جشنواره فارابی محل عرضه دستاوردهای علوم انسانی در جهان اسلام باشد
کد خبر: 4067244
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
عبدالحسین کلانتری:

جشنواره فارابی محل عرضه دستاوردهای علوم انسانی در جهان اسلام باشد

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بیان کرد: جشنواره فارابی می‌تواند به تولید علم نافع یعنی علومی که به حل مشکلاتی که مردم و حاکمیت با آنها درگیر هستند کمک کند و لازم است محل عرضه سالانه آخرین دستاوردهای علوم انسانی در جهان اسلام باشد.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سیزدهمین جشنواره فارابی، امروز سه شنبه ۷ تیرماه در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: با وجود اهمیتی که علوم انسانی  در همه کشورها دارد اما در کشورمان برای مدت‌ها با علوم انسانی مواجه شدیم که نسبت وثیق با هویت ما نداشته و علی‌رغم گام‌های موثری که برداشته شده کماکان این ارتباط وثیق برقرار نشده و به همین دلیل نتوانسته تصویر دقیقی از علم نافع ارائه دهد؛ علمی که بتواند زندگی مردم را سامان داده و ‌مشکلات حاکمیت را برطرف کند. البته عرایض بنده صفر و صدی نیست بلکه علوم انسانی کنونی که در کشور ما وجود دارد نتوانسته به خوبی در مقام علم نافع باشد در حالیکه علوم انسانی جایگاه والایی در جهان داشته و دارد، نظام‌ساز و جامعه‌ساز است، ریل توسعه در جوامع بر مدار علوم انسانی شکل می‌گیرد و افقهای آن را صورت‌بندی می‌کند و شکل دهنده گذشته، حال و آینده جوامع است.

وظایف جشنواره فارابی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیمی از فضای دانشگاهی ما متعلق به علوم انسانی از جمله در مجلات و انجمن‌های علمی و تخصصی است بنابراین ورود به مسئله علوم انسانی اهمیت دارد و این دولت به این موضوع اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و در همین راستا بود که در وزارت علوم، قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی منصوب شد و فعالیت‌های دیگری را نیز برای تقویت علوم انسانی در دست انجام داریم.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: جشنواره فارابی می‌تواند در قامت قطب‌نمای فعالیت‌های علوم انسانی در کشور عمل کند و فرصتی برای شناخت آسیب‌ها و فرصت‌های علوم انسانی باشد. این جشنواره باید حامی نوآوری‌ها در علوم انسانی باشد، مرزشکنی را در علوم انسانی تکریم کند و به آن بها دهد. جشنواره فارابی باید به مرجعیت علوم انسانی در کشور و گفتمان‌سازی در این زمینه کمک کند.

افزایش وزن جشنواره فارابی

کلانتری در ادامه توضیح داد: جشنواره فارابی می‌تواند به تولید علم نافع یعنی علومی که به حل مشکلاتی که مردم و حاکمیت با آنها درگیر هستند کمک کند و لازم است محل عرضه سالانه آخرین دستاوردهای علوم انسانی در جهان اسلام باشد. در این زمینه گام‌هایی برداشته شده و برخی ریل‌گذاری‌ها صورت گرفته و برخی برنامه‌ها نیز به سال‌های آتی موکول شده است لذا امیدواریم این جشنواره بتواند در تقویم رویدادهای مهم جهانی در زمینه علوم انسانی در جهان اسلام قرار گیرد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود تصریح کرد: این جشنواره در مدت کوتاهی که دولت جدید سر کار آمده در وزارت علوم، وزن بیشتری پیدا کرده و در آیین نامه‌های تشویقی و ارتقای استادان، همپای رویدادی مانند خوارزمی است و امیدواریم این وزن پیدا کردن، کمک کند که این جشنواره به ریل گذاری در علوم انسانی جهت دهد. 

نقش جشنواره در حمایت از نخبگان

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، سخنران دیگر این نشست بود که در سخنانی گفت: جشنواره بین المللی فارابی، یکی از مهمترین رویدادهای علمی کشور در زمینه علوم انسانی و اسلامی محسوب می‌شود و خوشبختانه هرساله با حضور جمع کثیری از نخبگان و دانش‌پژوهان برگزار می‌شود. ‌امسال مراسم اختتامیه در چهاردهم تیرماه با حضور و سخنرانی رییس جمهور، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. مطمئناً این جشنواره، جدای از تکریم بزرگان علوم انسانی و اسلامی و تکریم از خدمات علمی آنها، نقش مهمی در فرایند تقویت و‌ کیفی‌سازی علوم انسانی و اسلامی و همچنین نقش مهمی در حمایت از نخبگان علمی و استعدادهای برتر علوم انسانی و اسلامی دارد.
 
وی ادامه داد: امسال با ارتقای جشنواره فارابی در وزارت علوم دولت سیزدهم مواجه هستیم و با جلساتی که اخیراً شورای سیاستگذاری جشنواره داشته است برای سال بعد تغییرات مهمی به منظور ارتقای کیفیت جشنواره، چه در سطح داخلی و چه بین‌المللی صورت خواهیم داد. همچنین با نظر وزیر علوم، قرار بر این شد در این دوره مبلغ جوایز جشنواره فارابی با جشنواره خوارزمی یکسان باشد که این امر هم در تشویق دانشمندان و محققان اثرگذار خواهد بود.

اهمیت پژوهش در زمینه آثار فارابی

غلامی اظهار کرد: ما در این جشنواره، حاصل فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در کشور را به نمایش می‌گذاریم لذا هرچقدر بیشتر تلاش کنند جشنواره فارابی هم در عمل بیشتر موفق خواهد بود. میزان ارسال اثر به جشنواره یکی از نشانه‌های موفقیت آن است و برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کارنامه خوب و برخی کارنامه ضعیفی در این زمینه دارند و نام برخی در این جشنواره دیده نمی‌شود. 
 
وی یادآور شد: جشنواره فارابی هر سال قادر است سطح علمی کشور را در زمینه علوم انسانی و اسلامی مورد ارزیابی قرار دهد و چه بسا جشنواره مهمی برای ارزیابی سطح علمی در این ساحت نداشته باشیم. همچنین در این جشنواره می‌توانیم میزان فاصله خودمان با سطح علمی دنیا را ارزیابی کنیم. یکی دیگر از آثار جشنواره فارابی بسترسازی برای ارتباطات و تعاملات علمی برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سایر کشورها و تقویت دیپلماسی علمی است. این جشنواره بین‌المللی است و آثاری را از محققان خارجی دریافت و با دانشمندان خارجی ارتباط برقرار کرده و این ارتباطات فرصتی برای افزایش تبادلات علمی است.
 
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: ما در دبیرخانه جشنواره بنا داریم برای دوره‌های بعد، این ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهیم. لازم به ذکر است که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان، در زمینه کار بر روی دانشمند و فیلسوف بزرگ جهان اسلام یعنی فارابی و اهمیت ایجاد کمیته‌ای مشترک بین ایران و قزاقستان، جشنواره فارابی هم در این زمینه احساس مسئولیت کرده و برگزاری کنگره بین‌المللی فارابی را با حضور کشورهای مختلف در دستور کار قرار داده و این کنگره هم تلاش خواهد داشت در مورد پژوهش و تحقیق در زمینه افکار فارابی نقش جدی داشته باشد که جزییات آن در آینده اعلام خواهد شد.
 
 
انتهای پیام
captcha