کردستان قابلیت تبدیل شدن به قطب طبیعت‌گردی کشور را دارد
کد خبر: 4072478
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹

کردستان قابلیت تبدیل شدن به قطب طبیعت‌گردی کشور را دارد

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: این استان با وجود ظرفیت‌های متنوع گردشگری، قابلیت تبدیل شدن به قطب‌ طبیعت‌گردی کشور را دارد.

نشست گردشگری

به‌ گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، آرمان وطن‌دوست، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان  در نشستی که با حضور مجموعه سرمایه‌گذاری فاخر شامگاه گذشته، 30 تیرماه در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر و با هدف تقویت زیرساخت‌های گردشگری در استان ۷۰ طرح و پروژه بخش خصوصی و ۲۱ پروژه بخش دولتی در دست اجرا است.

وی افزود: یکی از الزامات رونق گردشگری در مناطق دارای استعداد و جاذبه، بدون شک ایجاد تأسیسات و زیرساخت‌های رفاهی، خدماتی و گردشگری است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجه ساخت و بهره‌برداری اماکن اقامتی در کردستان مواجه بوده‌ایم، بیان کرد: زیرساخت‌های رفاهی وخدماتی استان نسبت به حجم زیاد گردشگر، جوابگوی نیازهای گردشگری نیست.

وی با اشاره به اینکه از سرمایه‌گذاران جدید در این حوزه استقبال کرده و می‌کنیم، یادآور شد: نزدیکی کردستان با مرز عراق و برخورداری از صدها جاذبه تاریخی و طبیعی، سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را در این استان دارای توجیه اقتصادی کرده است.

وطن‌دوست بیان کرد: خوشبختانه این اداره‌کل در سال گذشته در زمینه احیای بناهای تاریخی و ایجاد فرصت‌های لازم برای رونق گردشگری و اشتغال‌زایی در استان اقدامات خوب و ویژه‌ای داشته است که از نتایج آن واگذاری چهار بنای تاریخی به بخش خصوصی و تملک و خریداری چهار بنای تاریخی دیگر می‌باشد.

وی، حجم اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان را ۱۰۰ میلیارد تومان در سه حوزه میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی برای دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: در دولت سیزدهم اعتبارات استانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در مقایسه با سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان یادآور شد: در استان ۳۵ منطقه نمونه گردشگری داریم که سه مورد از آن به شهرداری‌ها واگذارار شده است.

وی اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری کردستان محدود به شهرهای کردستان نیست و خیلی از روستاهای استان نیز از جاذبه‌های خوبی برای جذب گردشگر برخوردار بوده که در سال‌های گذشته ۴۳ روستا به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری در استان تصویب شده است.

وطن‌دوست با اشاره به فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری پیرامون سدهای استان، افزود: حاشیه سدهای استان بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران می توانند بهره درستی از این فضا داشته باشند.

صنایع‌دستی می‌تواند بهترین جایگزین نفت برای ارزآوری باشد

فرهاد حامدی، معاون صنایع‌دستی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، هم در این جلسه گفت: این استان یکی از مهم‌ترین مناطق مستعد برای تولید و عرضه انواع صنایع‌دستی در کشور است که قابلیت عرضه محصولات آن در بازارهای ملی و بین‌المللی وجود دارد.

وی از شناسایی ۴۴ هزار صنعتگردر کردستان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۲۸ هزار نفر دارای مجوز در ۴۰ رشته فعالیت دارند که ۲۱ رشته آن بومی استان است.

معاون صنایع‌دستی کردستان، ثبت‌جهانی کلاش مریوان را افتخاری برای استان دانست و افزود: همچنین ثبت‌ملی شال‌بافی آرمرده بانه، گلیم‌بافی کاکو سفلی و ارغوان‌بافی دیوزنوی، اقدامی ارزشمند در معرفی توانمندی‌های حوزه صنایع‌دستی استان کردستان می‌باشد که طی سال‌های اخیر انجام شده است.

وی، با وجود فراوانی هنرمندان و تولیدکنندگان نبود مكانی برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی را یكی از مهم‌ترین مشكلات این حوزه در استان دانست و بیان کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی می‌تواند ضمن كمک به زیرساخت‌های گردشگری و توسعه آن و همچنین شناساندن هنرهای صنایع‌دستی به جهان، در رشد روز افزون صادارات هنرهای صنایع‌دستی استان نیز مؤثر باشد.

حامدی، با بیان اینکه توسعه صنایع‌دستی در گروه توسعه گردشگری است، یادویر شد: صنایع‌دستی یکی از عوامل بسیار موثر در جلب و جذب گردشگر در منطقه است و متقابلا صنعت گردشگری نیز می‌تواند به رشد، توسعه و گسترش صنایع‌دستی و بهبود کیفیت آن کمک کند.

فراهم شدن فرصت برای سرمایه‌گذاری در سنندج

پیام مجیدی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سنندج، نیز در ادامه این جلسه، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۸ و سفر به کردستان، این استان را یک استان فرهنگی نام بردند.

وی با بیان اینکه این سفر برکات زیادی برای استان به‌ویژه در بعد معنوی و جهت‌دهی نگاه‌ها به منطقه داشت، افزود: حضور رهبر فرزانه در کردستان دیدگاه‌های منفی نسبت به کردستان را تغییر داد و نقطه عطفی در تاریخ این استان فرهنگی و مرزی کشور عزیزمان شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سنندج، افزود: استان کردستان و به‌ویژه شهرستان سنندج که نقش مؤثر و تأثیرگذاری در دفاع مقدس داشته است، دارای فضا و موقعیت مناسبی می‌باشد تا حرکت عظیم و فرهنگی راهیان نور و گردشگری دفاع مقدس گسترش داده شود.

وی بیان کرد: شهرستان سنندج با برخورداری از بیشترین بنا و عمارت تاریخی، جزو ۴ شهر دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می‌شود.

مجیدی، با اشاره به اینکه انتخاب سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی جهان و پایتخت کتاب ایران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این شهر فراهم کرده است، یادآور شد: امید است برگزاری این جلسه منشا خیر و برکت برای استان فرهنگی و گردشگرپذیر کردستان باشد.

آمادگی ‌کردستان برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری

سلیمانی، مدیر عامل مجموعه فاخر با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کم‌نظیر در کردستان، گفت: در بخش‌های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی آماده هرگونه همکاری و سرمایه‌گذاری در این استان هستیم چراکه استان کردستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مناسبی در موضوع گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی با بیان اینکه شرایط لازم برای حضورسرمایه‌گذاران دارای اهلیت و توانمند در این استان کاملا فراهم است، افزود: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند در آینده آثار خود را بهتر نشان داده و در زمینه جذب گردشگران در استان تاثیر بسزایی داشته باشد.

سلیمانی بیان کرد: فعالان حوزه صنایع‌دستی استان برای رقابت و حضور در بازارهای ملی و بین‌المللی باید توجه ویژه‌ای به طراحی و کیفیت استاندارد بسته‌بندی محصولات خود داشته باشند.

وی یادآور شد: در حوزه بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی برنامه ویژه در دستور کار داریم و امید است در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکل باشیم.

انتهای پیام
captcha