توجه قرار می‌گیردبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد، امروز، 26 خردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسانه‌ها در خط مقدم جهادتبیین هستند و نباید این نقش نادیده گرفته شود و باید به نحو احسن فضای جامعه را به سمت امیدآفرینی و اهداف نظام حرکت دهند.

وی ادامه داد: در زمینه مسائل دینی و فرهنگی امروز نیاز است تا تعامل بین مجموعه‌ها و نهادهای مذهبی و رسانه و مطبوعات تقویت شود و هر چه قدر این ارتباط نزدیک‌تر و بیشتر باشد، هم شناخت مردم نسبت به دستگاه‌ها بیشتر و هم خدمات معرفی و بهتر ارائه خواهد شد.

نجیمی افزود: خوشبختانه این سازمان از هیئات مذهبی که مدیران آن معتمدان جامعه هستند، ذاکران و مادحان، کانون‌های فرهنگی، شاعران آیینی، جمعیت بانوان فرهیخته، و دیگر مجموعه‌های مردمی تشکیل شده و می‌تواند در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کند.

غدیر تا مباهله احیا می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه سال‌های اخیر امام محله، جایگزین امام جماعت شد تا اثرات امام محله در حوزه خدمات اجتماعی به خوبی بروز و نمایش داده شود گفت: سیره علمای گذشته این بوده که با مردم زندگی می‌کردند و در بین مردم بودند تا در جریان مشکلات آنان باشند و در واقع مسجد اصلی‌ترین پایگاه در دل محلات و امام محله به عنوان مؤثرترین فرد و معتمد محله بوده که بار هزینه‌هایی که بر دولت و حاکمیت است کم و ارزش‌ها و فرهنگ‌ها را به دل محله سرایت دهند، تمام ارگان‌ها می‌توانند از ظرفیت مسجد و ائمه جماعات استفاده کنند.

وی با تأکید بر توجه به موالید و اعیاد مذهبی متناسب با زیست بوم استان یزد گفت: در استان یزد با توجه به سبقه مذهبی و برگزاری پرشور مراسم‌های عزاداری، موالید و اعیاد مذهبی مورد غفلت قرار گرفته است لذا تلاش می‌شود هم‌وزن مراسماتی که بیشتر جنبه حزن و اندوه دارد و یادآور مصیبت اهل بیت است، در کنار آن موالید اهل بیت و اعیاد مذهبی مورد توجه باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به عید قربان تا غدیر به عنوان دهه امامت و ولایت شناخته می‌شود گفت: غدیرخم در سه روز اتفاق افتاد و لذا اعیاد در این سه روز باید اجرایی و از غدیر تا مباهله باید برنامه‌هایی اجرایی شود و لذا درصدد این احیای این ایام هستیم.

برگزاری کنگره بین المللی شعر مباهله

وی با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه شعر و نوحه‌های فاخر در کشور زبانزد است گفت: متأسفانه با توجه به اینکه هیئات مذهبی خود را برای محرم آماده می‌کنند، ایام عید مباهله مورد غفلت قرار می‌گیرد و این سازمان تلاش می‌کند در قالب توجه به این ایام تمام زوایای زندگی اهل بیت مورد توجه قرار گیرد.

نجیمی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی شعر مباهله با هدف احیای این ایام و تولید محتوا در این زمینه، از برگزاری دومین کنگره در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های ماه محرم و صفر گفت: استان یزد به عنوان حسینیه ایران در حوزه اقامه عزای  سیدالشهدا و وجود مداحان و نوحه‌های فاخر زبانزد است لذا علاوه بر حفظ این فرهنگ باید نسل جدید در زمینه نوحه‌های فاخر تربیت شوند و این مسیر را با قوت در نسل‌های آینده ادامه دهیم. فراخوان تولید نوحه‌های فاخر از سوی سازمان اعلام شده تا تولیدات در کارگروهی مورد بررسی قرار گیرد و برای ماه محرم و صفر آماده شوند.

نظارت بر برپایی موکب‌های ماه محرم

نجیمی با اشاره به نظارت بر برپایی موکب‌های ماه محرم و صفر گفت: در این زمینه با ارگان‌های مرتبط شورایی به دبیری سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده و برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و لذا امسال موکب‌ها باید مجوز لازم را کسب کنند که در این زمینه جانمایی برپایی موکب به شهرداری‌ها واگذار شد و تأیید افراد از سوی نیروی انتظامی و مباحث بهداشتی نیز توسط مرکز بهداشت مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه به اشخاص مجوز داده نمی‌شود بلکه باید در قالب مؤسسه یا هیئت مذهبی و ... صورت گیرد تا خود را موظف به رعایت نظم جامعه بدانند.

نجیمی، پخش نوحه‌های سنتی یزد از شبکه استانی، جلوگیری از ترویج برنامه‌هایی که احتمال وهن شیعه را دارد و سبک عزاداری‌ها و قالب آن متناسب با زیست بوم استان یزد باشد، از دیگر اقدامات ماه محرم برشمرد.

وی ادامه داد: گاهی بین وظایف سازمان و یا وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات یا ستاد اقامه نماز و امر به معروف، تفکیک داده نمی‌شود و لذا درخواست می‌شود رسانه‌ها جایگاه نهادهای مذهبی برای عموم مردم آشکار شود تا مردم از خدمات بهتری بهره مند شده و مطالبه به موقع صورت گیرد.

فعالیت 171 مؤسسه و خانه قرآن  

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به فعالیت 107 خانه قرآن و 64 مؤسسه قرآنی در سطح استانبیان کرد: این مؤسسات و خانه‌های قرآن در زمینه آموزش های قرآنی و سبک زندگی اسلامی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

وی فعالیت 13 مدرسه علوم و معارف اسلامی در سطح استان را یادآور شد و در پاسخ به سوال ایکنا در زمینه تقویت زیرساخت‌های مجازی این مدارس گفت: مدارس صدرا به منظور تربیت نیروهای انقلابی تشکیل شده اند اما متأسفانه این نهاد از اعتبارات لازم برای تأمین زیرساخت‌های لازم خود با مشکل مواجه است هر چند تمام سعی و تلاش خود را برای توسعه این مدارس به کار بسته ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اول تیرماه، سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، زیارت و غبارروبی قبور شهدا، دیدار با آیت الله ناصری امام جمعه یزد، دورهمی خانوادگی همکاران، رونمایی از کتاب تجربه‌نوردی، سخنرانی مسئولان شهرستان‌ها در نمازجمعه‌ و ... را از برنامه‌های این هفته برشمرد.

انتهای پیام
captcha