پارادوکس ترس از سوزن در بانوان
کد خبر: 4071914
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

پارادوکس ترس از سوزن در بانوان

در حالی که بسیاری از خانم‌ها به راحتی تن به اعمال زیبایی که در اغلب آنها از سوزن استفاده می‌شود می‌دهند، ترس از سوزن یکی از مهم‌ترین دلایل عقب‌نشینی خانم‌ها از صحنه اهدای خون است.

پارادوکس تن دادن آسان بانوان به سوزن برای زیبایی و ترس از سوزن برای اهدای خون

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، مژده نخلستانی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداكنندگان با اشاره به ترس‌ها و باورهای غلط رایج در میان بانوان که باعث دوری از اهدای خون می‌شود، گفت: خون ماده‌ای ارزشمند، گران‌بها و بی‌بدیل است كه با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشكی هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای آن پیدا نشده و تنها منبع تأمین آن اهدای خون توسط انسان‌های نوع دوستی است که بدون هیچ چشمداشت مادی و فقط با انگیزه کمک به هم نوعان، خون خود را اهدا می‌کنند.

وی افزود: خون به عنوان یک دارو قلمداد می‌شود كه فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه شده و در خونریزی‌ها، جراحی‌ها و بیماری‌های مختلف مصرف می‌شود.

نخلستانی با ابراز تأسف از مشارکت اندک بانوان در تأمین این ماده حیاتی، گفت: علی رغم اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به دلیل خونریزی‌های حین زایمان و سایر درمان‌ها بخش مهمی از خون اهدایی را مصرف می‌کنند اما به برخی دلایل مثل ترس از سوزن مشارکت پائینی در اهدای خون دارند.

وی افزود: بسیاری از خانم‌های جوان با شجاعت تن به تاتو، پیرسینگ، هاشور ابرو و چشم، حتی جراحی‌های زیبایی می‌سپارند اما با این حال ترس از سوزن از مهم‌ترین دلایل عقب‌نشینی خانم‌ها از صحنه اهدای خون است و البته این عمل‌های زیبایی، یک سال منع اهدای خون به همراه دارد.

نخلستانی تأکید کرد: هر اهداكننده‌ای برای نخستین بار ممكن است این احساس ترس و اضطراب را داشته باشد اما در صورتی كه شرایط اهدای خون به درستی رعایت شود، كار بسیار ساده‌ای بوده و فقط چند دقیقه از وقت اهداكننده را می‌گیرد. بی‌تردید با یک بار تجربه كردن اهدای خون بسیاری از این باورهای منفی جای خود را به باورهای مثبت می‌دهد.

بنابراین برای رسیدن به اهداف یاد شده ارتباط مؤثر زنان با مراكز انتقال خون ضرورتی انكار ناپذیر است. زنان با یک بار تجربه اهدای خون می‌توانند باورهای نادرست در این مورد را حداقل در محیط خانواده كم رنگ کرده و در تأمین خون سالم برای بیماران نیازمند نقش خود را ایفا كنند.

انتهای پیام
captcha