جهش‌های بزرگ جهاددانشگاهی در حوزه نشر
کد خبر: 4070549
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
ایکنا از افتتاحیه کنفرانس پژوهش‌های نشر گزارش می‌دهد

جهش‌های بزرگ جهاددانشگاهی در حوزه نشر

دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر امروز چهارشنبه ۲۲ تیرماه به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در سالن ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افتتاح شد.

جهاد دانشگاهی جهش‌های بزرگی در عرصه نشر داشته استبه گزارش خبرنگار ایکنا، افتتاحیه دومین کنفرانس «پژوهش‌های نشر» از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی امروز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در سالن ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

موضوعی بکر در عرصه پژوهش

در ابتدای این برنامه جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: زمانی که صنعت چاپ اختراع شد هیچکس تصور نمی‌کرد روزی برسد که همه اهل بشریت باسواد شوند اما امروز در کشور ما بالای ۹۰ درصد باسواد هستند. همچنین با ظهور فضای مجازی هم کسی فکر نمی‌کرد کسانی که موبایل در دست دارند، نویسنده شوند. فضای مجازی زندگی‌ها را تحت تاثیر قرار داده و نباید گذاشت که فناوری، ما را درگیر خود کرده و از خانواده دور کند.

وی ادامه داد: چاپ و نشر بیشترین حق را بر گردن فرهنگ و هنر و تمدن و دانش بشری داشته و دارد و پژوهش در این عرصه بسیار ارزشمند است. باید فرهنگسازی کرد تا فناوری‌های مدرن باعث نشوند ما از اصالت‌ و ارزش‌های فرهنگی خود دور شویم و حوزه نشر از این درگیری مستثنی نیست.

رحیمیان اضافه کرد: بحث چاپ و نشر و نقش آن در فرهنگ و تمدن باید بررسی، پژوهش و آینده‌نگری شود. باید دید که صنعت چاپ و نشر در آینده نیز به همین صورت خواهد بود یا دچار تغییر و تحول اساسی خواهد شد. موضوع پژوهش‌ در عرصه نشر شاید یکی از موضوعات بکر عرصه پژوهش است که توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به آن پرداخته شده و بابت طرح این موضوع از دست‌اندرکاران قدردانی می‌کنم.

تأمین بخش قابل‌توجهی از متون علمی توسط جهاد دانشگاهی

در ادامه حامد علی‌اکبرزاده؛ رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: تولید کتاب و تولید دانش از مسائلی است که جهاد دانشگاهی از ابتدا بر آن توجه داشته است. جهاد دانشگاهی از ابتدا تاکنون بیش از یازده هزار عنوان کتاب تولید کرده است. همچنین در زمان کرونا به طور میانگین ششصد عنوان کتاب را در سال منتشر کرده که عدد قابل‌توجهی است. بخش قابل‌توجهی از متون علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها را نیز جهاد دانشگاهی تأمین می‌کند و پاسخگوی استادان و دانشجویان است.

وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی به ترویج کتاب و کتابخوانی اهتمام ویژه‌ای داشته و از چنین مجموعه‌ای انتظار می‌رود که چنین برنامه‌ای را برگزار کند تا این مباحث در بخش سیاست‌گذاری بخش نشر نیز مورد استفاده قرار بگیرد و بستری را فراهم کند که اساتید و پژوهشگران آثار خود را ارائه دهند.

علی‌اکبرزاده در پایان افزود: اولین دوره کنفرانس پژوهش‌های نشر در سطح بین‌المللی برگزار شد و اما در دوره دوم برگزاری بین‌المللی آن میسر نشد و در سطح ملی برگزار کردیم. امروز در قالب سه پنل علمی، ۱۷ سخنرانی خواهیم داشت که به موضوعات متنوعی می‌پردازیم.

جهش‌های بزرگ انتشارات جهاد دانشگاهی در عرصه نشر 

علی منتظری؛ رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی و رئیس اسبق جهاد دانشگاهی؛ میهمان ویژه مراسم افتتاحیه پژوهش‌های نشر سخنران بعدی بود که ضمن تبریک به سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برای برگزاری این کنفرانس بیان کرد: در ابتدا انتشارات جهاد دانشگاهی یکی از واحد‌های فوق‌برنامه فرهنگی بود. باید اعتراف کنم متأسفانه ما در ابتدا حقوق معنوی مالکیت را رعایت نمی‌کردیم زیرا می‌گفتند که چون ما عضو کنوانسیون برن نیستیم این کار بلااشکال است. در آن زمان اساتید کتاب را صبح به ما می‌دادند و شب کتاب را در سه هزار نسخه تحویل آنها می‌دادیم و به موضوع نشر با نگاه جهادی توجه می‌کردیم.

وی ادامه داد: اساتید دانشگاه کتاب‌های خود را برای انتشار نزد ما می‌آوردند و همان موقع حق‌التالیف کتاب به آنها پرداخت می‌شد و این باعث شده بود که اعتماد آنها به جهاد دانشگاهی جلب شود و بسیاری از اساتید دانشگاه کتاب‌های اول خود را در انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر کردند. اگر به آن دوره از کتاب‌های جهاد رجوع کنید عمدتاً کتاب‌ها چاپ افست است و دلیلش هم این بود که می‌خواستیم نیازهای اساتید را مرتفع کنیم.

منتظری با بیان اینکه بعدها به حقوق معنوی تألیف توجه بیشتری شد ادامه داد: برای انتشار کتاب جامعه‌شناسی سلامت با نویسنده این کتاب مکاتبه کردم که اجازه انتشار بگیرم که مرا به آکسفورد ارجاع دادند. وقتی با آکسفورد برای این منظور مکاتبه کردم آنها متعجب شدند که برای اولین‌بار در ایران این اتفاق رخ داده و کسی برای انتشار کتاب اجازه می‌گیرد. این اتفاق افتاد و هزینه حق انتشار هم پرداخته شد از همین روی باید به حقوق معنوی مولفین توجه کرد.

وی در پایان افزود: از سال ۶۴ ما شروع به چاپ کتاب‌های اساتید دانشگاه کردیم. اگر بگویم ظرف یک هفته کتاب‌ها را وارد بازار می‌کردیم اغراق نکرده‌ام و اساتید خانه امیدی پیدا کردند و کتاب‌هایشان را به ما می‌دادند. خوشحالم که سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی امروز به عرصه‌هایی وارد شده که نیاز کشور است و در عرصه نشر نیز جهش‌های بزرگی داشته است.

جای خالی پژوهش در حوزه نشر 

در ادامه سیدباقر میرعبداللهی؛ معاون برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه از دانشگاه انتظار می‌رود حفره‌های خالی پیوست فرهنگی را پر کند، ادامه داد: عمده‌ پژوهش‌های دانشگاهی متاسفانه اثری ندارد جز اینکه آنها را از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی ارتقا بدهد. دانشگاه و دروس علوم انسانی مخصوصاً دروسی مثل فلسفه را متهم می‌کنند که نسبتی با عموم جامعه ندارد البته اساتید بزرگی هستند که نسبت به ارتباط داشتن علم با فضای عمومی توجه داشته‌اند و این کنفرانس نیز پاسخ به چنین ضرورتی است.

وی اضافه کرد: نهاد خوشنامی مثل جهاد دانشگاهی متولی برگزاری چنین برنامه‌ای شده که اتفاق نیکویی است. حتما قدم‌های اولیه خالی از آسیب نخواهد بود اما انشالله گردانندگان این کنفرانس حتماً از نقدها استفاده خواهند کرد.

عبداللهی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حدود سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه را در کشور تصدی می‌کند ادامه داد: فرایند تهیه و ارسال کتاب به این کتابخانه‌ها، نیازمند ارتباط درست با ناشر و پدیدآورندگان کتاب است. این امر بین نهاد کتابخانه‌ها در قامت یک ابرخریدار کتاب و ناشران حس آشنایی ایجاد کرده است که می‌توانیم مرجع مشورت خیلی‌‌ها قرار بگیریم.

وی در پایان با انتقاد از رویه‌های کاسبکارانه در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان و عدم رعایت حقوق مؤلف و آسیب‌هایی که به فرهنگ و زبان وارد می‌کند، گفت: جای خالی پژوهش در حوزه نشر همچنان خالی است و چه  خوب که یک نهاد علمی آستین بالا زده و در این حوزه کاری کرده کارستان و از این بابت تبریک می‌گویم.

در ادامه این افتتاحیه سه پنل‌ تخصصی در رابطه با حوزه چاپ و نشر، شروع به برگزاری نشست و کنفرانس کرد.

انتهای پیام
captcha