تبیین معارف مهدوی در کشور‌های همسایه
کد خبر: 4065437
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
سیداحمد زرهانی خبر داد؛

تبیین معارف مهدوی در کشور‌های همسایه

قائم مقام ستاد اقامه نماز خبر داد: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) زمینه توسعه تبیین معارف مهدوی در کشور‌های عراق، پاکستان و ...را با کمک سایر ارگان‌ها فراهم کرده است.

نشست خبری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) همراه با آیین رونمایی از دوره مهدویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران امروز دوشنبه ۳۰ خردادماه در ستاد اقامه نماز برگزار شد.

سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ابتدای این نشست به اقدامات حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قرائتی در چهار دهه اخیر متناسب با نیاز‌های جامعه اشاره کرد و گفت: اقدامات ایشان تحت اشراف مقام معظم رهبری و بر اساس ضرورت‌های دینی کشور با محوریت نماز، قرآن، زکات و مهدویت انجام شد. بر این اساس این چهار محور با کمک خیرین و حاکمیت به چهار ساختار تبدیل شد.

زرهانی افزود: محور زکات به نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) واگذار شد و از این رهگذر کمکی به فقرزدایی شد؛ اما سه حوزه دیگر تحت نظر حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی اداره می‌شود. در حوزه مهدویت نیز طبق جلسه‌ای که در سال‌های دور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قرائتی با مرحوم ابوترابی داشتند در سال ١٣٧٩ با موافقت مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام‌ظله العالی) بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) پایه‌گذاری شد.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه در ابتدای شروع فعالیت این بنیاد هزینه‌ای برای تأمین مالی فعالیت‌ها وجود نداشت، گفت: به پشتوانه اعتقاد مردم و رهنمود‌ها و کمک‌های مالی مقام معظم رهبری چندین گام جهت سیاست‌های مبنایی این بنیاد برداشتیم. اولین گام در حوزه آموزش مهدوی را بر اساس اسناد متقن برداشتیم و بر همین اساس توانستیم ده‌ها جلد کتاب و مجله چاپ کنیم.

به گفته زرهانی، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با هدف آشنایی نسل جدید با فرهنگ ظهور، دوره‌های آموزشی فراوانی را قبل از کرونا به صورت حضوری برگزار کرد. بعد از کرونا این بنیاد آموزش‌های خود را از حضوری به مجازی منتقل کرد و بر همین اساس مدرسه مجازی مهدویت تأسیس شد که با سه طرح مصباح(دوره‌های عمومی معارف مهدویت)، سدید (دوره‌های موضوعی آزادی معارف مهدویت) و سلوی(دوره‌های ویژه کانال چشم به راه) به ارائه معارف مهدوی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه سهم قابل‌ توجهی از فعالیت‌های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) به برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف و تربیت مربیان و اساتید مهدویت اختصاص دارد، وجود یک ساختار تشکیلاتی مدون و اصولی که قابلیت بهره‌مندی از ظرفیت‌های به وجود آماده را داشته باشد و بتواند مانع پراکندگی آموزشی، تربیت نیروی متخصص در هر حوزه، قابلیت شناسایی استعدادها، پرورش و استفاده از ظریف نیرو‌ها شود، امری ضروری است، افزود: بر این اساس شبکه آموزش معارف مهدویت تدوین و در سه سطح به صورت مجازی و در قالب مدرسه مجازی مهدویت تعریف شد.

زرهانی ادامه داد: در حوزه جشنواره‌ها کار‌های متعددی انجام دادیم و بیش از ۱۰ استان جشنواره‌هایی با محوریت امام زمان(عج) برگزار کردند. در حوزه ارتباط با دانشگاه‌ها و دانشجویان توفیقات خوبی داشتیم و بر همین اساس دوره کوتاه مدت معارف مهدویت ویژه دانشگاه فرهنگیان را برگزار کردیم. البته دوره‌های عمومی حکومت و وظایف منتظران مخصوص کارکنان دولت نیز برگزار شد.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه این نشست به بیانیه گام دوم انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افق ۴۰ ساله پیش روی نظام را ترسیم کردند که بر این اساس می‌توان به سه نکته مهم دست یافت. توسعه علمی و زمینه‌سازی برای خودکفایی علمی یکی از این نکات است که خوشبختانه علی‌رغم تحریم ظالمانه آمریکا و ایادی آن شاهد شکوفایی علمی هستیم.

وی افزود: دومین نکته‌ای که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به اشاره داشتند، تمدن‌سازی است. امروز تمدن نوین اسلامی در حال تکون است که مقدمات این امر را انقلاب اسلامی ایران فراهم کرده است. سومین نکته‌ای که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره داشتند، مقدمه‌سازی برای ظهور است. اساساً تمدن نوین اسلامی گامی برای ظهور امام زمان(عج) است و در همین راستا باید حرکت‌های مؤثری انجام شود.

زرهانی با بیان اینکه یکی از حرکت‌های مؤثر برای ظهور امام زمان(عج) سرمایه‌گذاری گسترده برای تبیین آموزه‌های مهدوی است، تصریح کرد: در همین راستا در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) زمینه توسعه برای تبیین معارف مهدوی در کشور‌های عراق، پاکستان و ... با کمک سایر ارگان‌ها فراهم کردیم. در حوزه بسترسازی برای تمدن نوین اسلامی علمای دینی ما به‌ ویژه علمای حوزه علمیه قم در حال تلاش هستند تا یک راهبرد بلندمدت برای این امر تدوین کنند.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تأکید کرد: اساساً انقلاب اسلامی پلی میان دو جریان پیدایش اسلام و افق تمدنی آینده آن است لذا این جریان از وقایع غدیر و عاشورا نشئت‌ گرفته است. امروز در کشور‌های یمن، لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و در جای‌جای جهان اسلام همه با فرزندان ایران اسلامی هم‌صدا شدند و سرود سلام فرمانده را به زبان خود سر دادند.

تمدن‌سازی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

در ادامه حجت‌الاسلام‌ محمدرضا نصوری، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) نیز در این نشست ضمن تشریح رویکرد بنیاد اظهار کرد: رویکرد کلی ما در بنیاد آمادگی برای ظهور و تمدن‌سازی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و در این مسیر می‌خواهیم با مسائل انحرافی که در راه تمدن نوین اسلامی وجود دارد مبارزه کنیم.

حجت‌الاسلام‌ نصوری افزود: یکی از برنامه‌ها کادرسازی و شبکه‌سازی است؛ در همین راستا مرکز تخصصی مهدویت قم نزدیک به ۲۳ دوره برگزار کرده است و ۵۶۰ فارغ‌التحصیل سطح ۳ مهدویت داشت. البته در همه استان‌ها تحت اشراف نماینده مقام معظم رهبری برنامه‌هایی در حال انجام است. نزدیک به ۳ هزار مربی در زمینه مهدویت مشغول به کار هستند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه به تشریح فعالیت‌های مجازی این بنیاد پرداخت و اظهار کرد: رادیو مهدویت و کانال مجازی چشم به راه و مدرسه مجازی مهدویت بیش از ۲ سال است که فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کردند و دوره‌های مقدماتی و تکمیلی آموزش مهدویت را برگزار کرده و موضوعات سبک زندگی اسلامی را پیگیری می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ نصوری با بیان این مطلب که مأموریت ما پاکسازی جریانات انحرافی و آموزش مهدویت است، افزود: امیدواریم پرچم حکومت اسلامی را به دست حضرت مهدی موعود(عج) برسانیم. در همین راستا در ستاد مرکزی اربعین کارگروه مهدویت تأسیس کردیم و بر همین اساس مبلغانی در کشور عراق به‌ویژه در شهر‌های بصره و کوفه مستقر شدند تا مقوله مهدویت را برای زوار و مردم کشور عراق تبیین کنند و با حرکت‌های انحرافی مقابله کنند. می‌توانیم از بستر اربعین برای بسترسازی و استفاده از ظرفیت امام شهید برای امام حی استفاده کنیم.

وی در ادامه این نشست از ضبط دوره‌های مهدویت خبر داد و گفت: این دوره‌ها به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی ضبط شده و فایل آن هم در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود، در کنار آن هم سایت دوره به زبان‌های عربی و انگلیسی راه‌اندازی شده و آن را تقویت می‌کنیم. این دوره‌ها در ۷۴۰ دقیقه ضبط شده است و علاقه‌مندان پس از گذراندن دوره، ضمن شرکت در آزمون، گواهینامه پایان دوره را هم دریافت می‌کنند.

معاون آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) درباره نحوه برگزاری دوره‌ها گفت: مرحله اول دوره مهدویت در گام دوم انقلاب اسلامی برای ۳ هزار مربی برگزار می‌شود تا آن‌ها بتوانند در شبکه فعالیت کنند. همچنین مرحله دوم برای روحانیون و ائمه جماعت برگزار می‌شود و در مرحله سوم سعی می‌کنیم دوره را برای فرهنگیان و کارمندان برگزار کنیم، البته در این راستا اگر نظام‌های آموزش عالی و حوزوی ورود کنند، اتفاق خوبی رقم خواهد خورد.

آموزش ۳ هزار نفر برای ترویج فرهنگ مهدوی

در پایان این نشست از پوستر دوره مهدویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران رونمایی شد.

یادآوری می‌شود؛ علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان در دوره‌های مهدویت که در مدرسه مجازی مهدویت به نشانی الکترونیک https://lms.mahdaviat.ir/ برگزار می‌شود، مراجعه کنند و در پایان این دوره‌ها گواهی اتمام دوره خود را به صورت آنلاین دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha