کردستان نیازمند هم‌افزایی بین اقوام است
کد خبر: 4067467
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

کردستان نیازمند هم‌افزایی بین اقوام است

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با تأکید بر هم‌افزایی بین اقوام گفت: کردستان بیش از هر استان دیگری نیازمند این هم‌افزایی است.

نشست نخبگان کردستانی با مشاور رئیس جمهور

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی دانشگاه کردستان، عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی با همراهی معاون استاندار کردستان، فرماندار سنندج رؤسای دانشگاه‌های کردستان و جمعی از نخبگان دانشگاه کردستان دیروز، هفتم تیرماه در دانشگاه کردستان دیدار و گفت‌‌و‌گو‌ کرد.

حامد قادرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه جمعیت دانش‌آموخته کردستان از میانگین کشوری بیشتر است، اظهار کرد: متأسفانه زیرساخت لازم برای جذب این افراد وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده نیروی انسانی تحصیلکرده کمتر جذب استان می‌شود، افزود: توسعه استان و توسعه متوازن کشور برای جبران این نقیصه مهم است.

قادرزاده به عقب‌ماندگی تاریخی کردستان نیز گریزی زد و یادآور شد: کمک به هم‌افزایی بین اقوام، ارزش‌آفرینی خاصی خواهد داشت و کردستان بیش از هر استان دیگری نیازمند این هم‌افزایی است.

اقوام و اقلیت‌ها در سیاست‌گذاری‌ها تأثیرگذار باشند

حسین دانش‌مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: انتظار می‌رود جریان گفتمان‌سازی صورت گیرد تا از دل آن نهادها و قوانینی بیرون بیاید که رویه‌ها را تغییر دهد.

وی با تأکید بر اینکه اقوام و اقلیت‌ها باید در سیاست‌گذاری‌ها تأثیرگذار باشند، افزود: برنامه‌ هفتم توسعه در حال تدوین استد اما تاکنون هیچ نشستی در این باره در سطح استان و استان‌های همجوار برگزار نشده تا اولویت‌ها تعیین شوند.

دانش‌مهر به شرایط ناپایدار زیست محیطی در کردستان و بروز آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و بیان کرد: هر جا به مدیران بومی اعتماد کردند، نتیجه آن را مردم و نظام دیده‌اند و این مطالبه‌ای ابتدایی است که هم نخبگان دانشگاهی و هم مردم دارند.

یوسفی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان نیز گفت: این دانشگاه نماینده افکار رهبری است اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته و توسعه نیافته است.

دستاوردهای انقلابی دانشگاه کردستان

امیر رشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در این دیدار با اشاره به رتبه‌ها و جایگاه دانشگاه کردستان در سطح جهانی و کشوری، اظهار کرد: فعالیت‌های ۳۰ ساله این دانشگاه جزو دستاوردهای انقلاب است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال در کردستان، افزود: مردم کردستان از نظر اقتصادی تحت فشار هستند و خوشبختانه این استان ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌توان از آن‌ها در راستای حل این مشکلات بهره گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان به مشکلات نبود زمین آبی در کردستان علیرغم آب زیاد اشاره و عنوان کرد: امیدواریم در سفر رئیس جمهور این مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد تا بتواند بخشی از مشکل اشتغال استان را حل کند.

ضرورت راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات کُردی

یدالله پشابادی، مدیرگروه رشته زبان و ادبیات کُردی در این جلسه با اشاره به اینکه رشته زبان و ادبیات کُردی از سال ۹۴ راه‌اندازی شده و ۴ دوره فارغ‌التحصیل داشته است، اظهار کرد: به دلیل عدم راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات کُردی، بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته برای ادامه تحصیل به کشورهای ترکیه و عراق سفر می‌کنند.

وی به تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده برای راه‌اندازی این رشته در دانشگاه کردستان پرداخت و خواستار توجه ویژه به این امر به عنوان مطالبه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته شد.

پشابادی با اشاره به عدم درج رشته زبان و ادبیات کُردی در آگهی‌های استخدامی، خواستار پیگیری این موضوع به منظور بکارگیری فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته در مشاغل مختلف شد.

مشکلات بومی‌گزینی

عادل سی‌وسه‌مرده رئیس دانشگاه علمی و کاربردی کردستان به مشکلات بومی‌گزینی در استان اشاره و اظهار کرد: امروزه مشکل جدید داراگزینی ایجاد شده و سه دهک بالای جامعه ۸۰ درصد قبولی دانشگاه‌های خوب را به خود اختصاص داده‌اند و این مشکل، کردستان را تهدید می‌کند.

نعمت عزیزی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان نیز در ادامه اظهار کرد: به‌رغم اینکه کردستان از همه جهات استان برخوردار و غنی است، از نظر شاخص‌های توسعه انسانی جزو استان‌های آخر کشور است و این نتیجه توسعه نامتوازن و تبعیض‌آمیز کشور با محوریت دولتمردان است.

وی افزود: سهم واقعی کردستان به نسبت سرانه، فضا، عرصه‌های محیطی و جغرافیایی رعایت نشده و این موجب شده از جمیع جهان عقب بماند.

کردستان مستعدترین استان برای کشاورزی

حبیب‌الله محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان از عدم مدیریت و تخصیص آب سدهای کردستان به این استان انتقاد کرد و گفت: آب همه سدهای استان به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود و این در حالیست که کردستان مستعدترین استان برای استفاده آب در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در استان، بیان کرد: ایجاد اشتغال موجب کاهش آسیب‌ها و بیکاری تبعات منفی زیادی برای استان خواهد داشت.

کیومرث ایراندوست، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان عنوان کرد: استان کردستان در بسیاری از شاخص‌های انسانی پایین است و این زیبنده استان نیست. باید در نظر داشته باشیم که امروزه مفهوم توسعه تغییر کرده و اگر می‌خواهیم با این نگاه این را درک کنیم، دانشگاه موتور محرکه توسعه نو است.

برنامه جدی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

شرافت کریمی، از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان نیز در این دیدار اظهار کرد: پدیده حاشیه‌نشینی روز به روز عمیق‌تر می‌شود و حمایت اجتماعی از این افراد صورت نمی‌گیرد و این در قشرهای آسیب پذیرتر موجب افزایش بزهکاری شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود دولت برنامه‌های جدی برای حمایت از قشرهای آسیب‌پذیرتر داشته باشد و این نگاه تبعیض‌آمیز رفع شود.

هیمن شهابی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان به معضل فرار نخبگان پرداخت و اظهار کرد: عدم بکارگیری نخبگان یکی از دلایل است و این درد بزرگی است.

وی نیروی انسانی را مهم‌ترین عامل توسعه کشور دانست و یادآور شد: اگر نیروی متخصص در جای مناسب داشته باشیم شاهد کاهش پدیده فرار نخبگان خواهیم بود اما اگر تعهد را پیش برده و تخصص نداشته باشیم، در واقع کار بی‌فایده‌ای صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha