هنرمندان شاخص جهانی مهمان همایش باران غدیر می‌شوند
کد خبر: 4071506
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

هنرمندان شاخص جهانی مهمان همایش باران غدیر می‌شوند

در نشست خبری همایش باران غدیر امسال اعلام شد که 15 نفر از هنرمندان شاخص از پنج کشور در این همایش شرکت می‌کنند.

نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر امروز یکشنبه؛ 26 تیر برگزار و از پوستر این دوره از همایش رونمایی شد.

در ابتدای این نشست، مجتبی رحماندوست گفت: امسال ششمین دوره همایش را با یک وقفه هفت‌ساله برگزار می‌کنیم. برداشت ما این است که منتشر شدن حب اهل‌بیت در جهان، -چه مسلمانان و چه غیرمسلمانان- زمینه انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) را بیشتر فراهم می‌کند.

مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزه هنری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، بیداری اسلامی و مقاومت شکل‌گرفته در منطقه را نتیجه ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) و عاشورا خواند و عنوان کرد: در جریان بیداری اسلامی، مردم کشورهای اسلامی، حتی غیرشیعه و مسیحی در برابر ظلم حاکمان قد علم کردند که این نتیجه ترویج فرهنگ عاشورا، قیام امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) بود.

نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر

وی همایش بین‌المللی باران غدیر را یک همایش ادبی و هنری در جهت جلب‌توجه ملل، ادیان و مذاهب دیگر به امیرالمؤمنین(ع) خواند و افزود: در پنج دوره‌ای که این همایش برگزار شد مهمانانی از کشورهای مختلف و حتی غیرمسلمان داشتیم که با شناختی که از امام علی(ع) داشتند، در رثای او شعر سروده و آثاری تولید کرده بودند که گاهی مانند آن را در هیچ جای دیگر نشنیده و ندیده بودیم.

حب به اهل‌بیت در جهان اتفاق افتاده است

وی ادامه داد: امروز حب به اهل‌بیت(ع) در جهان اتفاق افتاده است و جریان شناخت و محب اهل‌بیت(ع) بودن حتی در کشورهای اهل تسنن و مسیحی هم وجود دارد.  نمونه بارز آن هم راهپیمایی اربعین است که شاهد هستیم افراد زیادی از مذاهب غیرشیعه هم در آن شرکت می‌کنند.

رحماندوست با اشاره به نام عربی همایش باران غدیر توضیح داد: عنوان عربی این همایش در پنج دوره قبل «مطر‌الغدیر» بود اما از آنجایی که «مطر» در عربی بارانی است که هم شامل رحمت و هم عذاب است و غدیر سراسر رحمت است در این دوره از عنوان عربی «غیث‌الغدیر» یعنی باران رحمت غدیر استفاده کردیم.

قدرشناسی از محبان اهل بیت(ع) وظیفه ماست

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زائری درباره دلیل شکل‌گیری و برگزاری این همایش عنوان کرد: جریانی در برخی از مذاهب و به‌ویژه در بین مسیحیان لبنان وجود دارد که به حضرت علی(ع) و بعضاً امام حسین‌(ع) ارادت ویژه‌ و در مدح این ائمه(ع) آثاری دارند. نمونه شاخص آن جرج جرداق مسیحی است که کتاب «امام علی(ع)، صدای عدالت انسانی» او بعد از «الغدیر» علامه امینی مهم‌ترین کتاب درباره غدیر و حضرت علی(ع) است. در همه این آثار یک نقطه مشترک وجود دارد و آن گرایش به ادبیات مقاومت و بیداری و ادبیات عاشورایی است و باران غدیر اساساً با این منطق شکل گرفت که از این هنرمندان قدرشناسی شود.

نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر

دبیر ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر ضمن تأکید بر اینکه یکی از اهداف مهم این همایش تقدیر از همین هنرمندان است، اضافه کرد: ما به‌عنوان محبان امیرالمؤمنین و اهل‌بیت(ع) وظیفه داریم از محبان امام علی(ع) و دیگر حضرات معصوم(ع) تشکر و قدرشناسی کنیم.

زائری با اشاره به اینکه کار علامه امینی در کتاب «الغدیر» این بود که ثابت کند غدیر فقط روایت شیعه نیست، اضافه کرد: همایش باران غدیر استمرار این سنت است، چنان‌که شاهد هستیم شاعران مسیحی، کلیمی، یهودی و زرتشتی در مورد امیرالمؤمنین(ع) شعر گفتند. البته همایش باران غدیر فقط مختص شاعران نیست، بلکه هنرمندان در حوزه موسیقی و تجسمی هم حضور داشته و دارند و آثار خود درمورد امام علی(ع) را عرضه کردند.

دبیر ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر با اعلام اینکه این همایش ساعت 18 روز یکشنبه 2 مرداد در حوزه هنری برگزار می‌شود، اضافه کرد: در ششمین دوره، مهمانانی از پنج کشور هندوستان، عراق، لبنان، سوریه و فلسطین داریم و جمعاً  15 نفر از هنرمندان شاخص این پنج کشور که هرکدام دارای مرجعیت بالایی در محیط اجتماعی و منطقه خود هستند، در این همایش شرکت می‌کنند.

نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر

زائری ضمن اشاره به اینکه ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر با همکاری آستان قدس رضوی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف برگزار می‌شود، افزود: برنامه اصلی روز یکشنبه دوم مرداد در تهران برگزار می‌شود و یک برنامه شب‌شعر هم در مشهد مقدس داریم. غیر از این برنامه‌های جنبی دیگری هم برای همایش پیش‌بینی شده است.

در پایان این نشست ضمن رونمایی از پوستر ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر، حکم دبیری حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر توسط مجتبی رحماندوست، مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزه هنری به وی اهدا شد.

نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر

انتهای پیام
captcha