غفلت از وجوه مسرت‌بخش زندگی معصومین(ع)
کد خبر: 4070958
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
نویسنده کتاب «عروسی نور» بیان کرد:

غفلت از وجوه مسرت‌بخش زندگی معصومین(ع)

نویسنده کتاب «عروسی نور» عنوان کرد: امروزه جوانان ما با شنیدن نام حضرات معصوم(ع) بیشتر به یاد مصائب و سختی‌های زندگی آنها می‌افتیم درحالی‌که آن بزرگواران برای روزهای شادی هم الگوهایی ناب هستند.

معصومین (ع) در روزهای شادی هم الگو هستندفاطمه‌سادات درچه‌ای، نویسنده آئینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نگارش رمان آئینی عنوان کرد: این مهم که باب شناخت اهل بیت و قرآن و الگو‌پذیری و تبعیت از این دو ثقل نبی اکرم(ص)، راه سعادت انسان در دنیا و به تبع آن در عقبی است و این که معرفت بیشتر به اهل‌بیت علیه‌السلام راه صعود انسان و رساندن او به اعلی درجات بهشت است، مرا بر آن داشت تا به سراغ کسب علم و معرفت بروم و تاریخ و سیره اهل بیت مکرم را جست‌وجو کنم تا بتوانم الگویی شایسته در تمام مراحل زندگی داشته باشم و به آن عمل کنم.

نویسنده کتاب «عروسی نور» با محوریت ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) ادامه داد: یکی از آن مراحل ازدواج ناب و خاص صدیقه طاهره است که برای هر جوانی لازم است تا بداند معیار ازدواج کدام است و هدف اصلی از این مهم چیست و به این وسیله روش زندگی خود بنا کند.

 وی با بیان اینکه من برای رشد و تعالی خود و الگوگیری در سیره اهل بیت، به سراغ منابع اصیل بیان‌کننده سبک زندگی آن بزرگواران در غم‌ها و شادی‌ها رفتم، اضافه کرد: در بین تاریخ و روایات به دنبال علوم حقیقی بودم تا راه خود را پیدا کنم و از آن بهره گیرم اما بعد از رسیدن به چنین گنجینه‌هایی، حیف دانستم دیگران را از حظ و بهره آن بی‌نصیب بگذارم. هرچند به تحریر درآوردن آن موجب دقتی بیشتر در آن و رشد و تعالی بیشتر برای خود می‌دانم و منت‌دار دیگران هستم.

وی افزود: بنابراین زاویه دید ابتدا شناخت سبک‌زندگی حضرت زهرا(س) و سپس الگو‌برداری از ایشان در همه جهات زندگی است. امروزه جوانان ما با شنیدن نام آن حضرت بیشتر به یاد مصائب و سختی‌هایی که ایشان در زندگی تحمل کرده‌اند، می‌افتند؛ درحالی‌که آن بزرگواران در روزهای شادی هم الگو هستند. داستان «عروسی نور» به‌صورت نقل وقایع تاریخی است که ازدوداج دو دریای نور، ریحانه رسول و وصی پیامبر اسلام، علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را در سال اول هجری بازگو می‌کند.

بیان روان روایات مستند برای مخاطب

درچه‌ای در بیان چالش‌هایی که در جریان نگارش «عروسی نور» با آن روبه‌رو بوده، ضمن اعلام اینکه من رمان‌نویس نیستم و ادعایی هم در این خصوص ندارم، عنوان کرد: کاری که در «عروسی نور» انجام داده‌ام، بیان روایات مستند با زبانی روان و قابل فهم برای مخاطب ایرانی این عصر و زمان، به‌ویژه جوانان بوده است. حتی در ترجمه روایات، تمام همت و دقت خود را به کار گرفتم تا کلامی خارج از مفهوم روایات نباشد و بعد از آن با برداشتی آزاد و البته با وسواس بسیار زیاد در دقت نقل کلام معصوم، کمی آن را پرورش داده‌ام.

نویسنده کتاب «عروسی نور» تاکید کرد: آنچه این داستان را زیبا و دلنشین و لذت بخش ساخته، واقعیت و حقیقت آن عملکردها است که از معصوم متجلی شده و در تاریخ برای ما به یادگار مانده است. چالشی هم که در این کار وجود داشت همان دقت نظر بیان روایات در قالب داستان بود؛ یعنی از یک‌سو باید قالب روان داستانی، حفظ  و از طرف دیگر ملاحظات شرعی انتساب قول و عمل به معصوم رعایت می‌شد.

 رمانی که هفت سال طول کشید

درچه‌ای با اشاره به بخش پژوهشی اثر عنوان کرد: به‌ دلیل وسواس در بیان صحیح کلام معصوم و برداشت از کتب صحیحه تاریخی و روایی، بخش تحقیق و پژوهش کار مدتی به طول انجامید. لذا بعد از تحریر داستان، چندین بار بازنگری و ویرایش شد و با راهنمایی اساتید در معرفی منابع و مآخذ و همچنین نکات ناب تاریخی جدید، داستان بازنویسی شد و حدود هفت سال طول کشید.

وی ادامه داد: در مورد منابع رمان تاریخی و مذهبی مانند «عروسی نور» هم باید عرض کنم که دستیابی به منابع به دو صورت انجام می‌گیرد. یکی مراجعه به منابع اصیل و دست اول؛ دیگری منابعی که در عصر ما به رشته تحریر در آمده است. به لحاظ دستیابی به منابع اصلی به لطف حضرات معصومین و زحمات سخت و طاقت‌فرسای علما و محدثین و اندک دانشی که در مراجعه و خوشه چینی روایات آموختم، راه باز می‌شد و به مدد اهل بیت کار اتمام پذیرفت. درمورد منابع دست دوم هم عمدتا با جست‌وجو در کتبی که درمورد حضرت زهرا و امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیهما موجود است به این موضوع دست یافتم.

بیان به‌روز زندگی معصومین(ع)

این نویسنده در بیان دلیل کم‌توجهی به موضوع ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) گفت: البته در منابع تاریخی و روایی -چه منابع دست اول و چه منابعی که متاخرین نوشته‌اند- این موضوع در کتاب‌های مختلف، در بخش معرفی سیره حضرت زهرا(س) وجود دارد اما در میان مباحث دیگر، به‌طور پراکنده بیان شده است. ویژگی کتاب «عروسی نور» هم جمع این روایات و ترتیب و نظم آن در یک موضوع در قالب یک داستان است. البته سختی پیدا کردن موضوعاتی از این دست، برای اغلب مردم دلیل دیگری هم دارد و آن عدم آشنایی با منابع اصیل است.

وی ادامه داد: مثلا بسیاری از افراد نام کتاب بحارالانوار را شنیده‌اند، اما نمی‌دانند این مطالب و بسیاری دیگر از حکایت‌های تاریخی جذاب با ذکر منابع قدیم‌تر در این کتاب وجود دارد. بسیاری از اهل قلم تصور می‌کنند این‌گونه داستان‌ها برای نسل امروز جذابیت ندارد؛ درحالی‌که بیان صحیح و به‌روز این وقایع مخاطب جوان را هم جذب می‌کند. آثار جذاب و ماندگار سیدمهدی شجاعی مؤیدی بر این مطلب است.

نویسنده کتاب «عروسی نور» اضافه کرد: البته با تمام زیبایی‌های ازدواج حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع)ا، روایات و احادیث و تاریخی در مورد ازدواج نبی اکرم(ص) و حضرت خدیجه کبری(س)، بسیار جذاب‌تر و شگفت‌انگیزتر است که به مدد الهی آن را هم جمع کرده و در کتاب «ملیکۀ حجاز» گرد آورده‌ام.

نویسنده کتاب «عروسی نور» در پاسخ به این سوال که در روایت ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) چه چیزی بیشتر از همه برای خود شما جالب بود؟ عنوان کرد: برای من اینقدر این داستان، سراسر شیرین و پر از نکات ناب است که نمی‌توانم قسمتی را جدا کنم. آیا حیای امیرالمؤمنین در وقت خواستگاری او از رسول خدا را بیان کنم که چندین بار وارد خانه پیامبر خدا شدند و از شدت حیا نتوانستند حرف خود را بیان کنند و برگشتند، یا رفتن رسول خدا به دنبال امیرالمؤمنین به امر خداوند متعال، برای انتخاب دامادی او؟ یا لحظه آشکار شدن رضایت صدیقه طاهره از همسری با امیرالمومنین و یا مهریه بی‌نظیر سیده نساء عالمین برای شفاعت امت پدرش و انزال لوح شفاعت از جانب خداوند متعال و یا مهریه‌ای که خداوند از جانب خود برای حبیبه‌اش قرار داد؟  از این دست موارد بسیار است.

لازم به ذکر است کتاب «عروسی نور»، روایت ماجرای ازدواج حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به قلم فاطمه سادات درچه‌ای است که انتشارات سمت خدا در 111 صفحه و با بهای 30 هزار تومان آن را چاپ و روانه بازار کرده است.

انتهای پیام
captcha