صدور هزار و ۹۰۰ فقره سند مالکیت برای املاک اوقافی استان مرکزی
کد خبر: 4068538
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

صدور هزار و ۹۰۰ فقره سند مالکیت برای املاک اوقافی استان مرکزی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی با اشاره به اینکه تمامی اراضی ملی استان تثبیت شده و ۱۰۰ درصد دارای سند هستند، از صدور هزار و 939 فقره سند مالکیت به مساحت ۵ هزار و ۲۲ هکتار برای املاک اوقافی استان خبر داد.

حمید شایان مهر، مدیرکل ثبت اسناد مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حمید شایان‌مهر، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی، امروز، 13 تیر در نشست مطبوعاتی که در دادگستری استان برگزار شد، به تشریح برنامه‌های انجام شده از سوی این مجموعه پرداخت و افزود: صدور سند مالکیت، اسناد دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، ثبت شرکت‌ها، وصول مطالبات مهریه و چک در شعبات اجرا بخشی از فعالیت‌های این اداه است.

وی از تثبیت اراضی ملی و صدور سند مالیکت برای آن از شاخص‌ترین اقدامات صورت گرفته در سال 1400 است، ادامه داد: تمامی اراضی ملی استان تثبیت شده و ۱۰۰ درصد دارای سند هستند. در مجموع از یک میلیون و ۹۷۰ هزار هکتار اراضی ملی استان برای یک میلیون و ۹۴۰ هزار هکتار سند صادر شده است و در تکاپوی برگزاری جشن انفال هستیم. همچنین از مجموع ۲۹ هزار و ۷۹۲ هکتار اراضی و املاک دولتی در قالب 8 هزار و 464 قطعه، سند مالکیت صادر شده است که این امر دلالت بر سنددار شدن بیش از 95 درصد اراضی دولتی دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با بیان این مطلب که سال گذشته هزار و 939 فقره سند مالکیت به مساحت ۵ هزار و ۲۲ هکتار برای املاک اوقافی صادر شده است، ادامه داد: در حوزه مستثنیات قانونی نیز تا پایان سال گذشته ۱۷۰ هزار و ۴۳۶ هکتار از اراضی مستثنیات قانونی ثبت و هزار و ۳۹۰ هکتار سند مالکیت صادر شده است. همچنین سال قبل بالغ بر ۲۹۳ فقره سند مالکیت برای واحدهای مسکن مهر در سطح استان صادر شده است.

وی با اعلام این نکته که سال گذشته 8 هزار و 841  ففقره سند مالکیت دفترچه‌ای به سند تک برگ تبدیل شده‌اند، ادامه داد: پیش‌بینی سنددار شدن اراضی شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر شده است. بر همین اساس تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۵ هزار و۱۷ فقره پرونده تشکیل شده که از این تعداد پرونده در سال گذشته ۳۱ هزار و ۱۰۰ فقره پرونده به صدور رأی اعم از منفی و مثبت منتج شد.

شایان‌مهر اضافه کرد: تقریباً اکثر اسناد استان تک برگی شمیمی هستند. اگر اسناد تک برگ و شمیمی باشد و اطلاعات کامل در سامانه بارگذاری شده باشد تمام استعلام‌ها برخط و کمتر از 10 ثانیه انجام می‌شود. سال 1400 نزدیک به ۶۴ هزار و ۳۷۴ فقره سند مالکیت تک برگ صادر شد و این مهم گویای این است که شهروندان نسبت به تک برگ کردن اسناد مالکیت خود اقدام کنند. انجام این اقدام بین 350 تا 400 هزار تومان هزینه دارد. با توجه به سنددار بودن اسناد مالکیک شاید فقط 20 درصد امکلاک استان قول‌نامه‌ای باشند.

هوشمندسازی در سند تحول قضایی در دستور کار قرار دارد

وی با بیان اینکه اعلام تمام پاسخ‌ها به مراجع قضایی به صورت سیستمی انجام شده و سال گذشته ۲۵ هزار و ۸۷۰ مورد پاسخ به مراجع قضایی اعلام شد، تصریح کرد: هوشمندسازی در سند تحول قضایی در دستور کار قرار گرفته است. در صورت ایجاد بستر مناسب، درآینده صدور سند مالکیت در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود. همچنین در دو سال گذشته ۲۹ هزار و ۶۱۸ پرونده مربوط به سنوات گذشته مختومه و تعیین تکلیف شده است.

مدیرکل ثبت اسناد استان در تشریح اسکن و آرشیو الکترونیکی پرونده‌های بایگانی به آرشیو 15میلیون برگ اسکن شده از مجموع 17 میلیون و 500 هزار برگ آرشیو اشاره و ادامه داد: حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ برگ در شهرستان‌های شازند، کمیجان و خنداب باقی مانده است که تا ۳ ماه آینده اسکن می‌شوند. با انجام این خدمات آمار پرونده‌های مفقودی به کمتر از 10 مورد رسیده است.

شایان‌مهر با اشاره به اینکه هزار و ۲۴۱ شرکت در سال ۱۴۰۰ به ثبت الکترونیکی رسیده و ۱۱ هزار و ۳۰۰ مورد صورت جلسه تعزیرات منجر به آگهی، ۳۱۰ فقره بازداشتی نسبت به شرکت‌ها و ۱۰۳ فقره رفع بازداشت انجام شده است، از فعالیت 34 هزار و 640 شرکت ثبت شده تجاری و غیرتجاری در استان خبر داد.

این مقام مسئول ادامه داد: سال ۹۹ بالغ بر ۳ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال و سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال مطالبات بانک‌ها وصول شده است. در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز 1۵۰ و ۱۹۸ فقره مزایده انجام شد. همچنین 112 دفترخانه اسناد رسمی در استان فعالیت دارند که ۵۱۷ مورد بازرسی از واحدهای ثبتی، ۲۲۳۱ فقره از دفاتر اسناد رسمی، ۴۵۸ مورد از دفاتر ازدواج و طلاق و ۳۱۵ مورد بازدید از دفتر طلاق در سال گذشته صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha