سیره امام حسین(ع) را فراتر از مسلمانان تبلیغ می‌کنیم
کد خبر: 4072145
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
در نشست خبری سوگواره شبیه‌خوانی عنوان شد

سیره امام حسین(ع) را فراتر از مسلمانان تبلیغ می‌کنیم

نشست خبری نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی برگزار و ضمن رونمایی از لوگو و پوستر جشنواره، برنامه‌های آن تشریح شد.

نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی با گروهایی از عراق و نیجریه برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی، امروز؛ چهارشنبه 29 تیر، با حضور آیت‌الله محمدحسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا و مجید خسروآبادی؛ دبیر اجرایی این سوگواره تشریح شد.

آیت‌الله محمدحسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد گذشته و پیش رو گفت: بنیاد بین‌المللی عاشورا از سال 93 با هیئت‌امنایی تعدادی از موسسات و نهادهای بین‌المللی و با ریاست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاسیس و فعالیت‌های فرهنگی، علمی، دینی و اجتماعی خود را شروع کرده و تا به امروز دنبال می‌کند.  

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا اضافه کرد: این بنیاد درصدد است فعالیت‌های عاشورایی که از آئین‌های بسیار باعظمت مکتب تشیع و بسیار مهم پاسداشت و یادداشت عاشورای اباعبدالله الحسین است را برای فعال‌سازی، همسوسازی، توسعه و احیای مراسم و شعائر حسینی و شناسایی بهتر و عمیق‌تر سیره امام حسین (ع) و اهل‌بیت علیه‌السلام و حرکت به سمت نهضت عاشورا(ع) را در سطح جهانی برگزار کند.

آیت‌الله اختری یکی از اهداف بنیاد بین‌المللی عاشورا را ارتباط با احیاکنندگان مراسم‌های عاشورایی در کشورهای مختلف عنوان کرد و افزود: بنیاد تلاش دارد فعالیت‌های خود در کشورهای دیگر را با هماهنگی و همسویی با این نهادها انجام دهد.

 وی با اشاره به نوپا بودن بنیاد بین‌المللی عاشورا و انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی این بنیاد در زمینه عاشورا، گفت: از دو سال پیش که مسئولیت بنیاد به بنده واگذار شد، متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت‌ها و ارتباطات ما با مسلمانان ملل مختلف محدود شد اما در همین ایام هم سعی کردیم فعالیت خود را متوقف نکنیم و برنامه‌های متعددی، به‌ویژه به‌صورت وبینار و سمینارهای مجازی برگزار کردیم.

نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی با گروهایی از عراق و نیجریه برگزار می‌شود

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در ادامه به برنامه‌های مهم این بنیاد برای سال ۱۴۰۱ اشاره و عنوان کرد: بنیاد برای سال جاری چند برنامه در سطح بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده است که سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی و تعزیه، جشنواره «انا من حسین» و زمینه‌سازی برای تولید فیلم‌های مستند و کوتاه از مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

آیت‌الله اختری با تاکید بر اینکه بنیاد بین‌المللی عاشورا یک بنیاد مردمی است که فعالیت‌های بین‌المللی دارد، اضافه کرد:  فعلا اعضای اصلی این بنیاد از داخل کشور هستند اما میدان فعالیت و جامعه هدف برنامه‌ها به خارج از کشور معطوف است و بنا داریم نهضت عاشورا و سیره امام حسین(ع) و یارانش، به‌ویژه در زمینه نقش‌آفرینی برای آزادی انسان‌ها، عدالت، مقابله با زورگویان و ستمگران، حمایت از مستضعفان، ایجاد امنیت و اصلاح در جامعه را از میان مسلمانان فراتر ببریم و ملت‌های جهان را با مکتب تشیع و نقش نهضت عاشورا و مکتب امام حسین(ع) در این زمینه آشنا کنیم.

وی با اشاره به اینکه سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی نخستین گام برای رسیدن به اهداف بنیاد بین‌المللی عاشورا در سال 1401 است، تصریح کرد: این سوگواره برای رسیدن به مراسم و احیای شعائر حسینی از چهار تا شش مرداد و در آستانه آغاز ماه محرم برای زمینه‌سازی و حضور بهتر در این ماه در قالب شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا با اشاره به اینکه آئین تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی از آئین‌های سنتی ایران است که در یونسکو هم به نام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده، اضافه کرد: امسال برای نخستین بار در این سوگواره از شبیه‌خوانان دیگر کشورها نیز دعوت کردیم و در نهایت به دلیل محدودیت‌ها و مسائل مختلف، بعضی از کشورها موفق به فرستادن گروه‌های خود به این دوره از سوگواره نشدند و تنها دو گروه خارجی از نیجریه و عراق در نخستین دوره سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی حضور خواهند یافت.  

آیت‌الله اختری در ادامه به بیان جزئیاتی از نخستین سوگواره بین‌المللی عاشورا پرداخت و گفت: این سوگواره در سه روز 4، 5 و 6 مرداد (سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته آینده) برگزار می‌شود. روزهای اول و دوم مربوط به اجراها است که در سه نقطه تهران، تئاتر شهر، میدان امام حسین علیه‌السلام و فرهنگسرای خاوران و در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱ انجام می‌شود.

وی افزود: در دو روز اول سوگواره گروه‌هایی از اصفهان، قم، قزوین، مرکزی، تفرش و تهران و دو گروه خارجی از عراق و نیجریه اجرای برنامه خواهند داشت و روز آخر سوگواره یعنی پنجشنبه شش مرداد، اختتامیه برنامه در فرهنگسرای خاوران برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا ضمن بیان اینکه سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی با حمایت شهرداری تهران و مراکز زیرمجموعه آن و همچنین پیشکسوتان تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود، اضافه کرد: از اهداف این سوگواره اصلاح متون و اسناد تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی و عمق‌بخشی به محتواهای آن است. هدف دیگر آن معرفی و اجرای شبیه‌خوانی به‌عنوان یک برنامه هنری و نمایشی به مردم کشورهای اروپایی و دیگر کشورها است. آموزش شبیه‌خوانی در دیگر کشورها و ایجاد دانشکده‌ای برای آموزش بیشتر و بهتر در این زمینه هم از اهداف بلندمدت‌تر این جشنواره خواهد بود.

رونمایی از پوستر و لوگو نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی هم پایان‌بخش این نشست بود.

انتهای پیام
captcha