آسیب تغییرات سلیقه‌ای مدیران به صنعت نشر
کد خبر: 4070659
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
سخنرانی‌های دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر/ 8

آسیب تغییرات سلیقه‌ای مدیران به صنعت نشر

«از پژوهش تا صنعت؛ چالش‌های نشر از منظر مطالعات فرهنگی» عنوان سخنرانی احمد شاکری سخنران دوم از پنل دوم در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر بود.

دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر چهارشنبه ۲۲ تیر به همت انتشارات جهاددانشگاهی در سالن ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز شد. در این کنفرانس در مجموع 17 سخنرانی ارائه می‌شود که خبرگزاری ایکنا گزارش مشروح آنها را به ترتیب ارائه کرده است.

نشست دوم دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر با عنوان «سیاستگذاری نشر و کتب درسی» در سالن دکتر ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

«از پژوهش تا صنعت؛ چالش‌های نشر از منظر مطالعات فرهنگی» عنوان سخنرانی احمد شاکری استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سخنران دوم، پنل دوم در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر بود.

شاکری در این برنامه اظهار کرد: وقتی از صنعت نشر صحبت می‌کنیم باید ببینیم اصلاً نشر ایران ویژگی‌های یک صنعت را دارد یا خیر؟ کسانی که در سالیان مختلف به عنوان متولی نشر بوده‌اند ادعا کرده‌اند که نشر ایران ویژگی‌های یک صنعت را دارد اما این ادعا از پایه‌های بنیادین خود با پرسش‌هایی مواجه است.

ادامه داد: نکته‌ مهم در صنعتی بودن نشر ارتباط میان بخش خصوصی و دولتی است و اینکه این چرخه توسط بازیگران این حوزه چطور از مرحله‌ی پیشاتولید تا پساتولید رعایت می‌شود؛ صنعت نشر هم در دیپلماسی فرهنگی هم در دیپلماسی اقتصادی می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

در بسیاری موارد ما مطلقاً وارد صنعت نشر نشده‌ایم. چرا کتاب ایرانی جهانی نمی‌شود؟ زیرا به دلیل عدم شفافیت در تولید در مجامع حوزه‌ نشر به رسمیت شناخته نمی‌شویم. ناشران ما هنوز نتوانسته‌اند قراردادهای «تیپیک» برای این حوزه ایجاد کنند.

این پژوهشگر افزود: وقتی صنعت نشر برخی کشورهای دیگر را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم آسیب‌هایی که به دلیل تغییرات سلیقه‌ای مدیران ما به صنعت نشر وارد شده بسیار زیاد است؛ در حالی که در کشورهای دیگر ثبات مدیریتی تأثیر بسیار مثبتی بر صنعت نشر دارد.

وی با بیان اینکه بعد از آمریکا بزرگترین بازار نشر را کشور چین دارد، گفت: گروه‌های انتشاراتی در چین وجود دارد که توانسته شش هزار ناشر را مدیریت کند؛ درحالی که گروه‌های انتشاراتی در ایران هنوز به رسمیت شناخته نشده است. بعد از چین کشور دیگری که مثال زده می‌شود ترکیه است. ترکیه توانسته کاری بکند که نشر ترکیه نویسندگان بین‌المللی داشته باشد. خیلی از ساختارهای ما نظیر نمایشگاه کتاب در مقایسه با کشورهای دیگر، ساختار نمایشگاهی - فروشگاهی دارند؛ در حالی که تحقق همزمان این دو چالش‌هایی را در پی دارد.

این پژوهشگر در پایان تأکید کرد که برای رشد حوزه نشر و حرکت به سمت صنعتی شدن آن باید از دخالت‌های بیجا در حوزه فرهنگ تا حد ممکن دوری شود؛ همچنین اگر می‌خواهیم وارد صنعت نشر شویم بخش خصوصی و متخصصان باید وارد این حوزه شوند. به علاوه باید فاصله رفتارهای نمایشی تا رفتارهای واقعی کمتر شود و مثلث سیاست، حمایت و نظارت توسط بازیگران اصلی این حوزه کنترل شود.

انتهای پیام
captcha