محدودیت‌های اوتیسم نباید مانع بروز استعدادها شود
کد خبر: 4072663
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
در جشن امضا کتاب هنرمند توان‌خواه تاکید شد؛

محدودیت‌های اوتیسم نباید مانع بروز استعدادها شود

مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب‌های کاوه مقدم و هنرمند توان‌خواه مرجان محققی به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار و تاکید شد که محدودیت‌های اوتیسم نباید مانع بروز استعدادها شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب‌های کاوه مقدم و هنرمند توان‌خواه مرجان محققی به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این برنامه، نمایشگاه آثار هنرمندان طیف اوتیسم نیز برپا شد.

کاوه مقدم؛ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی و متخصص در عرصه روانشناسی است که مدیریت گروه هنری «آوای مهر» را نیز برعهده دارد. این گروه در عرصه توان‌بخشی به کودکان طیف اوتیسم فعالیت دارد. 

در ابتدای این جلسه، زهرا شمس مدیر گالری توانا در فرهنگسرای اندیشه با اشاره به همکاری این مرکز فرهنگی هنری در توانمندسازی این کودکان گفت: ما مرکزی در فرهنگسرای اندیشه داریم و روی اشتغال کودکان اوتیسمی کار می‌کنیم. نزدیک به ۳ سال است که کار خود را آغاز کرده‌ایم و اکنون ۶ کودک در این مرکز مشغول به کار هستند. 

وی اضافه کرد: هدف اصلی‌مان این است که به جامعه نشان بدهیم این بچه‌ها توانایی‌هایی دارند که با کمک و سرمایه‌گذاری روی آن می‌توان آنان را تا حد قابل توجهی ارتقا بخشید. هم‌چنین تأکید می‌کنم که فارغ از موضوع اشتغال، کار برای این کودکان به منزله یک تراپی است و از این نظر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 

بهمن بهمنی در بخش دیگری از این جلسه گفت: مرجان تجربه بزرگی برای من است. ۷-۸ سالی است که ایشان را می‌شناسم و به خوبی عظمت یک انسان را به من نشان داده است. محدودیت‌های ایشان اصلاً باعث نشد که توانایی‌ها و قابلیت‌هایش پنهان بماند. 

وی ادامه داد: امروزه در زمینه تعلیم و تربیت شعاری وجود دارد و می‌گویند: «تعلیم و تربیت، یک فرصت برابر برای آدم‌های متفاوت نیست، بلکه برنامه‌های متعدد و متفاوت برای آدم‌های متفاوت است.» در حقیقت، تعلیم و تربیت باید برای هر فرد به صورت مجزا برنامه‌ریزی شود تا استعدادها و توانایی‌هایش را به منصه ظهور بکشاند. 

بهمنی تأکید کرد: مرجان خانم کسی است که شاید نظام تعلیم و تربیت ما این فرصت را خیلی کم برایش قائل شد اما خودش این فرصت را برای خودش ایجاد کرد. در حقیقت، او ننشست تا بیایند و کمکش کنند، بلکه تلاش کرد و زحمت کشید تا کمک‌ها را برای خودش جلب کند. فکر نکنید که من به او ایده‌ای دادم، بلکه ایده را خودش آورد و من فقط او را تشویق کردم که همان تشویق تبدیل به انگیزه‌‌ای قوی برای او شد تا کارش را به‌درستی و با پشتکار انجام دهد. 

نوشین حیدرزاده مربی کودکان طیف اوتیسم نیز در سخنانی بیان داشت: نزدیک به یک سال است که با این بچه‌ها کار می‌کنیم. این گروه از ابتدایی‌ترین چیزها کارش را آغاز کرد و چالش‌های زیادی با بچه‌ها داشتیم که خوشبختانه بسیاری از آنها حل شد و امروز به مرجان عزیز افتخار می‌کنم. 

در پایان این مراسم، هدایایی به رسم یادبود به این کودکان داده شد و همچنین به پاس خدمات گرانبهای آنان از جمعی از مادران طیف اوتیسم تقدیر شد. 

انتهای پیام
captcha