خداوند در عالم ذر نسبت به ربوبیت خود از همه بشریت اقرار گرفت
کد خبر: 4071882
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

خداوند در عالم ذر نسبت به ربوبیت خود از همه بشریت اقرار گرفت

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: پیمان الست درباره ربوبیت و نبوت و ولایت است که همه بشریت به این سه مقام اقرار نمودند.

آیت‌الله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قمبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، شب گذشته، ۲۷ تیرماه در مراسم جشن عید غدیر که در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار شد، گفت: مرحوم مجلسی و صدرالمتألهین آورده‌اند که سه عالم الست داریم. الست یعنی آیا من نیستم. اما اولین الست مربوط به مقام ربوبیت خداوند است.

وی بیان کرد: وقتی بشر در عالم ذر خلق شد، خداوند به فطرت بشر خطاب کرد که «أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ» آیا من پروردگار شما نیستم؟ و فطرت هم در جواب گفت: «قَالُوا بَلَیٰ»، همه گفتند: بله. الان هم اگر این حجاب‌های مادی و معصیت کنار برود و به فطرت همه جوامع بشری بگویند که «أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ» همه می‌گویند: بله.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه حتی مشرکان هم خدا را قبول دارند، گفت: قرآن می‌گوید حتی اگر از مشرکین هم سؤال کنید که خالق زمین و آسمان کیست؟ آن‌ها هم می‌گویند: خداوند است؛ خدا واقعا این چنین است، پس فریب دشمن را نخورید، و مراقب باشید مدهای غربی شما را فریب ندهد.

وی با اظهار تأسف از رواج سگ‌گردانی در جامعه، ادامه داد: متأسفانه امروزه می‌بینیم در صفحات اینستاگرام برخی با افتخار با سگ خود عکس گرفته‌اند و به آن افتخار می‌کنند. خود رسانه‌ها گفته‌اند که هزینه‌هایی که امروزه برای نگهداری همین سگ‌ها می‌شود را به کودکان یتیم بدهند، دیگر کودکی گرسنه نمی‌ماند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: مقام ربوبیت به ما می‌گوید شهوت‌پرست نشوید و فریب شیاطین جنی و انسی را نخورید و بدانید که شیطان فقط جنی نیست و شیاطین انسی هم هستند و دسیسه دارند.

آیت‌الله احدی با اشاره به مقام خاتمیت بیان کرد: دومین مقام الست مقام خاتمیت و نبوت است. انبیا عظام ۱۲۴ هزار نفر بودند اما مقام پیامبر(ص) از همه بالاتر است. در روز غدیر هم پیامبر (ص) به مردم خطاب کرد که آیا من از شما برتر نیستم و همه گفتند: بله هستید. لذا مقام پیامبر(ص) بعد از خدا از همه بالاتر است.

وی افزود: سومین مقام الست، مقام ولایت است که در غدیر انجام شد و در روایت آمده است که حضرت فرمود: «فقال الست بربکم و محمد نبیکم و علی امامکم و الائمه الهادون ائمتکم؟ قالوا بلی»، آیا من پروردگار شما نیستم و محمد پیامبر(ص) شما و علی(ع) و ائمه(ع) امامان شما نیستند؟ گفتند: آری. بنابراین پیمان الست درباره ربوبیت و نبوت و ولایت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سفرهای معراجی پیامبر(ص)، اظهار کرد: پیامبر(ص) حدود ۱۲۰ سفر معراجی کردند و در سفر صد و بیستم گفتند ولایت امیرالمؤمنین(ع) را باید اعلام کنی، بعد باید حتما از بحرالنور عبور کنی و از آن افق باید لباس احرام بپوشی و طواف را آنجا انجام دهی.

وی تأکید کرد: ما باید درباره الگوگیری از ویژگی‌های امیرالمؤمنین(ع) بیشتر کار کنیم و نیاز به یک نگاه فوق و فراتر از عقیده دارد. از خدا بخواهیم که قدرت معنوی ما را به قدرت معنوی امیرالمؤمنین(ع) وصل کند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha