اصنافی: بلاکچین فناوری‌های کمکی در زمینه آرشیو است
کد خبر: 4070644
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
سخنرانی‌های دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر/ ۶

اصنافی: بلاکچین فناوری‌های کمکی در زمینه آرشیو است

امیررضا اصنافی سخنران ششم پنل اول در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر با عنوان «بهره‌گیری از فناوری بلاکچین در مراکز آرشیوی» بود.

دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر امروز چهارشنبه ۲۲ تیر، به همت انتشارات جهاد دانشگاهی در سالن ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افتتاح شد. در این کنفرانس در مجموع 17 سخنرانی ارائه می‌شود که خبرگزاری ایکنا گزارش مشروح آنها را به ترتیب ارائه کرده است.

«بهره‌گیری از فناوری بلاکچین در مراکز آرشیوی» عنوان سخنرانی امیررضا اصنافی؛ دانشیار علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و سخنران ششم پنل اول دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر است که در ادامه آمده است.

اصنافی در رابطه با تکنولوژی بلاکچین اظهار کرد: بلاکچین یکی از فناوری‌هایی است که خود را در حوزه آرشیوها نیز مطرح کرده است. این فناوری خود را در حفاظت و گردش و نگهداری و دسترس‌پذیر کردن اطلاعات مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه بلاکچین در حوزه اقتصاد و صنعت وارد شده و در حوزه آرشیو هم می‌توان از آن استفاده کرد ادامه داد: یکی از مزیت‌های آن حذف شخص ثالث و واسطه‌گری است به خصوص در مواردی که پرداخت وجه صورت می‌گیرد. امکان دستکاری اطلاعات و جعل در این فناوری کمتر وجود دارد. ضریب دقت در بلاکچین افزایش می‌یابد و هزینه‌های زیرساختی به شدت کاهش می‌یابد.

اصنافی در رابطه با چالش‌های آرشیو بیان کرد: خدشه‌دار شدن سندی که نسخه دیگری از آن نیست یکی از چالش‌های آرشیویست‌ها در عصر حاضر است زیرا دیگر امکان جایگزینی وجود ندارد به همین خاطر چالش‌های آرشیویست‌ها بیشتر از کتابدارهاست. به خصوص اگر حوادثی مثل سیل و زلزله رخ بدهد و اصل مدارک از بین برود.

این پژوهشگر در پایان با اشاره به رشد و توسعه همزمان فناوری و مخاطبان، گفت: بلاکچین کمک می‌کند چالش‌ها و بی‌ثباتی‌ها تا حد زیادی راحت شود. این فناوری در مدیریت اسناد و مدیریت آرشیو استفاده شود. مدل پیشنهادی ما این است که در درجه اول امنیت حفظ شود. پیاده‌سازی و اجرای این فناوری در حوزه آرشیو نیاز به آرشیویست‌ها و مراکز اسناد دارد تا بتوانیم نگرانی‌های فعالان این حوزه را مرتفع کنیم.

انتهای پیام
captcha